j |
JORNADA DE TREBALL EDUCACIÓ360, PERSONALITZACIÓ DE L'APRENENTATGE
Jornada de treball: Ideem, co-creem i desenvolupem experiències de personalització de l'aprenentatge des d'una visió comunitària
20 d'octubre de 2018
9.00 h a 14.00h
Centre Cultural Bellvitge-Gornal.
Plaça de la Cultura, 1
Metro Bellvitge. L1
PROGRAMA:
9:00 a 9:15h Recepció
9:15h a 9:30h Benvinguda institucional
9:30h a 11:00h Càpsules de coneixement
11:00h a 11:30h Coffe Break
11:30h a 13:30h Grups de treball
13:30h a 14:00h Conclusions i tancament
Organitza: Comissió d'Educació a Temps Complet de la FMRPC en el marc de l'Aliança Educació 360
Convidem a tota la comunitat educativa a debatre i a reflexionar sobre les següents qüestions clau que ens han d'orientar la nostra tasca com a educadors i educadores.
És la personalització de l'aprenentatge una estratègia pedagògica de l'Educació 360, educació a temps complet?
Quines metodologies cooperatives de dins i fora de l'aula contribueixen a l'èxit educatiu en clau d'equitat?
Quin és el rol dels adults fent que els alumnes siguin els protagonistes del seu aprenentatge?
Com generar l'empoderament de les persones en el seu procés educatiu i com les acompanyem?
Quin és el reconeixement que hem de donar als aprenentatges de dins i fora de l'escola i com els alineem/coordinem?
És necessària una comunitat que educa perquè sigui possible la personalització de l'aprenentatge?
La jornada comptarà amb una primera part de blocs de coneixement que combinarà el marc teòric i les aplicacions pràctiques i una segona part amb grups de discussió/debat en el que tots els participants tindran un paper clau en l'elaboració d'un document conjunt per a identificar, co-disenyar i generar propostes per a fer possible la personalització de l'aprenentatge.
En el bloc de coneixement comptarem amb:
César Coll: Doctor en Psicologia i catedràtic de Psicologia Evolutiva de la Universitat de Barcelona que en aportarà el marc conceptual sobre "La Personalització de l'aprenentatge".
Raül Manzano: Mestre, membre de la FMRPC i director de la revista Guix, que exposarà "Experiències de personalització de l'aprenentatge des de la perspectiva docent".
Assun Llena: Doctora en Pedagogia professora del Departament de Teoria i Història de l'Educació al la UB ens ens donarà "La visió comunitària de la personalització de l'aprenentatge".
Ricard Vicente, Director del Club d'Esplai Pubilla Cases-Can Vidalet i Xavier Castellano, Director Club d'Esplai Bellvitge-Gornal, que compartiran amb nosaltres "Experiències educatives comunitàries i la seva vinculació amb el temps lectiu".
Els grups de treball estaran dinamitzats a càrrec de Tàndem Social i
tindran com a objectiu identificar i reflexionar sobre quin és el rol dels adults en la personalització de l'aprenentatge i quins son els condicionants. Els participants co-crearem projectes reals per aplicar al nostre context més immediat, de forma dinàmica i cooperativa, exemplificant la importància de la dimensió comunitària a l'hora d'acompanyar a l'aplicació de la personalització de l'aprenentatge. Les aportacions fetes es recolliran en un document que servirà de base per a continuar reflexionant i avançant cap a la #transformacióeducativa en clau @Educació360, #educacióatempscomplet.
Per saber-ne més...
En les reflexions, estudis, anàlisis que venim desenvolupant des fa ja gairebé 5 anys sobre el model d'Educació a Temps Complet a Catalunya, s'ha afegit una reflexió, absolutament necessària, sobre quines son les millors estratègies pedagògiques per a poder desenvolupar una Educació 360.
La dimensió holística d'aquest canvi de paradigma implica que, tota la comunitat educativa ha de treballar corresponsablement, de forma conjunta i coordinada, tan a nivell conceptual amb propòsits compartits, com organitzatiu o de governança, però també en la intervenció i acompanyament dels infants i joves. Hem de situar l'itinerari formatiu i el desenvolupament vital de nens i nenes i nois i noies al centre i desdibuixar les fronteres entre el lectiu i no lectiu. Que el dins i fora de l'escola deixi de ser un dins i un fora per ser un tot.
En aquest marc, la personalització de l'aprenentatge com a estratègia pedagògica central en de l'Educació a Temps Complet, també ha d'implicar a tota la comunitat educativa. Perquè si la comunitat no esdevé un context ric d'aprenentatge o no hi ha els condicionants necessaris (de salut, socials, d'habitatge, etc) podem parlar de personalització de l'aprenentatge? Així doncs, volem compartir des de l'inici el marc teòric i aproximacions pràctiques sobre la personalització de l'aprenentatge, tant des de de la mirada de l'escola, com des de l'entorn, la família i els ens locals. Explorant quin ha de ser el rol de tots els adults que acompanyen als infants en el seu desenvolupament i processos d'aprenentatge i identificant quin és el marc idoni, quins son els condicionants que permeten fer efectiva la personalització dels aprenentatges, en els centres educatius, en les activitats socio-educatives i culturals, en la família, en els ens locals... etc.
Fruit d'un debat ric en el marc de la Comissió d'Educació a Temps Complet de la FMRPC, creiem molt necessari que la dimensió de 360º de l'educació ha de passar també perquè les reflexions entre els professionals (agents educatius, tècnics municipals, famílies) es faci també amb una mirada de 360º. Volem obrir un espai de reflexió en el que traslladem tot el debat que hem tingut sobre el concepte global i l'arquitectura que ha de fer possible l'educació a temps complet, al debat pedagògic que ha de sustentar l'Educació 360, Educació a Temps Complet.
Així doncs, convidem principalment a docents, però també a educadors i educadores, dinamitzadors culturals, tècnics municipals, famílies, pedagogs, etc. a participar d'aquesta jornada per a conèixer millor el marc teòric i pràctic de la personalització de l'aprenentatge des d'una dimensió d'educació comunitària.