Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
d |
DAVANT EL TANCAMENT DE LÍNIES PÚBLIQUES, PLANIFICACIÓ EDUCATIVA
1/4/25
DAVANT EL TANCAMENT DE LÍNIES PÚBLIQUES, PLANIFICACIÓ EDUCATIVA · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalaunya

POSICIONAMENT FMRPC DAVANT EL TANCAMENT DE LÍNIES PÚBLIQUES

Planificació escolar i equitat educativa: una aposta per l'escola pública i la cohesió social.

La planificació educativa i la configuració del mapa escolar són elements fonamentals per gestionar adequadament l'oferta de places en una zona educativa. En un context en què un de cada tres alumnes es troba per sota del llindar de la pobresa, garantir la igualtat d'oportunitats és una prioritat. Per això, cal dotar el sistema de recursos suficients per assegurar l'equitat educativa i evitar que el tancament de línies a l'escola pública agreugi la segregació i la desigualtat social.

Un dels principals reptes d'aquesta planificació és distribuir equilibradament l'alumnat per evitar la segregació escolar. Aquest fenomen es produeix quan la sobreoferta de places en determinades zones, especialment en centres ubicats al centre dels municipis, absorbeix la població escolar d'altres barris. Això genera un desequilibri que perjudica els centres de proximitat i afebleix la cohesió educativa i social.

Per combatre la segregació, a Catalunya s'ha impulsat el Pacte contra la Segregació Escolar, que estableix accions i compromisos per part del departament i el món local, entre d'altres, per equilibrar la distribució de l'alumnat i garantir una oferta educativa inclusiva i equitativa. La revisió constant d'aquest pacte és clau per corregir desigualtats i millorar l'accés a una educació de qualitat per a tothom així com ​​per garantir que es compleixin els compromisos adquirits per tots els agents implicats.

En un moment de davallada de la natalitat, la influència dels centres situats al centre dels municipis és encara més notable. Per aquest motiu, " el tancament de línies escolars s'ha de gestionar amb criteri, considerant les necessitats reals del territori " i tenint en compte el paper que juguen les escoles públiques en la vida comunitària. Tancar línies als barris no només incrementa la segregació, sinó que també debilita la xarxa de serveis educatius i socials que aquestes escoles ofereixen.

L'educació a temps complet com a eina d'equitat

En aquest debat, és imprescindible considerar el model d'educació a temps complet, que proposa ampliar i diversificar les oportunitats d'aprenentatge més enllà de l'horari lectiu. Aquest model permet aprofitar els recursos comunitaris per oferir activitats educatives, culturals i de lleure dins i fora de l'escola, afavorint l'equitat i la inclusió social.

Les escoles públiques, especialment les de barris amb més necessitats socials, tenen un paper clau en aquest model. No només garanteixen l'ensenyament formal, sinó que també funcionen com a espais de cohesió, oferint suport educatiu, activitats extraescolars i serveis com el menjador o el reforç escolar. Per tant, el tancament de línies en aquests centres redueix la capacitat d'incidència d'aquest model i limita les oportunitats dels infants que més ho necessiten.

Una aposta per l'escola pública davant l'excés de places concertades

En contrast amb la reducció de línies públiques, els centres concertats sovint mantenen una sobreoferta de places que, en el context actual de davallada de la natalitat, no és necessària. Alguns d'aquests centres disposen de cinc o sis línies, absorbint recursos públics que podrien destinar-se a reforçar l'educació pública.

Per poder projectar la planificació educativa amb visió de futur, cal considerar amb criteris clars i en clau d'equitat, la decisió de tancar línies escolars, ja que té un impacte profund en els barris i en el model de ciutat que es vol construir. Per aquest motiu, és imprescindible una gestió acurada que preservi la cohesió social, garanteixi la igualtat d'oportunitats educatives a tots els infants i joves i fomenti un model d'educació a temps complet, on l'escola pública sigui el centre de l'aprenentatge vinculat a l'entorn i a la comunitat.

En l'escenari actual, " la lògica de la planificació educativa hauria de prioritzar la reducció de línies concertades abans que la de les escoles públiques ", que són les que garanteixen un accés equitatiu i universal a l'educació. Només amb aquests criteris la planificació de l'oferta de places podrà assegurar una distribució equilibrada de l'alumnat i dels recursos educatius per fer-los arribar a tothom posant una atenció especial, a qui més els necessita.


temes
cerca

agenda
16 MAIG
JORNADA: "EDUCAR A L'ETAPA 0-6 . LA FORMACIÓ DOCENT A DIÀLEG"
16 MAIG
JORNADA 'A L'ESTIU ENS HI JUGUEM MOLT'
31 MAIG
MILLORAR LA TEVA REDACCIÓ? TALLER PRÀCTIC
16 MAIG
JORNADA: "EDUCAR A L'ETAPA 0-6 . LA FORMACIÓ DOCENT A DIÀLEG"
16 MAIG
JORNADA 'A L'ESTIU ENS HI JUGUEM MOLT'
31 MAIG
MILLORAR LA TEVA REDACCIÓ? TALLER PRÀCTIC
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
Avda. Drassanes, 3 3r (BCN) · Tel: 934817388 · federacio@mrp.cat · avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.