Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
t |
TREBALL SOBRE L'ETAPA EDUCATIVA DELS 0 ALS 6 ANYS
19/7/22
TREBALL SOBRE L'ETAPA EDUCATIVA DELS 0 ALS 6 ANYS · FMRPC
Maria Marcos Fernàndez
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


TREBALL SOBRE L'ETAPA EDUCATIVA DELS 0 ALS 6 ANYS

Les noves oportunitats curriculars que ofereix la LOMLOE i l'anunci progressiva gratuïtat del 0-3, començant pels 2 anys, van ser els catalitzadors per posar de nou l'Etapa 0-6 sobre la taula. Els beneficis educatius i socials d'aquestes novetats incideix indiscutiblement en la millora d'igualtat d'oportunitats. És el moment de repensar els reptes de futur, consensuar el model, definir les condicions pedagògiques i les característiques de la primera etapa educativa són aspectes cabdals per avançar cap a l'equitat en l'accés a l'educació.

Per aquest motiu i per tal de dignificar i consensuar l'etapa educativa del 0-6, durant el curs 2021/2022 la FMRPC ha creat diversos espais de reflexió i debat. S'han realitzat dues jornades i un seminari tancat i fruit d'aquestes activitats s'han elaborat diversos articles i un document que recull les condicions de la primera etapa educativa. La rellevància de la temàtica fa que ja el treball al voltant de l'etapa 0-6 sigui una de les prioritats de la nostra entitat i a punt d'acabar el curs d'enguany ja estiguem projectant una nova jornada sobre l'educació al 06.



A continuació i a tall de síntesi, destaquem les idees força de la revisió realitzada enguany del model educatiu de la primera etapa educativa: un model de qualitat, innovació i de relació amb les famílies posant èmfasi en els reptes educatius i socials, actuals i de futur:



Universalització - Model Compartit

Avançar en l'equitat i en la inclusió
- Cal destacar que el 0-3 juga un paper importantíssim en la garantia de les oportunitats, en totes les trajectòries educatives, ja que, precisament, és quan comencen les desigualtats.
- Les etapes primerenques tenen un gran potencial per modificar en positiu les trajectòries vitals de les persones i la inversió en aquestes etapes són les que més reverteixen econòmicament en el desenvolupament de la societat
- La necessitat d'avançar en la reducció de la segregació escolar posant en marxa mesures que garanteixin una escolarització equilibrada dels infants des de l'entrada en el sistema educatiu.
-El paper del 0-6 és fonamental com a element de lluita per l'equitat i com a vertebrador del territori donada l'actual situació oferta molt desigual de places al llarg i ample del país.


Millorar l'accés i la universalització
- El repte ha de ser l'escolarització plena en el 0-6. Això implica explicar millor l'etapa com a període indispensable que marca el desenvolupament en etapes posteriors.
- Aprofitar millor l'oferta existent, reforçar espais, millorar les situacions econòmiques així com trencar barreres culturals i barreres d'accés per tal d'incrementar l'accés i la cobertura
- Afavorir l'accés al coneixement. Generar plans de comunicació per arribar a les famílies i divulgar els objectius i beneficis de l'educació infantil.

Un àmbit estratègic per la detecció de les necessitats específiques
- La detecció primerenca de necessitats específiques d'acompanyament a infants i famílies que possibilita l'etapa 0-6 afavoreix la correcta atenció als alumnes amb necessitats educatives especials.
- Permet planificar acompanyant a les famílies i tenir itineraris educatius no segregats i, per tant, garantir una trajectòria educativa inclusiva en tots els aspectes


El sentit de l'etapa 0-6: cura i educació

Valor educatiu inqüestionable
- El valor de l'escola 0-6 és contribuir al desenvolupament de les criatures.
- Les característiques principals i les necessitats dels infants dels 0-6 anys, el punt de partida per definir el model educatiu de l'etapa.
- Com es relacionen i com aprenen els infants, són elements a tenir en compte de forma indispensable a l'hora de dissenyar espais educatius adequats.

Una mirada respectuosa i acurada cap a l'infant i les famílies
- La diversitat de models desdibuixa el reconeix socialment com a etapa educativa a ulls de la societat.
- La llar d'infants i l'escola infantil no és un recurs assistencial que existeix per pal·liar dificultats de conciliació de les famílies.
- El Sistema ha de créixer sense renunciar a la diversitat de serveis (ludoteques, espais familiars…)per donar resposta a múltiples a situacions i necessitats.

Un espai educatiu d'acompanyament
- Canvi de paradigma educatiu cap al reconeixement de les activitats de cura i acompanyament de les famílies amb infants molt petits.
- Afavorir un millor començament per a l'infant que permeti gaudir de la relació de criança
- Mantenir l'hàbitat natural que constitueix el cos de la mare per poder satisfer adequadament les necessitats del nadó.
- Facilitar serveis que atenguin conjuntament infant i progenitors durant els dos primers anys de vida per tal de no propiciar una separació si no és necessari.
- Afavorir el desenvolupament de la criança amb suport psico-social i educatiu a famílies i infants.


Condicions del 0-6


La xarxa de centres i tots els perfils professionals que la componen
- Posar en valor i reclamar el reconeixement social i laboral dels i les professionals de l'etapa
- Corregir la desigualtat de condicions laborals de les professionals del 0-3 respecte d'altres etapes educatives,
- Valorar els/les professionals de l'etapa per la importància i transcendència de la seva tasca en comptes de fer-ho en funció de l'edat dels infants.
- Disminuir de les ràtios per possibilitar l'acompanyament adequat als infants.
- Afavorir l'apropament del 0-3 al 3-6 i viceversa i la permeabilitat entre les dues etapes


Model plural i flexible amb equips pluridisciplinaris amb espais de reflexió i formació
- Un model respectuós basat en el vincle i l'acompanyament on les famílies tenen un paper actiu dins dels centres.
- Oferir grups d'espais familiars, pla de formació, xerrades, tertúlies i horaris flexibles per tal de poder facilitar la conciliació.
- Equips pluridisciplinaris per atendre la diversitat de necessitats on la pluralitat de tasques de cura i educatives siguin reconegudes.
- Potenciar i promoure la formació inicial i continuada dels i les professionals pluridisciplinaris que intervenen en l'etapa.
- Unificar els criteris de formació i reconeixement de les persones treballadors de l'etapa.


JORNADA: 0-6 - ESPAI EDUCATIU D'ACOMPANYAMENT, a Castelldefels
Vídeo de la jornada, amb la participació de Vicenç de Febrer, M. Jesús Larios, i Rosa Reina.
Article de la jornada

SEMINARI EDUCAR A L'ETAPA 0-6, ESPAI EDUCATIU D'ACOMPANYAMENT, a Barcelona
Conclusions del seminari

JORNADA EDUCAR A L'ETAPA 0-6. SITUACIÓ ACTUAL I PERSPECTIVES, a Mataró
Article de la jornada, amb la participació d'Elisenda Pascual, Teresa Sambola, Rafael Homet, Mireia Della Marcet i Anna Castro.
Vídeo de la jornada



temes
etiquetes
cerca

x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.