c |
COMUNICAT DE DENÚNCIA DE LA IMPLANTACIÓ DE L'ASSIGNATURA DE RELIGIÓ
16/9/20
Comunicat de denúncia de la implantació de l'assignatura de religió · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

Imatge: Europa Laica

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, sempre ha rebutjat qualsevol mena de segregació entre l'alumnat del nostre sistema educatiu, ja sigui per motius de llengua, nivell socio-econòmic, capacitats físiques... ni tampoc per motius religiosos. Els Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya hem defensat sempre l'escola inclusiva, les metodologies cooperatives i l'aprenentatge entre diversos.
Alhora creiem que és un error històric la presència i l'ensenyament de les confessions religioses a l'escola, quan el que s'hauria de garantir és una cultura religiosa per a tothom que promogui la convivència intercultural i la cohesió social del conjunt de la ciutadania del nostre país.

Per això des de la FMRPC creiem que la introducció de la matèria de religió islàmica en algunes escoles i instituts per part de la Generalitat de Catalunya, va justament en la direcció contrària a com s'hauria de resoldre l'etern debat de la religió a l'escola.
Des d'aquest posicionament compartim i ens adherim al manifest que han fet públic les entitats Fundació Ferrer i Guàrdia, Ateus de Catalunya i Europa Laica.

Comunicat de denúncia de la implantació de l'assignatura de religió

Les entitats en defensa de la laïcitat de Catalunya rebutgem la introducció de l'assignatura de religió islàmica i reclamem una educació lliure de dogmes i sense adoctrinament. S'equipara els privilegis de la religió islàmica amb els de la religió catòlica i s'avança en la segregació de l'alumnat segons les seves creences.

Ateus de Catalunya, Europa Laica - Catalunya Laica i la Fundació Ferrer i Guàrdia considerem que la impartició de la matèria de religió islàmica a les escoles catalanes és una passa enrere per a l'assoliment d'una educació laica. La Generalitat de Catalunya amb
aquest projecte avança cap al multiconfessionalisme a les aules i, en definitiva, cap a la segregació de l'alumnat en funció de les creences dels seus pares, mares i tutors.

Amb la resolució aprovada pel Departament d'Educació, aquest curs 2020-2021 s'impartiran classes per part de docents designats per la Comissió Islàmica d'Espanya i que es finançaran amb fons públics. Es tracta d'una equiparació de privilegis amb la religió catòlica, que serveix per a la perpetuació dels mateixos, i un menysteniment d'altres creences i conviccions.

Les tres entitats rebutgem que s'utilitzin els centres per ensenyar dogmes i fer proselitisme. L'espai per a la formació religiosa, catòlica, islàmica o de qualsevol confessió, no han de ser els centres educatius i no ha de ser finançada amb fons públics. Defensem l'educació laica perquè és integradora i inclusiva, perquè respecta les creences de l'alumnat sense imposar-ne cap sobre les altres. Per aquest motiu, defensem que l'assignatura de religió, de qualsevol confessió, ha de quedar fora de les escoles sostingudes amb fons públics.

En cap cas obviem la importància històrica i cultural de la religió, però aquests coneixements es poden ensenyar transversalment des d'altres assignatures com la història o les ciències socials.

Des del nostre compromís per assolir la laïcitat a Catalunya i a Espanya, demanem al conseller d'Educació, Josep Bargalló, que adopti mesures per evitar la segregació per creences, que avanci en la construcció d'una escola laica, inclusiva i que respecti la diversitat, en un model que fomenti la lliure consciència i el pensament crític de l'alumnat.

A Barcelona, 3 de setembre de 2020

ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.