u |
UN MODEL PLURILINGÜE EN UN MÓN INTERCULTURAL
Pilar Gargallo Otero
Columna d'opinió publicada el 24/10/2018 al diari "EL PAÍS"
Gairebé un any després del desgovern i de la desfeta política que va posar una part del focus en la comunitat educativa i en el bilingüisme a Catalunya, s'ha presentat a Barcelona el Model lingüístic del sistema educatiu català.
Quan la societat és tan canviant i l'estabilitat social es manté fent equilibris, no és mera casualitat que les polítiques educatives incloguin un model lingüístic basat en el plurilingüisme, per què? Perquè s'atribueix a una certesa que no podem obviar. Gràcies a l'autonomia de la qual gaudeixen els centres educatius, vinculant-la al projecte educatiu de centre, juntament amb un projecte lingüístic, generen una riquesa plural.
Si parlem de bilingüisme, d'immersió lingüística i de l'ús de la llengua catalana com a vehicular, al que ens referim és que les competències que s'adquireixen en aquesta llengua han de ser iguals a les que s'adquireixen en llengua castellana. Per tant, si la comunitat és catalanoparlant, les estructures gramaticals bàsiques es realitzaran en aquesta llengua, vinculant-la i potenciant la llengua castellana per així obtenir millors resultats i viceversa. Així, la immersió lingüística es pot donar en les dues llengües indistintament i la intensitat d'ús de les mateixes a l'escola respondrà a criteris pedagògics, territorials i socials i quedaran recollits en el projecte lingüístic del centre.
Des de la perspectiva pedagògica, si un grup d'alumnes, en acabar una etapa ha de saber sumar i, es troba en el meridià d'aquesta i encara no ha adquirit els mecanismes de l'algoritme, intensificarem les accions pedagògiques i educatives per a millorar-lo i consolidar-lo. El mateix passa amb la llengua. D'aquesta manera, es poden arribar a introduir més llengües per poder així, des del bilingüisme real, enriquir els itineraris personals dels estudiants. El focus de l'educació es posa en l'individu, personalitzant els seus aprenentatges des del col·lectiu i la comunitat en la qual es troba, sempre vinculat a un territori.
La professionalitat docent passa per sobre del que és imposat en els currículums i és ara facilitada a través d'aquesta proposta de model lingüístic, que no posa el focus en una sola llengua, sinó que reforça les dues que li són pròpies, molt vinculades a les competències que els aprenents han d'assolir en acabar cada etapa educativa.