Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
EPA (Ecologies personals d'aprenentatge).
Guia per connectar els aprenentatges de les activitats fora escola amb els de l'aula
Una guia que proporciona eines per:
→ Facilitar processos d'orientació i acció tutorial orientats a la personalització
de l'aprenentatge.
→ Potenciar el paper dels centres educatius com a agents clau d'un ecosistema
educatiu local.
→ Impulsar una mirada educativa comunitària, reforçant les connexions entre
centres, agents educatius i el conjunt de la comunitat.
L'Educació a Temps Complet es basa en un model educatiu que entén el procés d'aprenentatge des d'una perspectiva holística.
Aquest enfocament transcendeix el temps escolar i els límits físics de l'escola, abastant tot l'entorn vital de l'alumne/a i integrant el conjunt de les seves experiències. L'infant o el jove esdevé el centre del procés educatiu, amb accés a oportunitats diverses i significatives que garanteixin la igualtat d'oportunitats i l'equitat. Aquesta visió connecta plenament amb el concepte de personalització educativa de base comunitària, ja que promou un aprenentatge contextualitzat i vinculat als interessos, objectius i necessitats de cada alumne/a, i potencia la participació activa en la comunitat i el seu sentiment de pertinença.
Per avançar cap a una educació a temps complet que integri plenament aquesta perspectiva, és imprescindible valorar les ecologies d'aprenentatge dels infants i joves. Aquest concepte fa referència al conjunt de contextos i espais, tant físics com virtuals, que proporcionen oportunitats d'aprenentatge al llarg i ample de la seva vida.
Conèixer aquestes ecologies d'aprenentatge permet dissenyar itineraris educatius personalitzats en clau Temps Complet, on les diferents experiències educatives (vivències, sabers, competències) es connecten i es potencien mútuament. Aquests itineraris reflecteixen el trànsit de l'alumnat per una àmplia gamma d'activitats i pràctiques socials, culturals, artístiques, comunitàries i educatives, fomentant un aprenentatge integral i coherent.
Aquesta guia ofereix una eina específica per ajudar els docents a identificar i analitzar les ecologies d'aprenentatge de cada alumne/a, tot ampliant la mirada educativa més enllà de l'escola. Es tracta de concebre l'ecosistema educatiu com una xarxa dinàmica d'agents i oportunitats interconnectades, on tots els elements contribueixen al desenvolupament personal i acadèmic de l'alumnat.
Aquesta guia parteix del Treball Final de Màster realitzat per Helena Escartín i Codinach tutoritzat per Moisès Esteban-Guitart, i es basa en dues eines, l'EPA i el Mesograma, elaborades originalment per Edgar Iglesias Vidal i Moisès Esteban-Guitart, investigadors de l'Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, l'any 2019, per encàrrec de la FMRPC.
És una publicació de l'Aliança Educació360 realitzada amb el suport de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona.