renovació
2 |

2A PART XII JORNADES 0-12

2a part XII Jornades 0-12 · FMRPC
El proper divendres 1 de juliol es dura a terme la 2a part de les XII Jornades 0-12, sota el lema:

ÉS POSSIBLE FER UNA ESCOLA I UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DIFERENT. T'HI
APUNTES?


Lloc: Casa de Convalescència de l'Hospital de Sant Pau, Barcelona
Horari: de 9.30 a 14h


A les anteriors jornades, per meses, vam determinar els punts claus que definien els principis, les praxis i les condicions que ha de tenir una escola del s. XXI. En definitiva, dibuixàvem el compromís que tenim plegats per tirar endavant l'escola que imaginem, desitgem i realitzem dia a dia.

En aquesta segona part, ja no per meses especialitzades en diferents aspectes, però sí per grups de treball, analitzarem cadascun dels punts aportats a l'anterior jornada i afegirem les praxis que ens duen a crear xarxa i a consolidar allò que fem com a coordinadora d'escoles 0-12.

Per acabar, tindrem un moment per dibuixar els principis que ens defineixen com a escoles de la xarxa del 0-12, tot havent compartit anteriorment les praxis realitzades als centres.

Serà una dinàmica participativa, on tothom podrà aportar.

Teniu la fitxa de praxis per omplir abans de la jornada en el següent enllaç o bé clicant al document que es troba al lateral d'aquest post.

Ens retrobem aviat!!!


i |

IL·LUSIÓ COMPARTIDA AMB LA RESTA DE MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA.

Il·lusió compartida amb la resta de Moviments de Renovació Pedagògica. · FMRPC
Junta directiva
MRP Alt Empordà


El juliol del 2015, el Congrés L'Escola Parla va aplegar un bon nombre de professionals del món de l'educació disposats a millorar la qualitat de l'ensenyament i esmerçar un temps per dialogar i posar en comú aspectes pedagògics que convidaven a la reflexió. Aquesta trobada va suposar un punt d'inflexió i d'intercanvi entre allò que ens agrada fer i allò que volem continuar fent. En el si d'aquest congrés ja va quedar ben palès la voluntat de tirar endavant un moviment que donés continuïtat a l'esperit que s'hi havia aplegat.

És en aquest sentit i amb l'ànim renovat que reneix el Moviment de Renovació Pedagògica de la nostra comarca.

El Moviment arriba amb les ganes de fer reviure el que els membres de l'Associació de Mestres des del 1979 fins al 1994 van fer en l'antic Moviment. més
m |

MRP DE GIRONA

MRP de Girona

Estem orgullosos de la nova creació i neixement de nous MRPs. Entre ells, s'ha refundat el MRP de Girona, que un cop consolidat en uns anys de feina, construida amb els fonaments de la renovació pedagògica, creant i teixint una xarxa ferma i entusiasta al territori.

Vídeo creat en motiu del XXVIII Encuentro Estatal de MRPs per donar a conèixer els nous MRPs que sorgeixen exitosament.

3 |

30 ANYS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA

30 anys de Renovació Pedagògica · FMRPC
Teresa Cases
AM Alexandre Galí
Federació de MRP de Catalunya


Aquest 28 de febrer hem fet trenta anys!

La Federació ja té una edat que impressiona. Veníem de molt lluny, de molta Renovació Pedagògica, de moltes Escoles d'Estiu, de moltes lluites per millorar l'educació del nostre país, però ara fa 30 anys, els diversos Moviments de Renovació Pedagògica del territori català vam constituir-nos en Federació: per donar-nos suport uns als altres, per tenir una representació comuna, per facilitar la cooperació... i per fer créixer la Renovació Pedagògica.

Són 30 anys buscant la manera de ser útils als mestres i les mestres que es preocupen per millorar la seva manera d'educar, posant-la sempre al servei dels infants i joves.

Després de 30 anys, continuem amb les mateixes il·lusions. Continua havent-hi tants i tants docents que, als diversos nivells i àmbits educatius, volen innovar constantment per a què la seva feina sigui el millor possible en l'horitzó de fer un demà millor. Continuarem al seu servei, esperem que molts anys més.


k |

KEN ROBINSON: LES ESCOLES MATEN LA CREATIVITAT

Sir Ken Robinson, expert en matèria educativa, ens mostra d'una forma humorística, com cadascú, cada infant, té un do, un talent, que les escoles/instituts acaben disminuint si no en són conscients d'aquest fet.

Mostra a més, com l'educació es basa en l'incertesa, una incertesa basada en el futur, incert hores d'ara, però que inclou a unes nenes i uns nens a un sistema educatiu que hauria de prioritzar o si més no igualar la creativitat a l'alfabetització, com diu ell, o les matemàtiques.

El que Robinson critica es el sistema educatiu utilitarista, aquí el punt està en el fet de que si no usem la creativitat produeix que no es potenciïn totes les nostres habilitats, siguin acadèmiques o no. Per tant, opina que és necessari repensar el sistema amb fòrmules curriculars que no confrontin el desenvolupament del coneixement amb el de la creativitat.

Vídeo del congrés TED 2006.


n |

NO S'ENSENYA ALS INFANTS QUE APRENDRE APORTA PLAER I SATISFACCIÓ

No s'ensenya als infants que aprendre aporta plaer i satisfacció · FMRPC
Entrevista al pedagog francès Philippe Meirieu, feta en el marc de la 50a Escola d'Estiu de Rosa Sensat; conferència inaugural de totes les Escoles d'Estiu dels MRP de Catalunya.

Podeu consultar l'entrevista original publicada al Diari de l'Educació, aquí.

Philippe Meirieu (Alès, França, 1949) és sobretot una eminència, un dels referents de l'educació més influents de l'actualitat. Ha dedicat tota la vida a l'ensenyament i l'estudi de la pedagogia, des que el 1985 va començar a exercir com a professor a la Universitat Lumière Lyon 2 fins a ser nomenat assessor educatiu del govern de François Mitterrand, passant per la direcció del prestigiós Institut Nacional d'Investigació Pedagògica. El seu pas pel 50è aniversari de l'Escola d'Estiu de Rosa Sensat ens permet abordar el que ell identifica com una crisi educativa i els mecanismes necessaris per replantejar el model actual des dels valors democràtics.

La crisi educativa pot ser considerada com una oportunitat per a què tothom participi en la creació d'un nou model educatiu.

Estem en un moment de crisi educativa?

Sí, ens trobem davant d'una crisi, que està unida d'alguna manera als grans models i sistemes que es van imposar a les societats occidentals en el passat. En aquests models, a través de la tirania o de la teocràcia s'imposava què havien d'aprendre els nens durant els seus períodes escolars. Per exemple, als anys 50 a la Unió Soviètica no vivien crisis educatives perquè el partit únic que governava en aquell moment era el que decidia què s'havia d'estudiar. No hi havia cap tipus de debat. En canvi ara, en democràcia, el bé comú s'ha de construir. Tothom ha de tenir dret a decidir i a participar en el plantejament educatiu. D'aquesta manera, la crisi educativa pot ser considerada una oportunitat, un avantatge. més
r |

REPENSEM L'EDUCACIÓ

Repensem l'educació · FMRPC
Article via el Diari de l'Educació

Entrevista a Eduard Vallory, president d'Unescocat, sobre l'informe 'Repensem l'educació', que posa les bases d'un aprenentatge significatiu i que contempli aspectes ètics i emocionals: "La pregunta sobre quin ciutadà volem l'hem d'abordar com a país"

Ni més ni menys que repensar l'educació. Aquest és l'ambiciós objectiu de Rethinking Education, l'informe elaborat per la UNESCO que es presenta aquest dimarts a Barcelona, en el marc de la campanya Edupost2015, una iniciativa impulsada pel Unescocat i la Fundació Jaume Bofill amb l'objectiu d'aprofundir en la qualitat i l'equitat de l'educació a Catalunya. En aquesta entrevista, Eduard Vallory, president d'Unescocat, destaca les particularitats d'un informe que posa les bases d'una educació que ja no fixa la seva mirada en els resultats, sinó en un aprenentatge que incorpori també aspectes emocionals i ètics. El gran repte, segons Vallory, és fer el pas defintiu, més enllà del discurs fàcil, cap a una educació realment competencial, que doni eines als joves per viure en societats cada cop més complexes.

L'informe Delors, l'any 1996, va identificar els pilars de l'educació com el saber, el fer, el ser i el viure junts. A hores d'ara a l'escola amb prou feines s'aprèn a saber. De la resta no en tenim notícia. Per què?

Fa quasi 30 anys que a tot el món es planteja de forma majoritària un enfocament competencial i significatiu de l'educació, en el qual els coneixements són instruments per possibilitar les competències. Però hi ha un desfassament entre discurs i pràctica, perquè de competencial ho són PISA i la LOGSE o la LEC, però seguim pensant en les matèries tradicionals. Parlem del rol dels mestres com a facilitadors però seguim amb el model aplicador. Parlem de currículum competencial però seguim pensant en els llibres de text. El gran repte és trencar aquest desfassament. Necessitem un sistema d'organització de l'aprenentatge diferent. més
t |
Trobada social de debat "Per una nova llei educativa" · FMRPC

TROBADA SOCIAL DE DEBAT "PER UNA NOVA LLEI EDUCATIVA"

Foto de Jef Aerosol

La trobada social de debat per una nova Llei Educativa , desenvolupada els dies 17 i 18 d'abril de 2015, va congregar a Madrid a més de 100 persones, que representaven Moviments Socials, Sindicats d'Estudiants, Associacions de Mares i Pares, organitzacions sindicals i Partits Polítics. Es van incorporar més col·lectius a aquest debat en un procés obert als que participen dels principis d'igualtat, participació democràtica, laïcitat, coeducació, sostenibilitat, cooperació i altres valors democràtics de l'educació.

L'objectiu ha estat debatre el document (idees força), elaborat amb la participació de totes les organitzacions, que ha de ser la base per a una nova Llei Educativa garantia del dret a una educació en igualtat per a tots les i els alumnes i que aposti per l'escola pública. No es tracta d'una Llei més de tantes que s'han tingut, sinó gestada en un procés de debat que, per primera vegada, tracta d'iniciar-se i consensuar des de la base, amb la participació de diversos col·lectius educatius, moviments socials, sindicats i partits polítics.

Desitgem de forma immediata la derogació de normes i lleis que recolzen les polítiques de retallades i de segregació de l'alumnat, i crear un projecte de política educativa estable, que faci front a la iniquitat social i a la greu crisi social, econòmica i ambiental a la qual es dirigeix la nostra cultura.

El document consensuat i obert a estarà disponible a finals de maig, i es difondrà entre els col·lectius i organitzacions que participen en aquest projecte i en una pàgina web oberta a la ciutadania en general. S'obrirà un procés d'anàlisi, discussió i presa de decisions, que impliquin al màxim de persones, organitzacions i col·lectius, amb voluntat de transformació i millora de l'actual estat de l'educació.

Per a més informació podeu accedir a través del següent enllaç.


2 MARÇ
SEMINARI SOBRE EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
4 MARÇ
3A JORNADA DEL CONSELL ESCOLAR DE CATALUNYA
9 MARÇ
SEMINARI SOBRE EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.