Qui ha de promoure el compromís ètic del professorat?
Després de recollir en el si dels MRP el "Compromís ètic del professorat" (2011) i dels 10 debats territorials "Què vol dir ser mestre avui?" que vam engegar amb la Fundació Bofill, i juntament amb el programa Mestres de TV3 (2012), hem publicat aquest petit recull de reflexions que ens ha aportat tot aquest camí.
Què vol dir ser mestre avui?
Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat està elaborat segons els valors que aporta el treball en xarxa. Tant a nivell de construcció compartida del coneixement com de la col·laboració institucional amb una missió comuna: l'aportació d'elements per a l'anàlisi, la reflexió i el debat sobre la realitat i els reptes de les mestres i els mestres avui.
La concreció d'aquesta publicació es correspon a la riquesa de les aportacions i els debat del cicle organitzat per la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya tot just l'endemà de cadascun dels deu programes de la sèrie "Mestres" emesa per la Televisió Pública de Catalunya el primer trimestre de 2011, i que també va col·laborar en aquesta iniciativa.
El substrat sobre el que es basa aquesta proposta és sòlid. El treball de més de dos anys de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica per la construcció, des d'arreu del país i amb una extensa participació de professorat de diferents etapes educatives i experts en educació i ètica d'un "compromís ètic del professorat", que vol ser un text dinàmic que ajudi a la reflexió i el debat. I, aquest cicle n'ha estat una excel·lent ocasió de contrast, aprofundiment i discussió.
"Quan sóc a l'escola treballant, a dins la classe, sóc feliç. Sembla que una professió així ha d'omplir tota la vida al qui la sàpiga estimar", Joan Triadú
Les persones de la Fundació Bofill i de la Federació de Moviments –en contínua relació amb l'equip del programa Mestres- que hem estat en el dia a dia que ha anat teixint aquest projecte hem pogut veure i viure com, a mesura que li anàvem donant forma també es teixia entre nosaltres una excel·lent xarxa d'aprenentatge, de complicitats, de respecte i d'estima personal i institucional. La raó de ser era que en el fons crèiem en la molta gent que, de manera entusiasta i generosa, ens anaven facilitant el seu coneixement, els seus criteris, la seva experiència d'una manera natural, gens ostentosa. I, vèiem com setmana rera setmana s'anaven sumant mestres de diferents punts geogràfics del nostre país. Percebíem amb goig com el programa de TV3 anava complint amb escreix les expectatives que ens havíem creat, i vam descobrir un petit tresor que ens va ajudar molt en l'orientació la preparació i orientació del nostres debats, les intervencions dels infants i adolescents. Tot plegat ens empoderava i ens omplia d'arguments, de raó i d'il·lusions per reafirmar-nos en les nostres percepcions i intuïcions. Ens trobem davant una generació d'infants i joves amb unes potencialitats immenses, per poder fer-les emergir i que siguin els protagonistes d'un país i d'un món molt millor necessitem mestres, professionals que no només facin de mestres sinó que siguin mestres.
Ara el que ens queda és preguntar-nos:
Com es promouen mestres compromesos amb l'alumnat, l'entorn i la seva professió? En què es diferencia el compromís ètic dels docent amb el d'altres professions? Com es pot educar i transmetre el compromís ètic professional als docents joves? Com l'han de promoure les universitats, els mestres veterans, els directors, els centres i els sindicats?
SI VOLS DESCARREGAR-TE EL LLIBRE EN PDF POTS FER-HO A TRAVÉS DE L'ENLLAÇ QUE HI HA SITUAT EN AQUESTA ENTRADA.
I si el desitges en format paper per 8€ (més gastos d'enviament) pots sol·licitar-lo
aquí.