Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
la nostra opinió
3/12/16
EL DEMÀ ES FA ARA
Jaume Aguilar Vallès
Article publicat a la revista Guix de l'editorial Graó, nº 429, novembre de 2016

Es diu que les voluntats polítiques es demostren en els pressupostos.

Més enllà de les bones paraules i dels copets a l'esquena, les dades ens diuen que entre el 2009 i el 2013 s'ha reduït el pressupost d'ensenyament en un 16,7% malgrat atendre a quasi 100.000 alumnes més.

Com s'ha fet? Més hores de docència, més alumnes per aula, eliminació de les partides de formació del professorat, manteniment de més de 1000 aules prefabricades, eliminació de la sisena hora, taxes a la F. Professional i Universitats... i un llarg etcètera que ja hem relatat reiteradament.

I com sempre les grups socials més desafavorits i els nous pobres – classes mitjanes en declivi- veuen com l'accés a una educació de qualitat demana més i més sacrificis. Part de les retallades suposen un increment de les despeses familiars i aquestes veuen com les possibilitats de que l'educació permeti un futur millor pels seus fills, s'esvaeix. més
11/11/16
MOLTA INNOVACIÓ, POCA INVERSIÓ
Pilar Gargallo Otero
Federació de MRPs de Catalunya

Opinió, publicada el 05/10/16 a El Periódico


Quan parlem d'agendes, d'horitzons i de salts qualitatius del nostre sistema educatiu, cal que tinguem en compte diferents factors: variables socials, pedagògiques i polítiques principalment.

Si ens centrem en les variables socials, incrementem la mirada en els sectors més desafavorits, perquè, estarem d'acord, que els recursos han de ser per a tothom, per garantir la igualtat d'oportunitats, la no segregació i la qualitat del nostre sistema educatiu.

L'Anuari dels Reptes de l'Educació a Catalunya, de la Fundació Jaume Bofill, es centra principalment en les necessitats i reptes de l'educació del futur. Tornem a parlar dels conceptes de personalització de l'aprenentatge, de l'equitat dins del sistema, de la necessària innovació, sobre la qual hi portem apostant tants anys com a Moviments de Renovació Pedagògica i, és llavors quan se'ns obren els ulls, veiem clar de nou els horitzons que ens plantegem, així com també la necessitat política de caminar vers una aposta educativa de país. La transformació educativa comença a tenir uns tempos clars i ben definits.
més
18/4/16
MANIFEST XEI-FAPAC I RESTA D'ENTITATS MUCE
Crida a l'objecció de consciència a la LOMCE a través de les proves de tercer i sisè de primària

Des de la Xarxa d'Escoles Insubmises a la LOMCE, la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya i la resta d'entitats aquí representades, fem una crida a les famílies a fer objecció de consciència a les proves de tercer i sisè de primària programades per aquest abril i maig. L'acció consisteix a no portar els seus fills i filles a l'escola per evitar que facin les proves.

Les proves externes estandarditzades són un instrument fonamental dels sistemes educatius basats en la competició perquè permeten classificar les escoles i establir rànquings entre elles. La LOMCE, una llei gestada i dictada per la FAES, la Conferència Episcopal, la patronal espanyola i l'Íbex 35, pedagògicament retrògrada i socialment discriminatòria, imposada sense debat públic ni científic, sense participació social ni sectorial, excloent les referències als principis bàsics de l'escola ètica, democràtica, solidària i comú per a tots i totes, ha fet de les proves externes estandarditzades un dels eixos fonamentals del seu model de sistema educatiu. Neutralitzar les proves significa, per tant, paralitzar la LOMCE. més
1/7/15
MANIFEST INICI #EESTIU15: ANTROPOLOGIA DE LA VULNERABILITAT
MIE Lleida

"Tota violència és aliena als valors que constitueixen l'essència de l'educació". FMRPC 2015


Avui que és un dia de goig i una festa per nosaltres pel fet d'aplegar a tantes persones implicades en l'educació, ens agradaria retre homenatge al company ABEL MARTÍNEZ que va ser víctima d'un brutal assassinat per part d'un estudiant.

Des del MIE de Lleida, volem posar de manifest que les situacions de violència en els centres escolars, no són circumstàncies tant aïllades ni escadusseres com els mitjans de comunicació van difondre. Sovint aquestes situacions no es fan públiques ni per part del professorat, per evitar una imatge de desacreditació del centre, ni per part de l'administració per qüestions d'imatge. més
7/5/15
DES DEL MUCE ENS POSICIONEM DAVANT LA DEMANDA DE REPETIR LA PREINSCRIPCIÓ PER RAONS DE LLENGUA
Posició del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, davant la demanda del Govern espanyol al TSJ de Catalunya per repetir la preinscripció i matrícula en els centres educatius d'Educació Infantil, Primària i Secundària.

Un cop més el ministeri d'educació vol desestabilitzar el funcionament dels centres educatius a Catalunya per la via judicial.

Un cop finalitzat el procés de preinscripció i matriculació de tot l'ensenyament obligatori, aquesta mesura podria significar un retard en la planificació del proper curs generant una sobrecàrrega als totes les propostes pel curs vinent incrementant el malestar i la incertesa en les famílies i professionals..

Com entitats del MUCE hem recolzat obertament el procés d'immersió lingüística que tan bons resultats ha donat a Catalunya, tant en l'aprenentatge de les llengües com per a la cohesió social, i ens hem posicionat de manera clara i contundent contra les polítiques recentralitzadores i autoritàries que pretén imposar la LOMCE.

Costa entendre aquesta nova ofensiva del Ministre Wert sense recordar el calendari electoral i els fluixos resultats que preveu el Partit en el govern a Madrid.

Lamentem que un cop més es vulgui utilitzar la comunitat escolar – l'alumnat, les famílies i el professorat - com a camp de batalla en un combat de baixa política electoralista, per crear incertesa sobretot a les famílies i també als centres que han iniciat ja el procés d'inscripció.

Ens refermem en el rebuig a la política educativa del ministeri i reclamem unitat i contundència davant d'aquestes maniobres tan grolleres. més
22/4/15
UNA ABRAÇADA I EL MONSTRE TORNA A SER UN NEN
Ricard Aymerich
mestre i psicòleg
Moviment Educatiu del Maresme


Això no és un conte per Sant Jordi. Això és fruit d'un dolor agut i deures per a quan ens haguem refet del dol i de l'impacte i estiguem més serens.
Qui es podia pensar que un nen aparentment normal entraria amb una ballesta i un matxet a la seva classe i actuaria com un sanguinari personatge de ficció, dels que tan negoci donen al creixent sector dels videojocs i les sèries? Doncs sí, ja ho podem anar pensant.

Qui havia de dir que viuríem tan de prop un malson així? Doncs sí, ja ho podem anar dient.
Seria un disbarat furgar ara en les ferides del més feble i començar a empastifar amb dosis de culpa tot el seu entorn adult, escolar, social i mediàtic; tot i que més d'un mitjà (m'hi jugo el que vulgueu) ho farà pel denostat "dret a la informació" i – sobretot – per pleitesia a l'audiència.

Algunes coses em queden clares. El primer involuntari heroi d'aquest trist episodi és un mestre substitut, que treballava en unes condicions que no són pas les millors, que va actuar per responsabilitat i perquè se'l necessitava, com si portés vint anys en aquell centre i com si aquella hagués de ser la seva destinació per a vint anys més. I només estava destinat allà per uns dies. Us sona? A mi, molt. Un cop més, les persones se sobreposen a les misèries i fan més noble aquest digníssim ofici. Gràcies, Abel (l'únic nom que goso citar), i descansa en pau amb el reconeixement dels teus companys d'ofici.

El segon heroi (a part dels anònims alumnes que van sortir a defensar la integritat de mestres i companys) és un altre mestre que redueix el menor agressor i, en lloc d'omplir-li el cos de bales com segurament haurien fet en altres indrets, ben coneguts, on la solució venjativa sembla que és l'únic consol possible, l'abraça i fa possible el miracle de la transformació del monstre en – altre cop - el nen. Un nen preadolescent que, segurament, és tan culpable com víctima.
més
28/3/15
SÓN ELS JESUÏTES PROMOTORS DEL CANVI A L'ESCOLA?
Josep Miquel Lacasta
Casal del Mestre de Santa Coloma


El programa d'acció educativa "Horitzó 2020" presentat pel jesuïtes ha tingut un impacte mediàtic força important.
Potser, el més significatiu de tot és el que anomenen "innovació disruptiva", la voluntat de posar en pràctica canvis que trenquen amb paradigmes i idearis educatius antics. Ja fa temps que l'observació del que està passant a les aules, l'experiència docent i la reflexió teòrica de la pedagogia i les ciències de l'aprenentatge apunten a la necessitat de fer canvis estructurals al sistema. Mentre les administracions es dediquen a implementar polítiques per quedar bé en les informes de la OCDE, a les aules en general es viu una certa desorientació, i molts mestres cerquen solucions individuals a un problema que és estructural i col·lectiu.
Tot apunta a considerar la professionalitat dels docents com un dels elements centrals de la qualitat educativa, però aquesta màxima, que és certa, no va acompanyada dels canvis que precisa el propi sistema per modificar les pràctiques docents.

Simplement a tall d'exemple, la consellera Rigau, quan presenta els nous currículums, fa publicitat de la quantitat d'hores obligatòries per les matèries: més matemàtiques, més anglès... Quan el que està en qüestió avui, com molt bé plantegen els jesuïtes, és més transversalitat dels aprenentatges, poder disposar d'espais oberts, flexibilitzar els horaris... Mentre nosaltres continuem polemitzant sobre jornada continuada, el que està en qüestió és la funció i el funcionament de les nostres escoles i el seu arrelament en xarxes d'aprenentatge més amplies. més
27/3/15
LES TRAÏCIONS DE LA CONSELLERA D'ENSENYAMENT A LA COMUNITAT EDUCATIVA
COMUNICAT DEL MUCE, Marc Unitari de la Comunitat Educativa
25 de març de 2015


Les organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa reclamen a la Generalitat les polítiques educatives necessàries i al Parlament de Catalunya que legisli per garantir plenament el dret a l'educació en el nostre país.

El Departament no paga l'escola bressol
La Generalitat s'ha desentès del finançament i la creació de places d'Escola Bressol, així com de la seva orientació educativa i social. La capacitat normativa i financera dels ajuntaments i de les diputacions és limitada. Això comporta un encariment del servei que el fa inviable per a les persones que més el necessiten.

El Departament d'Ensenyament no planifica, ni construeix places públiques
El Departament d'Ensenyament s'ha inhibit de la planificació escolar i de la creació de places escolars públiques, amb tancaments de grups de p·3 a escoles públiques. L'increment de l'alumnat continua i continuarà durant alguns anys. El manteniment dels barracots, l'increment de ràtios i la privatització de l'oferta són les respostes del Departament. El MUCE denuncia el tractament desigual del Departament d'Ensenyament amb la xarxa pública vers la privada concertada, i reitera que el Departament segueix una planificació que pot tenir efectes sobre l'equitat.
Tot i les continues retallades, les comunitats educatives dels centres estan fent un gran esforç per mantenir la qualitat de l'educació malgrat les retallades i resistir l'aplicació de la LOMCE. És per això que el MUCE ha fet una campanya de promoció de l'educació pública, entenent que la comunitat educativa ha d'exercir la titularitat, el lideratge i la promoció d'aquests centres, encara que sigui sense la concurrència del Departament d'Ensenyament. més
4/3/15
PER UNA IMPLICACIÓ DE TOTS ELS SECTORS EN EL DEBAT DE LA JORNADA INTENSIVA
Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, com a membre de la comunitat educativa, des de fa temps hem tingut la necessitat de tractar el tema de la Jornada Escolar i més els darrers cursos escolars que ha estat en el punt de mira del debat educatiu, mediàtic i social.

En primer lloc us volem manifestar que la Jornada, a l'igual que va passar amb el calendari, és un tema educatiu que no es pot aïllar del context social. Per la qual cosa, pensem que cal determinació per afrontar l'horari des d'una perspectiva social i laboral.

L'anàlisi de la Jornada escolar i educativa requereix una mirada polièdriques, a partir de: les necessitats pedagògiques del centre educatiu, les necessitats socials de les famílies i les condicions laborals del professorat. Coincidim en què l'eix central d'aquest poliedre ha de ser l'alumnat, el veritable agent prioritari. El seu aprenentatge, en la seva educació i en el seu benestar. Ens trobem en moments de crisis econòmica i ajustaments pressupostaris en diferents àmbits socials, i també en l'educació. No considerem adequat que en la presa de decisions pesin només les raons econòmiques, mirant la immediatesa sense disposar d'una prospecció. Es corre el risc d'una involució que farà més difícil la construcció del futur. més
2/3/15
ESCOLA LAICA PER A TOTHOM
Sota la imminent situació de desconcert que està provocant l'administració amb la publicació dels articles del BOE del 24 de febrer, sobre el currículum de l'assignatura de religió, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica es posiciona reivindicant, una vegada més, una educació laica. La religió ha de ser doncs viscuda en esferes privades i no com a un fet diferenciador entre l'alumnat.

Al igual que altres organismes i entitats, ens manifestem amb la voluntat de rebutjar l'assignatura de religió. El plantejament de l'assignatura s'oposa a principis bàsics: es centra en alliçonar i adoctrinar sota uns principis que no són de llibertat.

Apostem per una escola on l'esperit crític i la llibertat de pensament i d'expressió siguin imperants en el sistema per tal de permetre la transformació social.

Les nostres idees i la nostra defensa constant de l'educació pública i laica a Catalunya es posen de manifest, un cop més, per refermar i reclamar una educació pública on la religió no hi sigui present i que el respecte sigui fonamental, tot formant en valors a través de la vida en societat i del fet socialitzador que l'escola hi promou.

És per aquest motiu, que defensem la no aplicació del present currículum, donat que entenem una societat plural on les administracions i l'Estat han de marcar un model de societat i educació laiques, donat que som un Estat aconfessional i, que com a tal, no ha d'apostar per un fet social diferenciador. més
28/2/15
UN NOU CURRÍCULUM PER A UN NOU PAÍS
Federació de Moviments de Renovació pedagògica de Catalunya
28 de febrer de 2015


El Govern, a través del Departament d'Ensenyament està fent el desplegament d'acord a les competències que la LOE, amb les corresponents modificacions que estableix la LOMCE i d'acord amb el desplegament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC).

El nostre país, en particular, però en el món en general vivim moments de canvis i incerteses polítiques i socials. Ens trobem davant un canvi de paradigma en el món del coneixement que està afectant a les nostres vides, a la nostra feina i a la mateixa lògica del coneixement. Hem passat d'una lògica lineal del coneixement a una concepció en xarxa. Aquest motiu ens pot portar a reflexionar al voltant dels canvis que això suposa per a l'aprenentatge i quines competències i sabers són rellevants avui i per al futur que ja és realitat. "Son temps líquids i l' educació requereix nous models per construir una identitat digital com subjectes amb capacitat de sobreviure i surfejar en aquestes aigües turbulentes. Zygmunt Bauman."

Ens preguntem al voltant del paper que ha de tenir el currículum en el sistema educatiu que volem per una Catalunya immersa en aquestes noves perspectives i en aquest nou escenari. D'entrada veiem que les bases educatives que prescriu la LOMCE van en el sentit clarament oposat al que nosaltres intentarem justificar i que pensem que demana aquest nou escenari. més
24/2/15
COMUNICAT DE LA PLATAFORMA ESTATAL RECOLZANT LES MOBILITZACIONS DEL 25 I 26 DE FEBRER
Sindicato de Estudiantes, Estudiantes en Movimento, FAEST, MRP confederación, CEAPA, CCOOEnseñanza, STEsIntersindical, UGT-FETE Enseñanza, CGT

LA PLATAFORMA ESTATAL POR LA ESCUELA PÚBLICA RECHAZA QUE SE REALICEN REFORMAS EN LA UNIVERSIDAD SIN QUE EXISTA UN CONSENSO PREVIO CON LA COMUNIDAD UNIVERSITARIA Y APOYA SUS MOVILIZACIONES DE LOS PRÓXIMOS DÍAS

El gobierno del PP acaba de aprobar otra reforma del sistema universitario sin debate con la comunidad universitaria, sin debate político ni social, sin una evaluación de la implantación de la última modificación legislativa y sin una justificación creíble de sus propuestas.

Los cambios legislativos que nos ha impuesto comenzaron en 2012 con una modificación de la Ley Orgánica de Universidades vía Real Decreto-Ley que aumentó los precios de las matriculas para acercarlas al coste real de los estudios, subiéndolos significativamente en muchas comunidades; estableció una nueva regulación de la dedicación docente del profesorado e incorporó varias reglas para que las comunidades autónomas limiten y controlen el gasto de las universidades. més
10/2/15
DAVANT LA PRESENTACIÓ DEL DECRET DEL CURRÍCULUM DE PRIMÀRIA
Barcelona, 10 de febrer de 2015
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


Fa uns mesos que es preveu la presentació en públic del decret del nou currículum de primària que ve derivat dels canvis aportats per la LOMQE. L'evidència s'ha fet visible en presentar-lo davant del Consell Escolar de Catalunya (CEC), aquest n'ha elaborat unes esmenes amb la finalitat d'aportar millores substancials al decret, tot i que a la vegada s'han fet les presentacions a tots els serveis territorials de Catalunya.

Encara que el document del decret del nou currículum de primària és llarg, el preàmbul és un puntal fonamental per a la interpretació del contingut: conté el sentit i la filosofia que s'hi deriven. El sentit d'aquest article és la sorpresa que ens produeix el fet que en aquest preàmbul no quedi reflectida la necessitat de coherència a tota l'educació bàsica de 3 a 16 anys, amb el decret es planteja la idea que un itinerari educatiu no impedeix que cada etapa tingui sentit propi posant l'accent en el traspàs de cicles o etapes. El decret aposta pel treball interdisciplinari, però aquest es sentiria reforçat si anés acompanyat de facilitats per fer un ús d'enfocaments i metodologies globalitzades referents a qüestions d'espais i temps, amb un enfocament cíclic d'adquisició de competències i sabers bàsics. La distribució horària, sens dubte, hauria de ser orientativa. El plantejament de fer l'horari tancat i prescriptiu produeix un efecte parcel·lari que contradiu el treball interdisciplinar i globalitzador del que parla el decret, per tant es tracta d'una contradicció que no es pot tolerar.
més
14/12/14
SOBRE L'APRENENTATGE DE LA LLENGUA
Maria Rosa Heras i Juncosa
Mestra d'infantil, jubilada
MRP del Baix Penedès


En els mitjans de comunicació hem llegit diferents opinions sobre la decisió dels finlandesos de suprimir de les escoles l'aprenentatge de la lletra manuscrita. I jo em pregunto; és una bona decisió? Segur que és una bona mesura deixar d'utilitzar la lletra lligada sobre el paper? Hem de posar als infants des de ben petits davant d'un ordinador a teclejar amb l'argument que és el que acabarà fent la resta de la seva vida? Què en penseu?

Ja sé que la societat ha canviat molt i que les noves tecnologies estan immerses en tots els àmbits de les nostres vides. Per contra l'escola ha canviat relativament poc, tot i que hi hagi ordinadors, pissarres digitals, calculadores, mòbils...les tècniques de l'aprenentatge de la llengua han canviat poc. En la majoria d'escoles s'han adoptat els postulats d'Anna Teberosky començant l'aprenentatge amb "lletra de pal" i en un moment donat, a P4 en concret, es comença a demanar als infants que facin lletra lligada. Segons diuen els experts, escriure a mà és un bon exercici que ens ajuda a estructurar el pensament, més enllà de ser una motricitat fina. més
25/10/14
DAVANT DE LA ILP: PROPOSICIÓ DE LLEI DEL SISTEMA EDUCATIU DE CATALUNYA
Els Moviments de Renovació Pedagògica coincidim amb moltes altres plataformes i plantejaments en la necessitat de modificar, canviar i millorar el nostre sistema educatiu.
Respectem el treball que es realitza des de la voluntat de transformar i lluitar per un model educatiu, com l'exposat en aquesta ILP i que compartim en la seva essència, però no en la seva forma, estructura i justificació.

Com MRPs voldríem remarcar:

· Hem optat i defensat el debat pedagògic com la millor eina per innovar i donar respostes a les necessitats dels nostres alumnes i del professorat dels centres. És aquest debat dels mestres, el que ha permès arribar a conclusions, propostes i recomanacions i algunes s'han recollit o es concreten en marcs normatius que arriben als centres, al professorat i a la comunitat educativa en general.
· Malgrat aquest repetit esforç, sovint no s'han vist reflectides moltes de les nostres propostes, i som conscients que no som els únics que manifestem opinió o que provoquem discussió i debat.
· La nostra manera de fer al llarg dels anys ha estat intentar arribar a consensos, amb l'objectiu d'aplicar canvis de manera estable i al llarg del temps.
· Estem convençuts que l'escola participa dels canvis quan sorgeixen de dins no a través d'una llei o normativa que les imposa.

En l'actual marc normatiu català no ens trobem còmodes, el desenvolupament fet en els darrers anys és francament millorable però respectem el consens que va assolir i proposarem canvis que el millorin.
més
12/3/12
LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA, MÈTODE PEDAGÒGIC D'ÈXIT EDUCATIU
La llengua és la principal eina d'expressió d'un pais, l'educació és la principal eina per a la formació de la ciutadania d'un poble. Catalunya ha viscut durant els darrers trenta anys una experiència d'ús i de treball de la llengua, a través de la immersió lingüística als centres educatius, que ha estat motiu de satisfacció interna per part de les comunitats educatives i un model seguit i avalat per part de lingüistes de reconeixement internacional. A més, les avaluacions en tema de llengua han contrastat que les competències de les dues llengües oficials de l'Estat s'assoleixen en acabar l'educació obligatòria.

El passat mes de desembre la sentencia del Tribunal Suprem i el passat dos de setembre per part del TSJC posaven en qüestió aquest model d'èxit sentit i avalat. Per això, com a entitat que aplega professorat, educacadors i educadores de vint-i-cinc Moviments de Renovació Pedagògica del pais, àmbits de treball que abasten nombroses etapes i sectors de l'educació i d'entitats que treballen per la formació des de les institucions educatives formals i des de l'educació del lleure, volem manifestar:
més
16 MAIG
11È ITWORLDEDU
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.