publicacions
16/10/17
L'ESCOLA CATALANA, UN MODEL D'ESCOLA DEMOCRÀTICA
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Dilluns 16 d'octubre de 2017


Anys de Renovació Pedagògica, amb el bagatge de l'escola catalana a l'esquena, amb la immersió lingüística i els valors democràtics, ens fan coneixedors del què significa el plurilingüisme real a la nostra societat. Les nostres escoles, avalades pel llegat de l'escola catalana de principis de segle XX, han ajudat a generar la societat actual plural, diversa, amb criteri i amb uns sòlids principis de convivència.

Els nostres infants i joves viuen en una societat culturalment diversa i han après vivencialment els principis de ciutadania, democràcia, llibertat i respecte. La llengua i la cultura de Catalunya han determinat el procés de desenvolupament d'aquestes capacitats, dins una escola catalana, amb valors democràtics i integradors, que els han permès poder exercir la ciutadania de ple dret. més
12/7/17
COMPARTIR CONEIXEMENTS ÉS ENRIQUIR-SE
Publicat al bloc Transformar l'educació del diari de l'educació el 11.07.2017, Mònica Bergós

EdCamp Mataró dins l'Escola d'Estiu 2017


Prop de 300 docents participen a l'Edcamp de Mataró en el context de l'Escola d'Estiu del Moviment Educatiu del Maresme


"Aquest espai és per compartir aprenentatges. No és una conferència tradicional. No hi ha un conferenciant que parla i el públic que només escolta. Aquí tots diuen la seva. Tots són experts en alguna cosa". Raquel González és la coordinadora de l'Edcamp de Mataró que es va celebrar ahir a les instal·lacions del Tecnocampus de Mataró en el context de l'Escola d'Estiu del Moviment Educatiu del Maresme.

La trobada va reunir 288 persones, una xifra que va superar les previsions dels organitzadors que van haver d'ampliar els espais de treball previstos. Entre els assistents, hi havia mestres que participaven a l'Escola d'Estiu i d'altres que van venir expressament a l'Edcamp. "Molta gent vol tafanejar i veure en què consisteix, perquè encara no ho saben. Només n'han sentit parlar". més
1/6/17
RESUM JORNADES MRP
10 i 11 de maig, Figueres

El passat mes de maig, a Figueres, es van dur a terme al llarg de dos dies intensos, les Jornades de MRP 2017. On els MRP de tot el territori català, els àmbits, les entitats federades i altres membres de la comunitat educativa ens van acompanyar a caminar vers el que vam anomenar: EDUACCIÓ.

Els MRP passàvem a l'acció i a través de tres taules de debat podíem debatre i determinar en quin punt ens trobàvem, com podíem avançar en els nous escenaris socials i educatius i quin compromís ens aglutinava.

A continuació teniu l'enllaç al resum de cadascuna de les taules de debat.
més
30/3/17
PRIMERA CONCRECIÓ DEL MODEL D'EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
Conclusions del seminari realitzat per la comissió d'educació a temps complet de la Federació de MRP de Catalunya.

Els dies 2 i 9 de març ens vàrem trobar diferents agents de la comunitat educativa per a la realització dels seminari al voltant de l'educació a temps complet. L'objectiu era trobar elements clau de l'educació a temps complet des de diferents perspectives i allò que ens hi feia moure cap a a aquest model.

Trobareu aquí a la dreta penjats el powerpoint que va presentar l'Elena Sintes, Dra. en Sociologia i experta en el temps, on va situar els 10 elements clau del model d'Educació a Temps Complet (ETC). I també el recull d'aportacions a mode de resum i una primera concreció del model d'educació a temps complet des de la visió de diferents agents.

Caminem doncs a l'elaboració d'un marc i unes orientacions comunes vers un model d'educació a temps complet on tots els agents de lleure educatiu, municipals, centres, mestres i professorat, trobin l'encaix professional i ètic vers l'educació plena dels nostres infants i joves. més
17/5/16
IL·LUSIÓ COMPARTIDA AMB LA RESTA DE MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA.
Junta directiva
MRP Alt Empordà


El juliol del 2015, el Congrés L'Escola Parla va aplegar un bon nombre de professionals del món de l'educació disposats a millorar la qualitat de l'ensenyament i esmerçar un temps per dialogar i posar en comú aspectes pedagògics que convidaven a la reflexió. Aquesta trobada va suposar un punt d'inflexió i d'intercanvi entre allò que ens agrada fer i allò que volem continuar fent. En el si d'aquest congrés ja va quedar ben palès la voluntat de tirar endavant un moviment que donés continuïtat a l'esperit que s'hi havia aplegat.

És en aquest sentit i amb l'ànim renovat que reneix el Moviment de Renovació Pedagògica de la nostra comarca.

El Moviment arriba amb les ganes de fer reviure el que els membres de l'Associació de Mestres des del 1979 fins al 1994 van fer en l'antic Moviment. més
29/2/16
TRIAR ESCOLA. L'AVENTURA COMENÇA ARA.
Presentació d'una guia audiovisual per ajudar les mares i pares primerencs a escollir el centre més adequat on escolaritzar els seus fills.

Us convidem a assistir a la projecció i xerrada amb experts, que tindrà lloc el proper dilluns dia 29 de febrer a les 19h a la botiga Abacus del carrer Balmes, 163 de Barcelona.

La fundació Propedagògic, juntament amb la plataforma de producció de continguts multimèdia BUMAYÉ, presenten un nou projecte audiovisual dirigit a pares i mares que s'enfronten per primer cop al repte d'escolaritzar els seus fills i necessiten una orientació a l'hora d'escollir un centre educatiu, entre la diversitat de models i tipologies existents a Catalunya.

Tindrà lloc el dilluns 29 de febrer a les 19h a la botiga d'Abacus de Balmes, 163 de Barcelona i comptarà amb la participació dels següents ponents que, després de la visualització del reportatge, respondran les preguntes i participaran del debat amb les famílies interessades:

Clara Darder (Directora de la fundació Propedagògic)
Benja Villegas (Realitzador de l'audiovisual i pare a la recerca d'escola)
Àlex Castillo (President de FAPAC)
Joan Domènech (Federació de Moviments de Renovació Pedagògica)
més
28/2/16
30 ANYS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA
Teresa Cases
AM Alexandre Galí
Federació de MRP de Catalunya


Aquest 28 de febrer hem fet trenta anys!

La Federació ja té una edat que impressiona. Veníem de molt lluny, de molta Renovació Pedagògica, de moltes Escoles d'Estiu, de moltes lluites per millorar l'educació del nostre país, però ara fa 30 anys, els diversos Moviments de Renovació Pedagògica del territori català vam constituir-nos en Federació: per donar-nos suport uns als altres, per tenir una representació comuna, per facilitar la cooperació... i per fer créixer la Renovació Pedagògica.

Són 30 anys buscant la manera de ser útils als mestres i les mestres que es preocupen per millorar la seva manera d'educar, posant-la sempre al servei dels infants i joves.

Després de 30 anys, continuem amb les mateixes il·lusions. Continua havent-hi tants i tants docents que, als diversos nivells i àmbits educatius, volen innovar constantment per a què la seva feina sigui el millor possible en l'horitzó de fer un demà millor. Continuarem al seu servei, esperem que molts anys més.
més
1/2/16
ANIVERSARIS, CELEBRACIONS, EFEMÈRIDES I ALTRES HERBES
Àmbit de Bibliomèdia de la FMRPC

Encetem un nou any amb un munt d'excuses i possibilitats per a viure el gust per la lectura i el coneixement de la literatura des de les nostres incansables biblioteques escolars.

Començaré per dues "efemérides-patum" per la universalitat dels autors, la coincidència en la data de la seva mort i la rodonesa de l'efemèride. I és que aquest any 2016 a molts indrets es faran ressó del 400 aniversari de la mort de Miguel de Cervantes (Madrid, 23 d'abril 1616) i de William Shakespeare (Stratford-upon-Avon, 23 d'abril 1616).

A casa nostra, en moltes de les nostres escoles de primària ja s'ha començat a recordar el centeneri del naixement de Roald Dahl (Llandaff, 13 de setembre de 1916). L'autor gaudeix des de fa temps ja, d'un, més que notable, reconeixement entre els lectors catalans de totes les edats.

Volem fer-vos a mans aquest fantàstic recull d'efemèrides literàries que la biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona ha realitzat. Té la gràcia de centrar-se en la literatura infantil i juvenil. I, no només ha pensat amb els escriptors sinó també amb els il·lustradors. No només ha pensat en els naixements i defuncions sinó que també amb la publicació de tal o qual llibre...I, no només ha pensat amb xifres rodones com el 100 o el 150. No, no, també amb el 25, el 75...Per tot plegat, us en recomano la lectura. Quedareu parats i parades de la quantitat d'events que podem festejar d'una manera o altra des de la nostra biblioteca.

Accedeix al recull d'efemèrides clicant aquí. més
26/11/15
EL MEU FILL VOL UNA CUINETA
Pilar Gargallo Otero
MRP del Garraf


En aquesta afirmació no hi veiem cap problema. Hi veiem normalitat. Certa normalitat que no queda reflectida en la indústria de les joguines i molt menys en la publicitat ni en la societat en la qual vivim. M'explico.

Aquest article no pretén ser científic ni divulgador de dades, simplement, es basa en la realitat, empírica, de que la nostra societat avança, però molt lentament.

Que un nen avui en dia jugui amb una cuineta, no és una cosa estranya, ni ho hauria de ser. La coeducació al món educatiu hi és present des de les primeres etapes. La imitació de rols i el joc simbòlic són molt presents en les primeres etapes de la vida i marquen la identitat futura dels éssers humans. Les Escoles Bressol són un gran exemple coeducador lliure i facilitador de situacions coeducatives: nenes i nens juguen plegats amb cuinetes, amb nines i ninos, cotxes, camions, puzles, … a aquest joc simbòlic que parlàvem. més
21/10/15
MES INTERNACIONAL DE LA BIBLIOTECA ESCOLAR
Àmbit de Bibliomèdia de la FMRPC

De tot el que hem llegit, n'hem fet substància.
Gerard Vergés


Aprofitant que el mes d'octubre se celebra el Mes internacional de les biblioteques escolars, us deixem constància de les nostres reflexions.

El primer acostament a la lectura s'ha de fer des del càlid clima de la família, des de les primeres edats. L'adult llegeix i l'infant escolta, retè, imagina, queda impregnat per la meravellosa màgia dels contes.

La llar d'infants i l'escola han de continuar vessant a les oïdes de la infantesa el miracle de les paraules i de les històries. Més que com a una obligació, han de viure la lectura com a un autèntic plaer. Els agrada llegir, deixar-se engolir per la curiositat que ens fan desvetllar les històries que ens acosten a la vida i les que ens allunyen d'ella cap un món de diversió i fantasia. més
24/9/15
ISABEL MUÑOZ, MESTRA COLOMENCA
Josep M. Lacasta
Casal del Mestre de Santa Coloma


El 16 de setembre va morir Isabel Muñoz. Nascuda a Sevilla el 2 de gener de 1957, als 6 anys es va traslladar amb la seva família a Santa Coloma de Gramenet, on va residir la resta de la seva vida.

La Isabel era una persona forta que va viure intensament tot allò en què va participar, tant en l'àmbit personal i familiar com en el professional.

Va ser mestra, una mestra compromesa amb els seus alumnes, compromesa amb les escoles i els moviments educatius per la millora de l'educació, i compromesa amb Santa Coloma.

Des dels anys 80, en què va arribar a l'escola Lluis Millet del barri de Les Oliveres, es va implicar activament en la renovació pedagògica. És en aquest centre on, a més del seu treball a l'aula i a l'escola, ja va crear el primer grup de Didàctica de les Ciències del Casal del Mestre. més
17/9/15
CARTA HOMENATGE A LA ISABEL MUÑOZ, UNA PERSONA IMPRESCINDIBLE
En nom dels mestres dels moviments de renovació pedagògica.

Les persones poden ser famoses o importants. La Isabel pertanyia a aquesta segona categoria. Era discreta exageradament. Però va ser molt important per a moltes persones, molts mestres, moltes escoles...

Recordo el dia que va arribar a l'escola. Al Lluis Millet. Finals dels anys setanta. Arribava una joveneta, migandalusa, migcatalana, i nosaltres, una colla de jovenets mestres i barbuts, l'acollíem... i la posaven a compaginar dossiers ciclostilats.

Així va començar el seu aprenentatge i així va començar el nostre coneixement d'una mestra que va esdevenir un pilar imprescindible per a tots els anys de renovació de l'escola i de la Ciutat. La Isabel, com molts de nosaltres, és va fer mestra, en la pràctica real. En l'exercici d'allò que avui podem anomenar experiències creatives i anticipadores. En aquell context, absolutament alegal vam experimentar i concretar pràctiques actives, experiències de participació, democràcia avançada, estudi del medi, coneixement de la ciutat, renovació de les metodologies i dels aprenentatges. Tot això va ser possible per la seva implicació des del primer dia.

La Isabel mai ha estat una persona de grans teories, ni grans discursos. Però la seva pràctica ha estat constant, compromesa, inequívocament a favor de l'educació, la cultura i a favor d'una escola per al poble, especialment per als més desfavorits... La Isabel, és un testimoni constant de renovació i de compromís per l'educació popular.
més
27/4/15
ENSENYAR A EXPRESSAR-SE
Joan Badia i Pujol
Catedràtic de Llengua
i literatura de Secundària
Col·lectiu de Docents del Bages


Durant anys l'ensenyament de la llengua ha estat víctima d'una sèrie d'errors, dels quals encara patim les conseqüències. Semblava (i a algú encara li ho sembla) que havíem de formar petits lingüistes o filòlegs, més que no pas ensenyar a expressar idees o sentiments als nostres alumnes. Fa una vintena llarga d'anys, tanmateix, vam redreçar el rumb de l'educació lingüística i ens vam centrar en les habilitats bàsiques: parlar, llegir i escriure.

En aquesta línia la normativa té un paper ben diferent: deixa de ser el centre del que cal ensenyar, per passar a ser un instrument auxiliar. Per tant, ja no ensenyem (no hauríem d'ensenyar) les combinacions binàries dels pronoms febles, sinó com elaborar o intervenir en un diàleg -un dels pocs tipus de text en què apareixen aquelles combinacions. I no ens obsedim en l'ús de la dièresi en contextos àtons, sinó que ensenyem els alumnes a dubtar i a consultar el diccionari (que és el que fa tothom per saber si «veïnat» o «veïnatge» van amb dièresi).

Per tant, necessitem més aviat una normativa relacionada amb els tipus de textos (orals o escrits), i no tant la gramàtica que ens proposa l'acadèmia (universitària o de l'IEC). El discurs actual sobre necessitats de canvi en la normativa ens queda, mentalment i professionalment, una mica lluny, als ensenyants: no ens ajuda en les necessitats quotidianes. més
27/2/15
IV CONGRESO ESTATAL: EXTRAIENT CONCLUSIONS
Aquest ja és un congrés amb història. Ja hem viscut la primera part en la qual hem rellançat la renovació educativa, pedagògica. Ja ens hem vist, cares noves i cares de sempre, per reprendre l'esperança i tornar a sentir la necessitat de canviar l'EDUCACIÓ per tal que contribueixi a un món més just, més viu, més proper, més humà.

Ens hem conegut i ens hem reconegut com parts d'una xarxa que hem re-emplaçat a construir, basada en el desig de veure's, gaudir trobant-nos, de discutir, de fer propostes de transformació i de portar-les endavant, sempre endavant.

Abans de trobar-nos en la primera part de Segovia, dèiem que ara més que mai es fa necessari concretar les claus educatives necessàries davant les noves situacions polítiques, econòmiques i socials.

Aquesta és la finalitat del "Congreso de los MRPs". No volem que sigui un procés tancat, sinó participatiu i que s'apropi al pensament i la visió de la realitat dels que proposen una educació realment renovadora.

Allà a Segovia, vam seleccionar les claus, els eixos i ara a Lleida les hem concretat. Està bé sentir-se de nou MOVIMENT DE RENOVACIÓ, però ara cal que portar el propòsit a la pràctica. Està bé escollir quines han de ser les línies força que han de marcar les nostres propostes. És el moment de concretar al voltant de quins eixos d'actuació real les posarem en marxa, comprometre'ns amb elles a la pràctica, en portar a terme aquests canvis reals. Aquest és el propòsit d'aquesta segona fase, d'aquesta segona trobada.

La frase que ha marcat aquesta segona trobada ha estat:

En aquest moment d'incertesa, de grans esgarrapades en els drets de les persones, es fa més necessari que mai canviar realitats, també educatives.

Ens correspon, com a MRPs intentar-ho colze amb colze amb qui està als diferents territoris i, també, amb qui tenim en cadascun d'ells: professorat, famílies, alumnat, ciutadania, moviments socials, ...

En aquesta segona fase del procés ja no es tracta de revisar els principis marcats, seran un punt de partida. Ara es tracta de "posar-nos en marxa". Ha estat una tasca apassionant que marcarà un inici i no pas un tancament.

Us convidem a llegir les conclusions extretes del IV Congrés Estatal de Renovació Pedagògica, realitzat els dies 21-23 de novembre a Lleida. Les podeu trobar penjades a la dreta d'aquest article.

I també al bloc de la Confederación: congresomrp.blogspot.com més
23/2/15
L'ESCOLA RURAL, UNA REALITAT NECESSÀRIA.
Joan Carles Galve Torres
Un mestre de la rural.


Fa divuit anys que treballo a l'escola rural i mai he deixat d'aprendre coses noves. Puc ben dir que, generalment, molt positives. Durant tot aquest període he compartit experiències amb quatre comunitats educatives diferents; però no per això, millors o pitjors; simplement diferents; el que, em permet comentar que l'escola rural (ER) i les Zones d'Ensenyament Rural (ZER) són una realitat complexa i rica que dóna dinamisme a tota una població i zona; i a més a més, juga un paper de cabdal importància com a equilibradora del territori.

Tots estarem d'acord que ensenyament i educació són els pilars mestres on cal construir i fonamentar una societat. Un poble sense escola és com un ramat sense pastor, sents com el futur s'esvaneix. La implementació d'un bon procés d'ensenyament – aprenentatge, basat en una bona educació, és necessari a qualsevol indret arreu del món. L'ER i les ZER són un bon exemple, si tenim en compte les possibilitats d'implicació de tots els membres de la seva comunitat educativa, la forta cohesió social entre aquests i l'alt dinamisme social. més
17/2/15
PORTES OBERTES A LES ESCOLES BRESSOL
Recull de 30 actuacions realitzades per escoles de 1r cicle d'Educació Infantil de Catalunya.

PINZELLADES D'ESCOLA BRESSOL

Des de la Coordinadora d'Escoles Bressol de Catalunya, àmbit de la FMRPC, ens fa il·lusió presentar-vos aquest doble recull de 15 experiències cadascun, realitzades en diferents escoles bressol del nostre país, són una mostra variada de les activitats que podem trobar i viure en el dia a dia de les llars d'infants a Catalunya.

Les podeu descarregar del lateral dret d'aquest article.

A l'hora de fer aquest petit recull d'experiències, ens han mogut diferents objectius.

- Per una banda, ens semblava interessant fer un recull real de les actuacions que, de forma habitual, tenen lloc a les llars d'infants del nostre país, sense pretendre ser una recerca específica, per donar a conèixer i mostrar les interessants activitats que s'hi realitzen.

- Per altra banda, també volíem arribar a la resta de companyes i companys de professió, ja que, a vegades, la implicació i dedicació a la feina que fem dins les aules dificulta el traspàs de moltes experiències realitzades, que podrien ser útils als altres professionals i així donar noves oportunitats i donar continuïtat al treball realitzat. més
19 OCTUBRE
CELEBRACIÓ 10 ANYS CENTRE ESPLAI
19 OCTUBRE
CELEBRACIÓ 40 ANYS EDITORIAL GRAÓ
21 OCTUBRE
JORNADA DE TREBALL: INSTITUT ESCOLA
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.