d |
DECÀLEG DEL MUCE SOBRE L'ESCOLA INCLUSIVA
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), amb la col·laboració dels principals sindicats docents, representants d'alumnes, federacions de famílies i moviments pedagògics, ha emès un manifest amb deu punts centrats en l'educació inclusiva. Aquest document posa èmfasi en la importància de ser un motor de canvi en la societat i millora del sistema educatiu. S'ha presentat una proposta integral per millorar el sistema educatiu, subratllant diverses àrees clau. Un dels punts ressaltables és la sol·licitud d'un pla estratègic transparent, compartit i amb mecanismes d'avaluació clars per reforçar els objectius establerts pel decret 150/2017 d'educació inclusiva.
La presentació del decàleg es va dur a terme durant una jornada dedicada a l'educació inclusiva al Centre Cívic Josep Maria Trias i Peitx, al districte de Les Corts de Barcelona. L'esdeveniment va incloure dues breus conferències sobre el dret dels infants a una educació inclusiva, a càrrec de Mònica Arbeláez (assessora del Síndic de Greuges) i Lidón Gasull (directora d'Affac). A més, es van realitzar dues taules rodones amb la participació de professionals, famílies i alumnes, seguides per sessions de treball en grups on els assistents van poder compartir les seves experiències i reflexions.
També es va poder escoltar la directa dels estudiants, un jove de 14 anys cursant 3r d'ESO i una noia de 18 que ha finalitzat 2n de batxillerat que, a partir de les seves pròpies experiències, van relatar com les seves diversitats han generat situacions difícils durant la seva trajectòria escolar, especialment a la secundària. Amb una crida a obtenir més recursos i suports, van fer una petició especial als professors: més empatia a l'hora de tractar certes qüestions que podrien afectar fortament l'estima personal dels estudiants i menys prejudicis en les decisions sobre el seu futur.
El decàleg del MUCE
1.- L'educació inclusiva té com a objectiu que totes les persones tinguin accés a una educació de qualitat amb igualtat d'oportunitats, justa i equitativa. Apostem pel desenvolupament de l'educació inclusiva com a motor per a la millora del sistema educatiu i com eina transformadora de la societat.
2.- Constatem que actualment la doble xarxa educativa – pública i concertada sovint contribueix a la segregació de l'alumnat i a la concentració d'alumnat més vulnerable en els centres públics. És per tant un dels elements d'iniquitat que cal modificar profundament si pretenem una educació inclusiva.
3..- La publicació del Decret 150/2017, va intentar regular la implementació d'un sistema inclusiu. La manca d'un Pla Estratègic, públic, clar, compartit i amb uns mecanismes d'avaluació transparents ha fet que sis anys després encara no s'hagin assolit uns resultats suficients. Cal elaborar aquest Pla Estratègic.
4.- És imprescindible la coordinació àgil i eficient entre Serveis Educatius, de Salut i Afers Socials del territori al marge de la dependència administrativa. Els centres educatius necessiten respostes ràpides i eficaces a les múltiples situacions que han d'atendre.
5.- Cal una elaboració i publicació de materials de lliure accés per docents i famílies amb protocols i orientacions clares per facilitar l'atenció de l'alumnat en els diversos marcs educatius. I un pla per comunicar-ho a les famílies.
6.- És necessària l'ampliació de la plantilla amb educadors especialitzats. Segons les necessitats de cada centre, valorades conjuntament entre el centre i l'administració educativa: educador social, psicopedagog…formant part de la plantilla de centre de manera estable.
7.- L'acompanyament a centres educatius per implementar les millores en el funcionament es basa en la formació permanent del professorat i dels educadors, al propi centre, d'acord amb les necessitats específiques.
8.-La dotació pressupostària ha de cobrir les necessitats dels centres, permetent l'autogestió dels recursos i la no discriminació de cap alumne per motius econòmics. El xec escolar no és una eina per garantir l'educació pública i gratuïta.
9.-Reiterem la necessitat d'incrementar el pressupost per l'educació pública al 6% del PIB,per tal de millorar la situació actual i poder desenvolupar l'educació inclusiva.
10.- L'educació inclusiva va més enllà del món escolar i és un mecanisme imprescindible per a una bona convivència i el benestar social en una societat tant plural i diversa com la catalana. Apostem per tant, per una educació inclusiva com eina preventiva de conflictes socials.