Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
institut escola
4/5/21
CONSTRUIR EQUIP A L'INSTITUT ESCOLA, DIFÍCIL PERÒ VITAL
Ricard Aymerich. Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya.

Difícil perquè cal superar la barrera de cossos docents diferents, amb condicions laborals i horàries desiguals, i el contrast entre cultures professionals. I això no és fàcil. Vital perquè només amb un equip educatiu sòlid es pot treure profit de les singulars oportunitats que ofereixen aquests centres.
El passat 10 d'abril va tenir lloc la IV Jornada d'Instituts escola de la Federació de MRP de Catalunya ( https://www.youtube.com/watch?v=aX9VFJTQjmo ). El fil conductor de la trobada virtual era l'equip educatiu, donant a entendre que la consolidació d'aquest és un dels elements centrals a l'hora de plantejar-se altres reptes.
Una de les empreses més difícils a l'hora de posar en marxa un institut escola, a jutjar pel testimoni de companys i companyes d'aquests centres que des del 2017 ens ajuden a conèixer la realitat dels instituts escola des de dins, és la construcció d'un equip compacte. L'equip es basteix a partir d'un projecte educatiu únic, i només sobre aquesta base és possible plantejar-se el que hem descrit sempre com a grans oportunitats d'aquests centres: un curriculum comú, una línia pedagògica compartida, uns temps i espais educatius progressius i adaptats a les necessitats de la infància i l'adolescència però inspirats en una mateixa concepció del temps i de l'espai com a marcs educatius.
més
13/4/21
INSTITUT ESCOLA DANIEL MANGRANÉ: DEL #JUNT@SMILLOR AL #MAKINGMANGRANÉ
Federció de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

IV JORNADA DE TREBALL INTITUTS ESCOLA: L'EQUIP EDUCATIU

Dolors Queralt (Directora de Centre) i Alberto Esteban (Cap d'Estudis de Secundària), de l'Institu Escola Daniel Mangrané a Jesús (Tortosa) presenten la proposta educativa del seu centre.

Què significa constituir-se com a Institut Escola ? Quins valors volem donar al nostre projecte ? De quina manera ho podem fer ?
Quins mecanismes posem a l'abast de la comunitat per prendre decisions sobre la vida dels centre ?

No us perdeu la seva intervenció.
Us deixem l'enllaç al VIDEO.
Consulteu, també el lloc web del centre. més
10/4/21
PROPOSTA DE POSTGRAU PER AL DOCENT IE. PROGRAMA MIF: UNA NOVA FORMACIÓ INICIAL.
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

IV JORNADA DE TREBALL INTITUTS ESCOLA: L'EQUIP EDUCATIU

L' Institut Escola representa un model d'èxit per crear i gestionar l'etapa obligatòria amb la coherència que proporciona la construcció d'un sol Projecte Educatiu i un equip educatiu i comunitat educativa que el fan seu i el fan evolucionar a partir de la reflexió constant sobre els objectius i reptes que es plantegen i les estratègies i accions que planifiquen i desenvolupen per anar-lo assolint, de manera dinàmica, compromesa i participativa.

Al llarg de les diferents Jornades Institut Escola que venim impulsant des de la FMRPC hem volgut, doncs, afavorir i propiciar un espai per compartir experiències i debatre i reflexionar de manera conjunta. Constatem les dificultats que l'actual marc normatiu dels Ensenyaments Obligatoris del nostre país. Els Instituts escola es troben amb el repte de construir Projectes Educatius cohesionats i coherents però el sistema estableix etapes molt diferenciades amb Currículums diferents i una organització administrativa cossos docents que no permet la flexibilitat i adequació dels perfils professionals a la realitat d'un Institut Escola.

En Ricard Aymerich i en Jaume Aguilar, des de la FMRPC, plantegen aquests aspectes i proposen un marc normatiu específic per als Instituts Escola i al mateix temps la necessitat d'una formació complementària específica per a docents d'Instutut Escola, ja siguin del cos de mestres com del cos de Secundària.

Podeu veure la seva intervenció en aquest ENLLAÇ. més
10/4/21
INTITUT ESCOLA COSTA I LLOBERA:ACOMPANYAR EN UNA TRANSICIÓ TANQUIL·LA EL CANVI D'ETAPA
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

IV JORNADA DE TREBALL INTITUTS ESCOLA: L'EQUIP EDUCATIU

Maria Salgado (orientadora de 1r d'ESO), i Josep Anton García (Cap d'estudis) ens expliquen elements clau del projecte educatiu de l'Institut Escola Costa i LLobera de Barcelona.

Com evitar la tendència a l'immobilisme de les organitzacions ? Com combatre els constants canvis en l'equip docent ?
Quines mesures d'acollida de l'alumnat i de coordinació d'equips entre etapes estableixen ?

Poc a poc, amb l'experiència de la reflexió constant i revisió dels processos que s'estableixen al centre, però també amb l'emoció del compromís, van desgranant el Projecte Costa i LLobera.

Us deixem l'enllaç al VIDEO de la seva intervenció.
També podeu consultar el lloc web del Centre

més
10/4/21
IV JORNADA D'INSTITUTS ESCOLA
L'EQUIP EDUCATIU DELS INSTITUTS ESCOLA

Convoquem, ara sí, la ja IV Jornada d'Institus Escola des de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.
Serà el pròxim dissabte 10 d'Abril, al matí, en format online, a través del canal de Youtube de la FMRPC.

El 2019, en la III Jornada IE, vam reflexionar sobre com construir conjuntament les bases d'un currículum bàsic, nuclear, comú o únic, coherent des d'educació infantil fins a la secundària obligatòria.
Enguany, seguim en el debat de la coherència. Volem, però, posar l'èmfasi en l'Equip Educatiu: Un conjunt de professionals de cossos docents diferents, però que ha de compartir molt més que un espai on desenvolupar la seva tasca. Un equip que ha de compartir mirades, significats i construir un únic Projecte Educatiu, cohesionat i coherent.

Us podeu inscriure en aquest ENLLAÇ més
10/4/21
MODERNIDAD EN LA AULAS: EL INSTITUTO ESCUELA.
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

IV JORNADA DE TREBALL D'INSTITUTS ESCOLA:
L'equip Educatiu.

En el marc de la IV Jornada Instituts Escola, Antonio Moreno González, catedràtic emèrit de la UCM, mestre d'escola i membre de la Institución Libre Enseñanza, com a comissari de l'exposició sobre el Centenari de la Inauguració del primer Institut Escola, realitza la seva conferència: Modernitad en la Aulas. El Instituto Escuela.

Així, Antonio Moreno, defineix el final de S.XIX i principis del XX com un context històric de crisi i existència d'un sistema educatiu obsolet i caduc. La creació de l'Institut Escola, el 1918, va suposar tot un laboratori d'educació, buscant la formació integral de l'alumne, fent passes per posar-lo al centre del procés. L'Institut Escola es va nodrir dels corrents europeus i americans del que es va conèixer com a "Escola Nova" i introduïa noves matèries i dimensions de l'aprenentatge: el joc, l'esport, la dramatització, l'expressió artística i les visites culturals i excursions.

Aquest nou model, però, no va estar exempt de dificultats, principalment, el finançament i l'adequació d'espais educatius a les noves necessitats que plantejava.

Us deixem l'enllaç al VIDEO de la seva intervenció.

També us recomanem que visiteu l'Exposició Virtual sobre el Centenari de l'Institut Escola. més
20/4/20
EXPOSICIÓ: "LA NUEVA EDUCACIÓN"
La Institución Libre de Enseñanza, a través de la Fundación Giner de los Ríos, ens ofereixen de manera virtual la visita que va restar pendent el darrer 11 de març de 2020 a l'exposició:

LABORATORIOS DE LA NUEVA EDUCACIÓN
En el centenario del Instituto-Escuela


L'exposició és una oportunitat per conèixer en profunditat com es va materialitzar el projecte de renovació de l'educació, promoguda per la Institución Libre de Enseñanza (ILE) durant les primeres dècades del segle passat. Una renovació que ha de tenir present els educadors d'avui, ja que es tracta de la millor tradició que podem oferir en el camp del pensament pedagògic. Una tradició que serveix de referència a l'hora de treansformar el panorama educatiu i, amb ell, el conjunt de la societat. més
5/1/20
INSTITUT ESCOLA I CURRÍCULUM
RESUM DE LA III JORNADA DE TREBALL

Els Instituts Escola, una oportunitat per repensar el currículum

9 de novembre 2019, Auditori Municipal de Terrassa

Dos anys després de les dues primeres jornades a Mataró i a Barcelona, des de la Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya hem realitzat a Terrassa la III Jornada de treball sobre Instituts Escola. Aquesta vegada vam proposar-nos de realitzar una exploració de les oportunitats que ens brinda el model dels Instituts escola per reflexionar i anar construint conjuntament les bases d'un currículum bàsic, nuclear, comú o únic, coherent des d'educació infantil fins a la secundària obligatòria. més
9/11/19
EL TREBALL PER PROJECTES I EL CURRÍCULUM
Laura Becerra Serrano, directora de l'IE i José David Martínez, cap d'estudis de Primària, de l'Institut Escola Jacint Verdaguer, Sant Sadurní d'Anoia.

En el marc de la III Jornada sobre Instituts Escola de la FMRPC, celebrada el passat dia 9 de novembre de 2019, l'Institut Escola Jacint Verdaguer, de Sant Sadurní d'Anoia, ens mostra com el treball per projectes pot estar ben contextualitzat amb el currículum.
més
9/11/19
LA PERSONALITZACIÓ DE L'APRENENTATGE COHERENT AMB EL CURRÍCULUM
David Atzet i Rovira, director de l'Institut Cardener, de Sant Joan de Vilatorrada.

En el marc de la III Jornada sobre Instituts Escola de la FMRPC, celebrada el passat dia 9 de novembre de 2019, aquest petit reportatge de l'Institut Cardener, de Sant Joan de Vilatorrada, ens mostra com a Secundària, es pot avançar en la personalització de l'aprenentatge i seguir éssent coherents amb el marc currícular

més
9/11/19
IE BARNOLA: UN CURRÍCULUM BEN CONTEXTUALITZAT EN EL TERRITORI
Ricard López Muñoz, director de l'Institut Escola Barnola d'Avinyó.

En el marc de la III Jornada sobre Instituts Escola de la FMRPC, celebrada el passat dia 9 de novembre de 2019, aquest petit reportatge de l'Institut Escola Barnola, d'Avinyó, ens mostra com un currículum pot estar contextualitzat en el territori, i per tant, es pot afavorir que es donin aprenentatges al llarg i ample de la vida. més
9/11/19
PUNTS CRÍTICS PER A UN CURRÍCULUM DESITJABLE
Carmina Pinya
Membre Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu i coautora de l'estudi "Els instituts escola: aspectes organitzatius, curriculars i d'orientació" del 2012

Resum i vídeo de la III Jornada de treball sobre Currículum i Instituts Escola, realitzada a Terrassa, el 9 de novembre de 2019 més
9/11/19
VISIÓ INTERNACIONAL DEL CURRÍCULUM
Enric Prats
Doctor en pedagogia i professor de Pedagogia Internacional a la Universitat de Barcelona

Resum i vídeo de la III Jornada de treball sobre Currículum i Instituts Escola, realitzada a Terrassa, el 9 de novembre de 2019. més
9/11/19
EL MARC LEGAL I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM
Aleix Gabarró

Sotsdirector general d'Ordenació Curricular del Departament d'Educació

Resum i vídeo de la III Jornada de treball sobre Currículum i Instituts Escola, realitzada a Terrassa, el 9 de novembre de 2019. més
22/10/19
III JORNADA DE TREBALL SOBRE ELS INSTITUTS ESCOLA
Els instituts escola com a oportunitat per repensar el currículum

DATA: Dissabte 9 de novembre de 2019
LLOC: Auditori de Terrassa

HORARI: 9.30-13.30h

Avinguda Ernest Lluch, 1
Terrassa


La Federació de MRP de Catalunya, amb la col·laboració de l'Associació de mestres Alexandre Galí de Terrassa, convoquem aquesta III Jornada de treball sobre Currículum i Instituts Escola.

Continuem avançant tot abordant un aspecte pedagògic clau: un currículum coherent, des d'educació infantil fins a secundària, bàsic, comú, nuclear.

Què hi ha darrera d'aquestes paraules? I sobretot, és possible fer-lo realitat en els nostres centres? Què en diu el marc normatiu actual? Què hi ha d'interessant a Europa sobre aquest plantejament curricular? Quines són les febleses a les que cal fer front, avui per avui, per a un marc curricular com aquest?

Us esperem a la jornada de treball que es durà a terme el proper dissabte 9 de novembre de 2019 a l'Auditori de Terrassa, en horari de 9:30h a 13:30h del matí. més
13/2/19
COMUNICAT SOBRE LA CREACIÓ DE NOUS INSTITUTS ESCOLA
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya celebra la decisió del Departament d'Educació d'obrir 25 nous Instituts escola el curs 2019-20.

més
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.