Dissabte 9 d'abril Jornada de treball al voltant de l'Educació a Temps Complet, al Museu de Ciències Naturals de la Tela de Granollers.
Inscripcions
Ompliu el
formulari d'inscripció clicant aquí.
US HI ESPEREM!
El repte del treball educatiu centrat en l'equitat i la millora ens porta a plantejar l'educació com un ecosistema on intervenen molts elements interrelacionats. Fer que aquests actors formin una xarxa d'acollida dels nostres infants i joves afavoriria la cohesió social i l'èxit educatiu que totes i tots pretenem.
Per dur a terme aquest tipus d'iniciatives, ens hem fixat en l'experiència educativa d'altres països europeus com Alemanya, França, Suïssa, ... que estan aconseguint resultats de qualitat molt importants.
La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, com a entitat centrada en l'educació del nostre país, continuem tenint una responsabilitat i un compromís educatiu, social i ètic. Hem treballat conjuntament amb la Fundació Bofill i l'Elena Sintes en el seguiment i l'acompanyament dels estudis realitzats sobre l'educació a temps complet, a més de coordinar la comissió amb diferents entitats col·laboradores que donaven forma i suport a la feina realitzada per tal d'oferir una proposta adaptada al nostre país.
Amb el suport de la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill hem articulat aquesta jornada amb l'objectiu de donar a conèixer
"l'educació a temps complet" per tal que diversos municipis s'impliquin en aquest procés.
Volem construir una alternativa des de i amb les educadores i els educadors (en el sentit més ampli) que ens legitimi i demostri que una educació diferent és possible.
La
comissió d'educació a temps complet, ha treballat extensament al llarg de gairebé tres anys, encapçalats per la FMRPC i recollint la veu de diferents entitats impulsores de la proposta:
· FAPAC
· Fundació Escolta Josep Carol
· Escoltes Catalans
· Fundesplai (Fundació Catalana de l'Esplai)
· CCOO Educació
· Col·legi d'educadores i educadors socials de Catalunya (CEESC)
· Moviment de Renovació Pedagògica de Girona
· Moviment d'Innovació Educativa de Lleida
· Moviment de mestres del Ripollès
· Associació de mestres Rosa Sensat
· Fundació Bofill, representada amb l'Elena Sintes: autora dels estudis publicats sobre la matèria.
Quines formes organitzatives necessitem avui per donar resposta a les necessitats educatives i socials?
Actualment,
no podem negar el debat que s'ha generat sobre la idoneïtat de la jornada escolar partida o si a canvi seria millor una jornada escolar contínua.
Objectius generals. Què es pretén?
Com a FMRPC volem contribuir a ressituar aquest debat, i anar una mica més enllà proposant una jornada sobre la viabilitat de l'educació a temps complet. No obstant, haurem de dotar-nos d'arguments per fer un posicionament educatiu i social el més coherent possible amb les necessitats dels i les infants i joves. Per això, proposem crear una jornada que ens ajudi a aquest qüestionament i molts d'altres, i promoure una reflexió profunda sobre les possibilitats d'aplicabilitat/viabilitat amb intenció d'aplicar l'experiència de cara al setembre de 2016.
Justificació
En l'informe "Escola a temps complet. Cap a un model d'educació compartida" es van analitzar diverses experiències internacionals d'educació a temps complet amb l'objectiu de conceptualitzar les bases sobre les quals es fonamenta aquest model i estudiar quines serien les condicions necessàries per implementar-lo a Catalunya. L'informe recollia una relació d'accions i d'eines concretes que les avaluacions d'altres països han evidenciat com a fonamentals per a l'èxit d'un model d'educació a temps complet. Aquesta llista havia de servir de base per posar en contrast de la comunitat educativa catalana i explorar conjuntament les possibilitats d'aplicació d'aquest model en el nostre context. El document que apuntem* és el resultat del treball conjunt, fruit d'uns seminaris en els quals la FMRPC va treballar-hi activament aportant professionals de tots els àmbits i etapes educatives tant formals com no formals.
Objectius i estructura de l'informe
*
http://www.fbofill.cat/publicacions/com-fer-viable-lescola-temps-complet-catalunya
Amb l'objectiu d'aprofundir en les condicions d'aplicabilitat de l'educació a temps complet a Catalunya, es van organitzar una sèrie de grups de treball amb diferents membres de la comunitat educativa per tal de debatre sobre les diverses eines i estratègies plantejades a l'informe Escola a temps complet i contrastar la seva validesa per a l'adopció d'un model d'educació a temps complet a Catalunya, tot fomentant l'equitat, la cohesió social i millorant el sistema educatiu català prenent compromisos des de molts sectors, des de l'administració, el municipi i els agents educatius de la nostra societat.