Xarxa Khelidôn per l'aprenentatge cooperatiu UVIC-UCC
J. Ramon Lago
Durant els dies 7 i 8 d'octubre s'ha celebrat a Palma el IV Simposi de la Xarxa Khelidôn per l'aprenentatge cooperatiu UVIC-UCC, amb el lema "ajudar a aprendre a cooperar".
Hi han participat 230 mestres, professors, formadors, responsables de centres de formació del professorat i de l'administració, fonamentalment de Galícia, Euskadi, Aragó, Navarra, La Rioja, Andorra, Catalunya i les Illes i alguns centres de Castella la Manxa, Castella Lleó, Andalusia i Madrid.
La Xarxa Khelidôn per l'aprenentatge cooperatiu
http://cife-ei-caac.com/khelidon/ es va crear quan un conjunt de mestres van sentir la necessitat de trobar un mitjà sistemàtic per compartir la seva experiència i debatre sobre la pràctica amb l'objectiu de seguir millorant en la implementació l'aprenentatge cooperatiu a les aules i com a projecte de centre.
La Xarxa Khelidôn està formada per 35 centres que han realitzat un procés de formació per arribar a la consolidació de l'aprenentatge cooperatiu aplicant el programa Cooperar per Aprendre, Aprendre a Cooperar (CAAC) de la UVic.
El IV Simposi s'ha estructurat al voltant de Taules de Debats per Avançar i les Comunicacions d'experiències
https://sites.google.com/view/iv-simposio-caac-palma/
Després de l'obertura del Simposi per part del Conseller d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears, Martí March, es va fer un emotiu homenatge al Dr. Pere Pujolàs, un dels creadors del programa CAAC i l'impulsor de la Xarxa Khelidôn.
La veu dels infants ens ha apropat als valors i a les dificultats de la cooperació des de la mirada de l'alumnat diferents edats i tipologia de centres.
Les taules de debat s'han organitzat a partir d'una ponència i dues o tres experiències de centres relacionades amb l'eix temàtic. Després de les exposicions de les ponències i les experiències, s'han formulat qüestions per compartir i debatre. D'aquesta manera, tots els participants, treballant de manera cooperativa, poden arribar a unes conclusions que permetran continuar avançant en l'aplicació del programa.
S'han concretat en aquests 8 temes:
1. El Projecte d'aprenentatge cooperatiu de centre i plans de millora.
2. La seqüència didàctica d'aprenentatge cooperatiu a les àrees curriculars.
3. L'Aprenentatge Cooperatiu en els projectes globalitzats, els itineraris d'aprenentatge i les unitats didàctiques integrades.
4. L'avaluació reguladora, contínua i acreditativa de l'aprenentatge en un context cooperatiu a través dels Plans d'Equip.
5. Disseny de dinàmiques, estructures i plans d'equip en els equips amb alumnes que es troben amb majors barreres per a l'aprenentatge i la participació.
6. L'etapa de generalització de l'aprenentatge cooperatiu: criteris, condicions i mínims per a la generalització en els centres i les aules.
7. Aprenentatge Cooperatiu i les tecnologies de l'aprenentatge i la comunicació.
8. Participació de les famílies en l'Aprenentatge Cooperatiu
En les Comunicacions, més de 70, els participants han compartit la seva experiència, sobre la pràctica i la situació de l'aprenentatge cooperatiu en el centres i les aules.
En l'acte de cloenda va participar-hi la Directora General de Formació del Professorat, Maria Francisca Alorda, amb el reconeixement al professorat participant i a l'aportació del programa en la millora educativa i competencial de l'alumnat.