Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
COMMEMORACIÓ DEL CENTENARI DE LES ESCOLES D'ESTIU DELS MRP DE CATALUNYA
5/7/14
Del 27 de juliol al 22 d'agost del 1914 el Consell d'Investigació Pedagògica de la Diputació Provincial de Barcelona va organitzar per primera vegada una Escola d'Estiu dirigida als mestres i al professorat amb tres eixos de continguts: 1) Mètode Montessori, 2) Treball manual educatiu i 3) Dibuix directament d'objectes. Aquesta Escola d'Estiu comprenia cursets, conferències, visites culturals i artístiques en un to associatiu per reforçar els llaços de companyonia i d'amistat que s'haurien format durant les quatre setmanes de treball.
Els MRP de Catalunya ens sentim deutors d'aquesta primera iniciativa que hem volgut mantenir, desplegar, adaptar als nostres temps i ajustar a les necessitats de formació pedagògica dels i de les mestres que cada etapa històrica ha anat requerit . Hem pretès mantenir viu el mateix desig de compartir un espai per a refrescar l'esperit posant-lo en contacte directe amb les noves idees i procediments d'ensenyança que a més, deurà ser un centre de relació d'homes i dones que viuen i treballen guiats per uns mateixos ideals, produint aquest relacionar-se els saludables resultats d'encoratjament que es deriven sempre de tot aplec de persones intel·ligents i entusiastes" .
Hem dedicat totes les nostres energies a adaptar aquesta modalitat formativa als canvis que s'han anat produint a l'educació, sempre guiats pel mateix esperit: millorar l'educació per servir els i les nenes, els nois i les noies del nostre país.
Les activitats que es van realitzar en aquesta jornada commemorativa tenen la finalitat de recordar la fonda tradició d'on provenen les Escoles d'Estiu dels MRP que enguany organitzarem, una tradició de la qual ens enorgullim i ens encoratja. Va ser un acte per reflexionar sobre el trajecte que hem fet i que ens va servir per mirar endavant i ens doni perspectiva per respondre millor als reptes i a les exigències que els canvis socials actuals ens reclamen. En aquests moments estem en un moment de canvis que ens afecten a totes i tots, i ens porta a la necessitat de repensar una escola diferent per un país diferent.
Som conscients que el centenari de les Escoles d'Estiu de Catalunya és un fet d'un valor històric enorme, per això les màximes autoritats del país van organitzar els actes institucionals que van donar el relleu que aquesta ocasió mereixia.
La primera "Escola d'Estiu" del 1914 es va organitzar a l'ombra de la Diputació de Barcelona i després es va posar a mans de la Generalitat Republicana. Passat el període més negre, va ser l'Escola de Mestres de Rosa Sensat qui al 1966 en va recuperar l'organització, en plena dictadura franquista. L'èxit d'aquesta etapa que s'endegava va portar a la creació de molts grups de mestres que organitzaven formació a nivell comarcal amb el mateix esperit, ajustant-la a les característiques de cada territori.
L'any 1980, en una situació en la qual encara no hi ha traspassos a nivell d'ensenyament, la Generalitat de Catalunya assumeix les Escoles d'estiu com una "institució pública" del país. Ja en el període de la Generalitat provisional, el govern de la Generalitat va fer els primers passos per donar o vehicular, el suport necessari per tal que la iniciativa dels mestres de Catalunya pogués tirar endavant. El 1983, els moviments de renovació pedagògica es preguntaven per primera vegada i de forma col·lectiva, qui érem, d'on veníem i on volíem anar. En aquesta dècada de creixement i consolidació, les diverses Jornades van suposar moments especialment importants en la definició de funcions i en la consolidació organitzativa de les línies de treball.
A partir dels anys 80, hi ha un conjunt de fets que caracteritzen la història i l'evolució de les Escoles d'Estiu fins l'actualitat. Es consolida un mapa territorial de les EE, present en moltes comarques i territoris de Catalunya. Al voltant de les EE es creen i consoliden els Moviments de Renovació Pedagògica. Els MRP vam néixer d'aquest esclat, i és per això que volem participar en aquesta celebració en dos vessants: organitzant les nostres activitats específiques, d'acord amb la nostra idiosincràsia, i participant en els actes que, comptem, organitzaran les autoritats del país.
És important subratllar que la nostra existència respon a l'acte de voluntat d'uns milers de professionals de l'educació compromesos en una escola de qualitat. Pensem que, tot i no venir determinats ni per la Llei ni per l'estructura de l'estat, aquest acte de voluntat mereix el reconeixement social, com a organitzacions plurals que som per la millora qualitativa de l'educació del nostre país.
El vídeo que presentem es refereix al programa propi, al qual vamconvidar tota la comunitat educativa d'aquest país: professorat de totes les etapes, educadors/es, estudiants/es, famílies... La força de la renovació pedagògica que ha marcat l'educació d'aquests país no és patrimoni només nostre, és fruït del tarannà de totes i tots els que formem la comunitat educativa catalana i del valor que donem a l'educació. I és amb tothom que hem volgut recordar el nostre passat, analitzar el nostre present i projectar un futur comú, pensant que així contribuïm a la construcció de la Catalunya que volem.
Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.
Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.