la nostra opinió
m |

MANIFEST DE LA FMRPC DAVANT LES MOBILITZACIONS DE PROFESSORAT

Davant les properes mobilitzacions de professorat previstes pels dies 18 de gener i 9 de febrer de 2017, com a MRPs estem d'acord amb la reivindicació de:

· Reduir hores lectives del professorat
· Reduir el nombre d'alumnes per aula
· Millorar les condicions de treball del professorat
· Invertir en la formació permanent
· Generar espais per reunir-se, debatre i reflexionar sobre la pròpia praxis

Aquestes premisses han de ser fonamentals per a l'escola pública, inclusiva, equitativa i justa.

És per aquest motiu que demanem revertir les retallades que es porten duent els darrers anys en detriment de l'educació pública de qualitat.

Per tot això, donem el nostre suport a les mobilitzacions i esperem unes mesures polítiques que aturin l'actual situació precària que està patint l'educació pública.

Demanem que es tornin a recuperar les condicions laborals d'abans de les retallades per a poder fer la nostra tasca en les millors condicions en benefici dels infants i joves.

Per últim, fem una crida a la conscienciació de tota la comunitat educativa per tal de poder afegir-se a la reivindicació que és justa i que va en benefici de tota la societat.

Els MRPs tenim tota la determinació a lluitar per un objectiu pel qual estem convençuts que cal defensar: l'educació pública.

Barcelona, 10 de gener de 2017

Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


10/1/17
t |
Trenta anys d'irreverència i esperit inconformista · FMRPC

TRENTA ANYS D'IRREVERÈNCIA I ESPERIT INCONFORMISTA

Anna Galdón, periodista

El 2016, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya vàrem commemorar trenta anys d'història, i ho vam celebrar amb un debat entre Cèsar Coll, Joan Domènech i Francina Martí.

Trenta anys de renovació pedagògica. Trenta anys de moviments educatius irreverents, inconformistes, dinàmics i trencadors que han debatut, canviat i replantejat l'educació des de tots els angles possibles. Tres dècades de treball en equip, de projectes en xarxa i de debat constant que han acostat, constantment, la societat i els àmbits educatius. Que han fet de pont entre el canvi social i un dels pilars més importants del nostre entorn: l'educació.

I és que, tal com assegurava Joan Domènech durant l'acte per commemorar aquest passat mes de novembre l'important fita a què arribaven els moviments, "la renovació pedagògica fa referència a com la persona es posiciona davant de la societat". Un plantejament que va donar el tret de sortida a debatre sobre com ha de ser aquesta renovació de cara als propers trenta anys i obria la reflexió. Intentant fugir de tòpics, i tenint en ment que ens trobem avui en un món canviant i pluricultural, els ponents van exposar reptes i aportar línies d'actuació: "Cal un compromís amb l'educació, amb l'escola. Un compromís que estigui d'acord amb els temps que vivim", assegurava Francina Martí. més
e |

EL DEMÀ ES FA ARA

El demà es fa ara · FMRPC
Jaume Aguilar Vallès
Article publicat a la revista Guix de l'editorial Graó, nº 429, novembre de 2016

Es diu que les voluntats polítiques es demostren en els pressupostos.

Més enllà de les bones paraules i dels copets a l'esquena, les dades ens diuen que entre el 2009 i el 2013 s'ha reduït el pressupost d'ensenyament en un 16,7% malgrat atendre a quasi 100.000 alumnes més.

Com s'ha fet? Més hores de docència, més alumnes per aula, eliminació de les partides de formació del professorat, manteniment de més de 1000 aules prefabricades, eliminació de la sisena hora, taxes a la F. Professional i Universitats... i un llarg etcètera que ja hem relatat reiteradament.

I com sempre les grups socials més desafavorits i els nous pobres – classes mitjanes en declivi- veuen com l'accés a una educació de qualitat demana més i més sacrificis. Part de les retallades suposen un increment de les despeses familiars i aquestes veuen com les possibilitats de que l'educació permeti un futur millor pels seus fills, s'esvaeix. més
m |

MOLTA INNOVACIÓ, POCA INVERSIÓ

Molta innovació, poca inversió · FMRPC
Pilar Gargallo Otero
Federació de MRPs de Catalunya

Opinió, publicada el 05/10/16 a El Periódico


Quan parlem d'agendes, d'horitzons i de salts qualitatius del nostre sistema educatiu, cal que tinguem en compte diferents factors: variables socials, pedagògiques i polítiques principalment.

Si ens centrem en les variables socials, incrementem la mirada en els sectors més desafavorits, perquè, estarem d'acord, que els recursos han de ser per a tothom, per garantir la igualtat d'oportunitats, la no segregació i la qualitat del nostre sistema educatiu.

L'Anuari dels Reptes de l'Educació a Catalunya, de la Fundació Jaume Bofill, es centra principalment en les necessitats i reptes de l'educació del futur. Tornem a parlar dels conceptes de personalització de l'aprenentatge, de l'equitat dins del sistema, de la necessària innovació, sobre la qual hi portem apostant tants anys com a Moviments de Renovació Pedagògica i, és llavors quan se'ns obren els ulls, veiem clar de nou els horitzons que ens plantegem, així com també la necessitat política de caminar vers una aposta educativa de país. La transformació educativa comença a tenir uns tempos clars i ben definits.
més
m |

MANIFEST XEI-FAPAC I RESTA D'ENTITATS MUCE

Crida a l'objecció de consciència a la LOMCE a través de les proves de tercer i sisè de primària

Des de la Xarxa d'Escoles Insubmises a la LOMCE, la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya i la resta d'entitats aquí representades, fem una crida a les famílies a fer objecció de consciència a les proves de tercer i sisè de primària programades per aquest abril i maig. L'acció consisteix a no portar els seus fills i filles a l'escola per evitar que facin les proves.

Les proves externes estandarditzades són un instrument fonamental dels sistemes educatius basats en la competició perquè permeten classificar les escoles i establir rànquings entre elles. La LOMCE, una llei gestada i dictada per la FAES, la Conferència Episcopal, la patronal espanyola i l'Íbex 35, pedagògicament retrògrada i socialment discriminatòria, imposada sense debat públic ni científic, sense participació social ni sectorial, excloent les referències als principis bàsics de l'escola ètica, democràtica, solidària i comú per a tots i totes, ha fet de les proves externes estandarditzades un dels eixos fonamentals del seu model de sistema educatiu. Neutralitzar les proves significa, per tant, paralitzar la LOMCE. més
m |

MANIFEST INICI #EESTIU15: ANTROPOLOGIA DE LA VULNERABILITAT

MANIFEST INICI #Eestiu15: Antropologia de la vulnerabilitat · FMRPC
MIE Lleida

"Tota violència és aliena als valors que constitueixen l'essència de l'educació". FMRPC 2015


Avui que és un dia de goig i una festa per nosaltres pel fet d'aplegar a tantes persones implicades en l'educació, ens agradaria retre homenatge al company ABEL MARTÍNEZ que va ser víctima d'un brutal assassinat per part d'un estudiant.

Des del MIE de Lleida, volem posar de manifest que les situacions de violència en els centres escolars, no són circumstàncies tant aïllades ni escadusseres com els mitjans de comunicació van difondre. Sovint aquestes situacions no es fan públiques ni per part del professorat, per evitar una imatge de desacreditació del centre, ni per part de l'administració per qüestions d'imatge. més
d |

DES DEL MUCE ENS POSICIONEM DAVANT LA DEMANDA DE REPETIR LA PREINSCRIPCIÓ PER RAONS DE LLENGUA

Des del MUCE ens posicionem davant la demanda de repetir la preinscripció per raons de llengua · FMRPC
Posició del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, davant la demanda del Govern espanyol al TSJ de Catalunya per repetir la preinscripció i matrícula en els centres educatius d'Educació Infantil, Primària i Secundària.

Un cop més el ministeri d'educació vol desestabilitzar el funcionament dels centres educatius a Catalunya per la via judicial.

Un cop finalitzat el procés de preinscripció i matriculació de tot l'ensenyament obligatori, aquesta mesura podria significar un retard en la planificació del proper curs generant una sobrecàrrega als totes les propostes pel curs vinent incrementant el malestar i la incertesa en les famílies i professionals..

Com entitats del MUCE hem recolzat obertament el procés d'immersió lingüística que tan bons resultats ha donat a Catalunya, tant en l'aprenentatge de les llengües com per a la cohesió social, i ens hem posicionat de manera clara i contundent contra les polítiques recentralitzadores i autoritàries que pretén imposar la LOMCE.

Costa entendre aquesta nova ofensiva del Ministre Wert sense recordar el calendari electoral i els fluixos resultats que preveu el Partit en el govern a Madrid.

Lamentem que un cop més es vulgui utilitzar la comunitat escolar – l'alumnat, les famílies i el professorat - com a camp de batalla en un combat de baixa política electoralista, per crear incertesa sobretot a les famílies i també als centres que han iniciat ja el procés d'inscripció.

Ens refermem en el rebuig a la política educativa del ministeri i reclamem unitat i contundència davant d'aquestes maniobres tan grolleres. més
u |

UNA ABRAÇADA I EL MONSTRE TORNA A SER UN NEN

Una abraçada  i el monstre torna a ser un nen · FMRPC
Ricard Aymerich
mestre i psicòleg
Moviment Educatiu del Maresme


Això no és un conte per Sant Jordi. Això és fruit d'un dolor agut i deures per a quan ens haguem refet del dol i de l'impacte i estiguem més serens.
Qui es podia pensar que un nen aparentment normal entraria amb una ballesta i un matxet a la seva classe i actuaria com un sanguinari personatge de ficció, dels que tan negoci donen al creixent sector dels videojocs i les sèries? Doncs sí, ja ho podem anar pensant.

Qui havia de dir que viuríem tan de prop un malson així? Doncs sí, ja ho podem anar dient.
Seria un disbarat furgar ara en les ferides del més feble i començar a empastifar amb dosis de culpa tot el seu entorn adult, escolar, social i mediàtic; tot i que més d'un mitjà (m'hi jugo el que vulgueu) ho farà pel denostat "dret a la informació" i – sobretot – per pleitesia a l'audiència.

Algunes coses em queden clares. El primer involuntari heroi d'aquest trist episodi és un mestre substitut, que treballava en unes condicions que no són pas les millors, que va actuar per responsabilitat i perquè se'l necessitava, com si portés vint anys en aquell centre i com si aquella hagués de ser la seva destinació per a vint anys més. I només estava destinat allà per uns dies. Us sona? A mi, molt. Un cop més, les persones se sobreposen a les misèries i fan més noble aquest digníssim ofici. Gràcies, Abel (l'únic nom que goso citar), i descansa en pau amb el reconeixement dels teus companys d'ofici.

El segon heroi (a part dels anònims alumnes que van sortir a defensar la integritat de mestres i companys) és un altre mestre que redueix el menor agressor i, en lloc d'omplir-li el cos de bales com segurament haurien fet en altres indrets, ben coneguts, on la solució venjativa sembla que és l'únic consol possible, l'abraça i fa possible el miracle de la transformació del monstre en – altre cop - el nen. Un nen preadolescent que, segurament, és tan culpable com víctima.
més
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.