Informe breu realitzat per l'Elena Sintes Pascual a través de la Fundació Bofill i amb el suport de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.
Com podem utilitzar el temps en benefici dels estudiants? Es pot dissenyar un tipus de jornada escolar que s'adapti millor a les necessitats educatives i socials dels infants i adolescents?
Aquest informe proposa superar la confrontació entre la jornada partida i la jornada contínua per apostar per un model d'escola a temps complet que ofereixi l'oportunitat de reduir les desigualtats educatives i, alhora, introdueixi noves practiques i maneres d'entendre i organitzar l'escola i l'educació de manera compartida.
Més i millor temps per aprendre
El debat sobre el temps escolar no és nou. Des de fa trenta anys molts països del nostre entorn han reformulat les seves jornades i calendaris escolars. La tendència de canvi més generalitzada ha estat reorganitzar i ampliar el temps d'estada de l'alumnat en els centres escolars, amb el doble objectiu de reduir les desigualtats educatives i assolir majors nivells d'èxit escolar i d'equitat, i alhora adaptar l'escola a la realitat social i familiar actual.
L'escola a temps complet no es tracta només d'ampliar el temps que l'alumnat dedica a les activitats lectives sinó de concebre l'espai escolar des d'una perspectiva holística, integrant el temps lectiu i no lectiu, buscant la implicació de l'entorn socioeducatiu de l'escola, i desenvolupant noves pràctiques en el marc de la societat de la informació i la cultura digital.
És l'escola a temps complet una experiència d'innovació propera a les necessitats educatives i socials d'avui? Quins haurien de ser els seus pilars? Com podem utilitzar el temps en benefici dels estudiants? Es pot dissenyar un tipus de jornada escolar que s'adapti millor a les necessitats particulars dels infants i adolescents? Com integrem temps lectiu i no lectiu? Quin hauria de ser el paper del món local?
Aquest debat proposa superar la confrontació entre la jornada partida i la jornada contínua per apostar per un model d'escola a temps complet que ofereixi l'oportunitat de reduir les desigualtats educatives i, alhora, introdueixi noves pràctiques i noves maneres d'entendre i organitzar l'escola i l'educació de manera compartida.
Podeu descarregar la presentació i l'informe a la dreta d'aquest post.
També podeu accedir a través de la
web de la Fundació Bofill.