Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
pedagogia
27/3/20
APRENDRE A CASA, UNA OPORTUNITAT PERMANENT
Ricard Aymerich, Mestre i psicòleg
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


GESTIÓ DE LES EMOCIONS
El confinament que estem vivint és una situació excepcional, d'estrès emocional important i de gran incertesa: ens posa a prova a tots, petits i grans. La frustració, la desmotivació, la ràbia, el cansament és més que probable que apareguin per casa perquè la llar és el gran contenidor de persones permanentment activades per unes emocions que no són senzilles de pair, d'interpretar, de contenir. El grans hem après unes sortides, uns mecanismes de defensa, per fer front a situacions així. Però els petits encara n'estan aprenent i els seus recursos són limitats. Aquestes persones grans som el "model" a casa sempre, però en aquestes circumstàncies és especialment important tenir-ho en compte. Com també cal entendre que és immens l'esforç que representa per a un infant copsar la magnitud i afrontar la inseguretat d'aquest enclaustrament forçat. Trobar els mecanismes i les sortides a tot això és un gran repte a cada casa, perquè cada persona és un món i aquest món de mons en què es converteix la llar comporta conviure amb maneres de fer, necessitats, prioritats no sempre coincidents. més
3/9/15
NO S'ENSENYA ALS INFANTS QUE APRENDRE APORTA PLAER I SATISFACCIÓ
Entrevista al pedagog francès Philippe Meirieu, feta en el marc de la 50a Escola d'Estiu de Rosa Sensat; conferència inaugural de totes les Escoles d'Estiu dels MRP de Catalunya.

Podeu consultar l'entrevista original publicada al Diari de l'Educació, aquí.

Philippe Meirieu (Alès, França, 1949) és sobretot una eminència, un dels referents de l'educació més influents de l'actualitat. Ha dedicat tota la vida a l'ensenyament i l'estudi de la pedagogia, des que el 1985 va començar a exercir com a professor a la Universitat Lumière Lyon 2 fins a ser nomenat assessor educatiu del govern de François Mitterrand, passant per la direcció del prestigiós Institut Nacional d'Investigació Pedagògica. El seu pas pel 50è aniversari de l'Escola d'Estiu de Rosa Sensat ens permet abordar el que ell identifica com una crisi educativa i els mecanismes necessaris per replantejar el model actual des dels valors democràtics.

La crisi educativa pot ser considerada com una oportunitat per a què tothom participi en la creació d'un nou model educatiu.

Estem en un moment de crisi educativa?

Sí, ens trobem davant d'una crisi, que està unida d'alguna manera als grans models i sistemes que es van imposar a les societats occidentals en el passat. En aquests models, a través de la tirania o de la teocràcia s'imposava què havien d'aprendre els nens durant els seus períodes escolars. Per exemple, als anys 50 a la Unió Soviètica no vivien crisis educatives perquè el partit únic que governava en aquell moment era el que decidia què s'havia d'estudiar. No hi havia cap tipus de debat. En canvi ara, en democràcia, el bé comú s'ha de construir. Tothom ha de tenir dret a decidir i a participar en el plantejament educatiu. D'aquesta manera, la crisi educativa pot ser considerada una oportunitat, un avantatge. més
24/4/15
ELEMENTS ESSENCIALS DE LA PEDAGOGIA SISTÈMICA
Cristina Farré Agustín
Coordinadora de l'Associació ELNA –Eduquem La Nostra Autoestima-

www.associacioelna.cat


Darrerament la pedagogia sistèmica ha anat adquirint una importància rellevant i s'està estenent cada cop més. A vegades, per manca de coneixements, té mala premsa, però si anem al fons del que defensa, és bastant senzill, i funciona!

El grans referents de la Pedagogia sistèmica són l'alemany Bert Hellinger, les seves compatriotes Marianne Franke i Ingrid Dykstra, la mexicana Angèlica Olvera i la Universitat CUDEC i a casa nostra, encara que reconeguts internacionalment, Carles Parellada i Mercè Traveset.

La teoria de sistemes sosté que tots formem part de sistemes concèntrics, el primer dels quals és la família. Després vindria la classe on els infants estan escolaritzats, el centre educatiu on passen moltes hores i anys, el sistema educatiu en general, el barri on està instal·lada l'escola, el poble o ciutat, el país, el món i l'univers...

La pedagogia sistèmica aporta una mirada amorosa i respectuosa sobre els infants i llurs famílies. Entenem que els infants i joves venen als centres educatius amb la seva família a l'esquena, amb tot el que això comporta de valors, lleialtats, tradicions i història familiar. Paciència, respecte, límits, autenticitat, iniciativa, sentit de l'humor, agraïment, amor... són conceptes bàsics en aquest nou paradigma que té molt en compte la felicitat de l'infant i el jove i on els mestres tracten de ser coherents entre el que pensen, diuen i fan. més
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
Avda. Drassanes, 3 3r (BCN) · Tel: 934817388 · federacio@mrp.cat · avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.