Us convidem a una jornada de debat, per establir un marc de col·laboració entre les universitats i agents educatius per afrontar reptes actuals, com ara:
. Incorporació del nou currículum d'educació infantil en la formació inicial i permanent.
. Promoció d'un model educatiu inclusiu que respongui a les necessitats socioeducatives actuals.
. Redefinició del rol docent en un context d'igualtat d'oportunitats i qualitat educativa.
Divendres, 16 de maig de 2025
9:30 h - 14:00 h
Sala Rosa Roig (3a planta edifici Migdia 1)
Campus Mundet. UB
Aquesta activitat, organitzada per la FMRPC i la Universitat de Barcelona es realitza amb el suport de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona i l'Agencia de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca del Departament de Recerca i Universitats.
Per què aquesta Jornada ?
Transformacions normatives i acadèmiques: El DECRET 21/2023 i la revisió dels plans d'estudi del grau d'educació infantil marquen un punt d'inflexió per redefinir el model d'escola infantil. Aquesta revisió ha de garantir que la formació inicial dels docents respongui a les necessitats reals de l'etapa 0-6 anys, proporcionant una base sòlida per accedir a la tasca docent i que estigui alineada amb la formació contínua del professorat.
Universalització de l'educació infantil: La tendència cap a la universalització de l'educació infantil fa necessària una reflexió sobre la formació i el rol del professorat. L'augment de l'oferta de places per a infants al primer cicle de l'etapa, de 0 a 3 anys, implica un repte en termes de qualitat educativa i cohesió pedagògica. En aquest sentit, és important assegurar que aquesta ampliació no es limiti a una funció assistencial, sinó que respongui a criteris educatius coherents amb el segon cicle, dels 3-6 anys i a la vegada s'atengui de forma integral als infants i a les seves famílies.
Coordinació entre els dos cicles de l'etapa 0-6 anys: Per garantir una coherència pedagògica i un itinerari educatiu ben articulat, és fonamental establir mecanismes de coordinació entre els professionals dels dos cicles (0-3 i 3-6 anys). Això implica la necessitat de compartir criteris pedagògics, metodologies i pràctiques que afavoreixin la continuïtat en el desenvolupament dels infants i evitin fractures en el procés d'aprenentatge i desenvolupament dels infants.
Inclusió i igualtat d'oportunitats: Els desafiaments actuals, com els alts índexs de pobresa infantil i les desigualtats educatives, reclamen un model educatiu inclusiu que garanteixi la igualtat d'oportunitats ja des de la primera etapa educativa. La formació inicial i permanent del professorat ha d'incorporar estratègies per atendre la diversitat i assegurar una educació equitativa per a tots els infants.
Col·laboració entre agents educatius: És imprescindible crear un espai de treball conjunt entre universitats, professionals de l'educació infantil i moviments de renovació pedagògica per consensuar respostes a aquests reptes. Aquest diàleg ha de permetre ajustar la formació docent a les necessitats emergents del sector i promoure una millora contínua en les pràctiques educatives.
Rol clau dels docents: Cal redefinir el paper dels professionals en l'etapa educativa dels 0-6 anys per garantir un model inclusiu i d'alta qualitat. Això implica no només repensar la formació inicial, sinó també assegurar una oferta sòlida de formació permanent que permeti als docents actualitzar coneixements i incorporar estratègies reflexives sobre la pròpia pràctica educativa i de col·laboració amb altres professionals que intervenen en l'atenció dels infants i llurs famílies.
JORNADA: Educar a l'etapa 0-6. La formació docent a diàleg.
9:00h Recepció i benvinguda.
9.15h Inauguració de la jornada.
-
Sílvia Burset, degana de la Facultat d'Educació de la UB
-
Berta Palou, cap d'estudis del Grau en Mestre d'Educació Infantil de la UB
-
Montserrat Montanyà, membre de la FMRPC
9:15h Intervenció inicial: Els reptes de l'educació infantil en el context actual, a càrrec de la
Sra. Mónica Arbeláez, membre de l'equip d'infància del
Síndic de Greuges.
10:30h Taula rodona 1: Cap a un model d'educació infantil inclusiu i de qualitat. Moderadora:
Pilar Manzano (FMRPC)
Participants:
-
Vicenç de Febrer, Psicòleg infantil i assessor especialitzat en criança i educació de la petita infància
-
Rosa Maria Agramunt Directora Escola Àngels Garriga
-
Toni Comajoan, Director de l'escola de Sant Quirze Safaja
-
Sílvia Lombarte, Directora de les Escoles Bressol de Santa Coloma de Gramenet
11:45h Pausa-cafè
12:15h Taula rodona 2: La formació docent: reptes formatius i bones pràctiques. Presentació Model Formatiu DUNES
Moderador:
Salvador Oriola (UB)
Participants:
-
Berta Palou, Projecte ARMIF
-
Eugènia Arús i Ilaria Bellatti, docents universitaries practicants
-
Marta Homar i Montserrat Ortiz, mestres mentores
13:30h Conclusions i Cloenda, a càrrec de
Francina Torras (UB) i
Montserrat Montanyà (FMRPC).
14:00hTancament de la jornada.
Inscripcions
- per a usuaris
XTEC
- a través de
l'IDP - UB