Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
d |
DECÀLEG DEL MUCE SOBRE L'ESCOLA INCLUSIVA
18/12/23
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), amb la col·laboració dels principals sindicats docents, representants d'alumnes, federacions de famílies i moviments pedagògics, ha emès un manifest amb deu punts centrats en l'educació inclusiva. Aquest document posa èmfasi en la importància de ser un motor de canvi en la societat i millora del sistema educatiu. S'ha presentat una proposta integral per millorar el sistema educatiu, subratllant diverses àrees clau. Un dels punts ressaltables és la sol·licitud d'un pla estratègic transparent, compartit i amb mecanismes d'avaluació clars per reforçar els objectius establerts pel decret 150/2017 d'educació inclusiva.



La presentació del decàleg es va dur a terme durant una jornada dedicada a l'educació inclusiva al Centre Cívic Josep Maria Trias i Peitx, al districte de Les Corts de Barcelona. L'esdeveniment va incloure dues breus conferències sobre el dret dels infants a una educació inclusiva, a càrrec de Mònica Arbeláez (assessora del Síndic de Greuges) i Lidón Gasull (directora d'Affac). A més, es van realitzar dues taules rodones amb la participació de professionals, famílies i alumnes, seguides per sessions de treball en grups on els assistents van poder compartir les seves experiències i reflexions.

També es va poder escoltar la directa dels estudiants, un jove de 14 anys cursant 3r d'ESO i una noia de 18 que ha finalitzat 2n de batxillerat que, a partir de les seves pròpies experiències, van relatar com les seves diversitats han generat situacions difícils durant la seva trajectòria escolar, especialment a la secundària. Amb una crida a obtenir més recursos i suports, van fer una petició especial als professors: més empatia a l'hora de tractar certes qüestions que podrien afectar fortament l'estima personal dels estudiants i menys prejudicis en les decisions sobre el seu futur.

El decàleg del MUCE
1.- L'educació inclusiva té com a objectiu que totes les persones tinguin accés a una educació de qualitat amb igualtat d'oportunitats, justa i equitativa. Apostem pel desenvolupament de l'educació inclusiva com a motor per a la millora del sistema educatiu i com eina transformadora de la societat.

2.- Constatem que actualment la doble xarxa educativa – pública i concertada sovint contribueix a la segregació de l'alumnat i a la concentració d'alumnat més vulnerable en els centres públics. És per tant un dels elements d'iniquitat que cal modificar profundament si pretenem una educació inclusiva.

3..- La publicació del Decret 150/2017, va intentar regular la implementació d'un sistema inclusiu. La manca d'un Pla Estratègic, públic, clar, compartit i amb uns mecanismes d'avaluació transparents ha fet que sis anys després encara no s'hagin assolit uns resultats suficients. Cal elaborar aquest Pla Estratègic.

4.- És imprescindible la coordinació àgil i eficient entre Serveis Educatius, de Salut i Afers Socials del territori al marge de la dependència administrativa. Els centres educatius necessiten respostes ràpides i eficaces a les múltiples situacions que han d'atendre.

5.- Cal una elaboració i publicació de materials de lliure accés per docents i famílies amb protocols i orientacions clares per facilitar l'atenció de l'alumnat en els diversos marcs educatius. I un pla per comunicar-ho a les famílies.

6.- És necessària l'ampliació de la plantilla amb educadors especialitzats. Segons les necessitats de cada centre, valorades conjuntament entre el centre i l'administració educativa: educador social, psicopedagog…formant part de la plantilla de centre de manera estable.

7.- L'acompanyament a centres educatius per implementar les millores en el funcionament es basa en la formació permanent del professorat i dels educadors, al propi centre, d'acord amb les necessitats específiques.

8.-La dotació pressupostària ha de cobrir les necessitats dels centres, permetent l'autogestió dels recursos i la no discriminació de cap alumne per motius econòmics. El xec escolar no és una eina per garantir l'educació pública i gratuïta.

9.-Reiterem la necessitat d'incrementar el pressupost per l'educació pública al 6% del PIB,per tal de millorar la situació actual i poder desenvolupar l'educació inclusiva.

10.- L'educació inclusiva va més enllà del món escolar i és un mecanisme imprescindible per a una bona convivència i el benestar social en una societat tant plural i diversa com la catalana. Apostem per tant, per una educació inclusiva com eina preventiva de conflictes socials.
DECÀLEG DEL MUCE SOBRE L'ESCOLA INCLUSIVA · FMRPC
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
Avda. Drassanes, 3 3r (BCN) · Tel: 934817388 · federacio@mrp.cat · avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.