Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
i |
II CONGRÉS INTERNACIONAL DE LA SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA
4/12/24
II CONGRÉS INTERNACIONAL DE LA SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

La setmana passada, concretament de dijous 28 a dissabte 30 de novembre, es va celebrar el 2n Congrés Internacional organitzat per la Societat Catalana de Pedagogia amb dues seus; per una banda,a la Seu d'Urgell i, per altra, a Andorra. Ambdues ciutats, juntament amb Foix, han presentat aquest dilluns dos de desembre candidatura per formar part del patrimoni mundial de la UNESCO.


El II Congrés Internacional de la SCP-IEC "Tendències, realitats emergents i expectatives en educació" es va organitzar amb l'objectiu de recollir les experiències i la recerca dels professionals de l'educació als diferents nivells educatius i les experiències educatives dels entorns educatius formals i no formals.Per aconseguir-ho, es van programar tot un seguit taules rodones i de conferències que convidaven a la reflexió i al diàleg i que es pot recuperar en aquest ENLLAÇ.

El programa, en coherència amb la voluntat de l'esdeveniment de convertir-se en un punt de trobada de professionals i acadèmics del món educatiu, es va encetar amb una taula rodona sobre el paper de les diferents institucions pedagògiques en el marc del 40è aniversari de la Societat Catalana de Pedagogia.

Més endavant, l'oferta d'espais reflexió pedagògica que oferia el Congrés, passava per temàtiques diverses com la llengua catalana com a element de cohesió o l'aprenentatge de les llengües en un món digitalitzat, passant per diferents perspectives del binomi Educació i Tecnologia en un moment de canvis davant la irrupció amb força de l'anomenada, no sabem si amb encert, Intel·ligència Artificial. El paradigma actual de canvis també convidava a reflexionar, en diversos espai del congés, sobre el rol docent, la formació inicial, el desenvolupament professional i el lideratge pedagògic, així com la cura i el benestar de tota la comunitat educativa.

En tot cas els interrogants i els plantejaments van ser múltiples però el denominador comú de tot el programa va ser la constatació, un cop més, de la incertesa i la complexitat del fet educatiu. Davant d'aquest panorama, la tecnologia, i en concret la Intel·ligència Artificial ha de ser presa com una eina més i la responsabilitat de tot agent i entitat educativa no pot ser altra que centrar els seus esforços en determinar el sentit de l'educació i cercar les intencions, els objectius de manera conjunta, col·laborativa, comunitària, partint de les dades però sense sotmetre'ns a elles. Sobretot per evitar convertir-nos en mers dissenyadors i aplicadors de tècniques i programes orientats a revertir diagnòstics, tendències i estadístiques.

Més enllà de les conferències i taules rodones programades es van poder escoltar diferents experiències en tot un seguit de comunicacions curtes categoritzades en tres grans grups: recerca, experiències pràctiques i propostes i programes.

Des de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, com entitat de l'ecosistema de les institucions pedagògiques que s'identificaven en aquest Congrés com aquelles que participen del debat pedagògic i polític des d'una segona línia, vam voler participar-hi per explicar els darrers projectes duts a terme des de l'entitat i compartir les principals línies de treball amb la resta de la comunitat educativa aplegada en aquest II Congrés Internacional de la Societat Catalana de Pedagogia. En concret, Pilar Gargallo, Albert Quintana, Pilar Manzano, Maria Marcos, Montse Montanyà i Jordi Puche, hi van presentar quatre comunicacions:

Educar de 0-6 anys. Un model socioeducatiu, universal de qualitat i gratuït, per l'etapa.

L'educació infantil de 0 a 6 anys és fonamental per al desenvolupament integral dels infants i ha adquirit una importància significativa en els debats educatius actuals. Des de la FMRPC hem promogut diverses jornades enfocades a treballar aquest tema dins el projecte "Educar a l'etapa 0-6" que pretén contribuir a establir un model educatiu universal, gratuït i de qualitat, garantint l'accessibilitat, sobretot al 0-3 per a tots els infants, independentment del seu context social. A través de Jornades participatives, s'ha recollit la veu de professionals, famílies i altres agents educatius per debatre i enriquir els reptes d'aquesta etapa. En aquest congrés hem volgut compartir les principals conclusions i reflexions recollides en aquest àmbit des de 2021.

El model a implementar ha de buscar no només augmentar el nombre de places disponibles, sinó també millorar la qualitat pedagògica i les condicions laborals de les persones professionals que hi treballen. L'educació infantil ha de ser inclusiva i universal per reduir les desigualtats socials i assegurar la igualtat d'oportunitats. A més, la col·laboració entre Educació, Salut i Serveis Socials és essencial per proporcionar un suport integral tenint en compte a l'infant holísticament. És crucial que la societat reconegui la importància d'aquesta etapa per fomentar una major inversió en la primera infància, garantint així un entorn de criança que promogui la seguretat emocional i l'atenció personalitzada dels infants.

El model institut escola en l'educació bàsica a Catalunya. Un model educatiu i de cohesió territorial.

El model educatiu dels Instituts Escola a Catalunya ha estat objecte d'anàlisi i treball per part de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) després de diverses jornades i grups de treball des de 2017. En la comunicació es fa un resum d'algunes dades de diagnòstic recollides al llarg d'aquesta trajectòria i es realitzen propostes de continuïtat i millora. Aquest model educatiu integrat ofereix continuïtat formativa des de l'educació infantil fins a l'ESO, amb metodologies globalitzades i enfocades a reduir la segregació escolar. Actualment, Catalunya compta amb 118 centres, però la seva distribució és desigual, especialment en poblacions petites, on l'accés a l'educació secundària obligatòria és molt limitat. La FMRPC defensa aquest model com una solució per millorar la transició entre etapes educatives i combatre la desigualtat territorial.

Destaquem la manca d'un marc normatiu específic que reguli aquests centres, una mesura que ja s'ha pres en altres comunitats autònomes amb molta menys presència de centres integrats en la seva xarxa pública. Es proposa la creació d'un Reglament Orgànic que protegeixi el model i garanteixi un millor suport administratiu. A nivell de mesures estructurals, més enllà de la protecció legal, cal formació específica del personal docent, garantir la creació d'equips educatius multidisciplinars tot avançant a en la superació de les dificultats derivades de l'existència de cossos docents diferents, millora de la implementació del currículum únic d'Educació bàsica a través de millores organitzatives i en els recursos i infraestructures dels centres per garantir una educació equitativa i de qualitat.

El compromís ètic en estudiants del Grau d'Educació Primària.

Aquesta tercera comunicació forma part d'un treball individual de Maria Marcos, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, sobre una temàtica àmpliament treballada en la FMRPC i concretada en el document "El compromís ètic del professorat" publicat el 2011 per la pròpia entitat. La comunicació presentada va consistir en la presentació d'un projecte d'investigació centrat en el compromís ètic docent en el marc de la formació inicial del professorat, un projecte que dona forma al seu treball de final d'estudis de màster.

La comunicació presentada al congrés va concloure amb la importància d' integrar la reflexió ètica en la formació inicial dels futurs docents per promoure un compromís ètic sòlid i preparar-los per als reptes del món educatiu actual.

"Eines de personalització educativa amb base comunitària" Presentació de les eines EPA i Mesograma.

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya porta ja una llarga trajectòria de treball en termes d'Educació a Temps Complet. Així, el 2018 es va implicar com entitat impulsora de l'Aliança Educació 360. Volem que tothom tingui més i millors oportunitats educatives en tots els temps i espais de la seva vida i connectar l'educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. Volem que cada infant i jove construeixi el seu propi itinerari vital amb equitat i sense exclusions.
En aquest marc de treball, el 2020 es va publicar el llibre "Aprendre amb sentit i valor personal" per aprofundir en les estratègies, recursos i experiències de personalització educativa, sota la l'autoria de César Coll, Moisès Esteban-Guitart i Edgar Iglesias. Posteriorment, ens vam centrar en l'objectiu d'aterrar i concretar la Personalització Educativa en dues eines que permetessin el centres educatius i municipis poder prendre decisions en aquesta línia basades en la detecció tot connectant l'escola amb l'entorn. Creiem que és importantíssim per al desplegament de l'educació a temps complet des dels centres, aportar eines que orientin als centres educatius a tenir un paper actiu en l'educació al llarg i ample de la vida de l'alumnat. Així, els centres educatius no només esdevenen espais d'ensenyament, sinó també llocs que actuen activament en la formació integral de l'alumnat, connectant-se amb el territori i aprofitant els recursos del lleure educatiu i altres entorns comunitaris.

En aquesta comunicació es presenta el projecte El projecte pilot "Itineraris educatius personalitzats", resultat de la col·laboració entre l'Ajuntament d'Olot (àrea de Cultura i Educació) i l'Ajuntament de la Vall d'en Bas, en tant que entitats impulsores, i l'Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, l'Aliança Educació 360 de Comarques Gironines, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), amb el suport de la Diputació de Girona, i la participació de l'Escola Verntallat, l'Escola Pla de Dalt, l'IE Greda i l'Escola Pia d'Olot. El projecte té l'objectiu de codissenyar el conjunt d'eines i recursos EPA(Ecologia Personal de l'Aprenentatge) i Mesograma que inicialment es van crear el 2022 i millorar-ne l'aplicabilitat per afavorir els processos d'orientació i acció tutorial des de la perspectiva de la personalització de l'aprenentatge.


ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
Avda. Drassanes, 3 3r (BCN) · Tel: 934817388 · federacio@mrp.cat · avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.