Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
La urgència de respondre a les demandes imperatives de construir un model socioeducatiu digne i de qualitat per als infants més petits, va fer que la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, seguint el fil de la feina feta, organitzés un nou seminari el passat dimecres 28 de febrer del 2024. Tot i que la jornada va tenir lloc a Barcelona, va reunir diversos agents del món educatiu de la primera infància d'arreu del territori. L'objectiu clar de trobada va ser abordar, de manera integral i amb la profunditat necessària, la construcció d'un model socioeducatiu inclusiu, equitatiu i adaptat específicament per als infants de 0 a 6 anys.
En un context en què la primera infància emergeix com una etapa crucial per al desenvolupament humà, els diferents agents implicats en l'àmbit educatiu van convergir amb la determinació de definir els "coms" necessaris, per establir propostes concretes amb el propòsit de guiar l'articulació d'estratègies, que donin solidesa i continuïtat a aquest model tan essencial. La jornada no només va representar una oportunitat per a la reflexió, sinó també per a l'acció col·lectiva. Per això, des de l'inici es van voler establir punts d'enfocament clau, per encaminar el projecte cap a una realitat tangible i efectiva. Així doncs, el primer bloc de la jornada, va comptar amb les intervencions destacades de Vicenç de Febrer, psicòleg infantil i assessor especialitzat en criança i educació de la petita infància i Maria Truñó, consultora, investigadora en polítiques públiques, drets de la infància, educació i ciutat jugable i Comissionada d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona 2019-2023. Tots dos convidats van aportar idees fonamentals a l'hora d'abordar la temàtica des d'àmbits diversos.
Per una banda, en
Vicenç de Febrer va subratllar la diversitat i heterogeneïtat de l'etapa del desenvolupament infantil de 0 a 6 anys, destacant la singularitat de la criança durant els primers 1.000 dies de vida. Va ressaltar la importància del vincle afectiu i d'aferrament durant aquesta etapa, així com la
necessitat d'atendre tant al nadó com als progenitors per a un desenvolupament òptim. També, va posar èmfasi en la importància de l'entorn familiar en el desenvolupament infantil i la necessitat de dotar als progenitors de les facilitats per a desenvolupar un rol efectiu en la cura, educació i socialització dels infants més petits.
D'altra banda, la
Maria Truñó va abordar la influència del context demogràfic i del canvi social en el disseny dels serveis per a la primera infància. Va destacar la importància de reconèixer i abordar la diversitat de les famílies. També, va proposar
ampliar els serveis per a la petita infància i incloure suports a les famílies en comunitats i entorns locals, per assegurar l'accés equitatiu als serveis i integrar la perspectiva cultural en la criança.
Després de les intervencions dels ponents, es va realitzar un debat participatiu en taules de treball, on els assistents van identificar diversos temes emergents. Entre aquests, es va destacar tant la importància de considerar la criança com a bé públic amb serveis flexibles, de qualitat i participatius; com la necessitat de planificar i organitzar el model 0-6 des de perspectives territorials i amb una mirada de continuïtat i coordinació dels serveis socioeducatius. Un altre tema que es va posar sobre la taula és la importància de l'equiparació salarial i de condicions del personal professional, així com la necessitat de fomentar la presència masculina en una professió predominantment feminitzada i garantir la formació adequada del personal.
Fruit d'aquesta jornada, en què es van definir idees clau per a la construcció d'un model tenint en compte les diverses perspectives i necessitats de les famílies i la comunitat educativa en general, s'ha projectat la realització d'una propera trobada. Responent a la necessitat d'aprofundir en la diagnosi realitzada en la primera trobada, la segona jornada es focalitzarà en la formulació de mesures concretes que puguin orientar la definició de polítiques de petita infància en un context de construcció de model a curt i mig termini. És a dir, formular propostes i accions concretes que contribueixin al benestar i desenvolupament integral dels infants de 0 a 6 anys, així com al suport i reconeixement de les seves famílies com a agents clau en aquest procés.
Us compartim els documents elaborats amb les conclusions extretes en les dues jornades explicades.
Jornada 1. 28 d'Abril de 2024
Jornada 2. 17 d'Abril de 2024