Article extret del diari de l'educació, fruit del IV Congreso realitzat a Lleida per la Confederación Estatal de Moviments de Renovació Pedagògica. Realitzat per en Pau Rodríguez.
Entrevista al sociòleg Danilo Martucelli
No tothom s'atreviria a respondre a la pregunta Com s'ha d'educar en un període d'incertesa? Aquest va ser el repte que va acceptar el sociòleg Danilo Martucelli en pronunciar la conferència que portava aquest nom, i que servia de clausura del IV Congrés estatal de la Confederació de Moviments de Renovació Pedagògica, que se celebrava aquest diumenge a Lleida. Aquest reputat sociòleg, docent i investigador a la Universitat París-Descartes, va teixir una intervenció en què va intentar donar pistes de com en l'actualitat l'escola pot fomentar l'emancipació dels individus, una funció que se li ha exigit sempre a la institució educativa però que queda en entredit quan conceptes com el progrés o el saber cada cop són més complicats de definir.
Com s'educa en temps d'incertesa?
Mirant de tenir una imatge d'un nou escenari que implica canvis institucionals a l'escola, de relació entre docents, famílies i alumnes, i de presa de conciencia de com la societat s'està transformant i què demana a l'escola.
Quins canvis calen a nivell institucional?
Els moviments polítics sempre s'han oposat a les institucions. Hem de refundar aquesta dialèctica, no per institucionalitzar els moviments, sinó per veure com aquests poden refundar les institucions. Les persones han de recuperar la confianza en les institucions.
Institucions com l'escola.
L'escola ha de plantejar-se què vol transmetre, quin és el saber que cal en l'actualitat. Es pot seguir tenint fe en la ciència positivista del segle XIX? Si és que no, quin és el saber alternatiu? Per altra banda, l'escola fa temps es va pensar com un pacte entre generacions en el qual si estudiaves t'insertaves en un bon lloc de treball. Aquesta meritocràcia està en crisi. I per últim, hem de pensar què vol dir una institució escolar que apunta cap a l'emancipació dels individus. Aquestes tres promeses sota les quals es va fundar l'escola, avui en dia necessiten ser objecte de reflexió.
més