Joan Maria Girona
Mestre i psicopedagog
Article extret del Diari de l'educació
Totes les persones, els ensenyants també, podem tenir les nostres creences, que ens poden ajudar a viure i a ser feliços, però... tenim dret a induir els infants que s'hi acostin? Tenim dret a traspassar creences a infants o adolescents que es fien de nosaltres, que esperen que no els enganyem, que esperen que els ajudarem a créixer i a madurar amb un xic d'esperit crític? Criticarem, amb raó, el nou currículum de religió de la LOMCE, que implica explicar creences religioses a l'alumnat: només les creences religioses són criticables?
«Tenia a classe un alumne molt nerviós, que un dia estava especialment neguitós. Vaig aparcar un moment el que feia i el vaig mirar als ulls, li vaig preguntar què li passava. Al seu pare l'estaven a punt d'operar i potser perdria un braç. Doncs bé, vam tancar la llibreta, ens vam donar tots les mans i vam enviar energia al seu pare. L'endemà va venir la mare a veure'm encantada. Això et fidelitza amb la família, és allò emocional el que dóna valor a la vida» Mercè Traveset. 19.01.15 Diari de l'Educació
Vaig trobar un escrit antic (2004) signat per Carles Parellada; s'hi explicava una, diguem-ne, activitat de formació. Vaig llegir que, un cop ben asseguts amb els peus tocant el terra, hom sentia com l'energia li entrava pels peus i li anava pujant per les cames fins a estendre's per tot el cos… Més endavant, cadascú pensava o s'imaginava el seu pare darrere seu, i més endarrere el seu avi, i fins i tot el seu besavi… Segons l'escrit, centenars de persones adultes seguien el ritual i hi participaven seriosament.
Perplex, busco més informació. M'havien explicat que era una formació sobre pedagogia sistèmica, i navegant per la xarxa vaig trobar que, al costat de «pedagogia sistèmica», apareixen altres pràctiques que es poden definir com esotèriques, com per exemple el reiki, pràctiques sense base científica que són utilitzades per curar o com a teràpia. Els seus efectes estan en la línia d'un placebo: la persona es cura o millora per l'evolució del curs de la malaltia, de manera semblant a l'homeopatia, que actua sense introduir cap principi actiu al cos; són pràctiques que no perjudiquen, no tenen efectes secundaris i permeten que les defenses facin el seu curs i la persona superi sense presses la seva situació.
més