legislació
d |

DES DEL MUCE ENS POSICIONEM DAVANT LA DEMANDA DE REPETIR LA PREINSCRIPCIÓ PER RAONS DE LLENGUA

Des del MUCE ens posicionem davant la demanda de repetir la preinscripció per raons de llengua · FMRPC
Posició del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, davant la demanda del Govern espanyol al TSJ de Catalunya per repetir la preinscripció i matrícula en els centres educatius d'Educació Infantil, Primària i Secundària.

Un cop més el ministeri d'educació vol desestabilitzar el funcionament dels centres educatius a Catalunya per la via judicial.

Un cop finalitzat el procés de preinscripció i matriculació de tot l'ensenyament obligatori, aquesta mesura podria significar un retard en la planificació del proper curs generant una sobrecàrrega als totes les propostes pel curs vinent incrementant el malestar i la incertesa en les famílies i professionals..

Com entitats del MUCE hem recolzat obertament el procés d'immersió lingüística que tan bons resultats ha donat a Catalunya, tant en l'aprenentatge de les llengües com per a la cohesió social, i ens hem posicionat de manera clara i contundent contra les polítiques recentralitzadores i autoritàries que pretén imposar la LOMCE.

Costa entendre aquesta nova ofensiva del Ministre Wert sense recordar el calendari electoral i els fluixos resultats que preveu el Partit en el govern a Madrid.

Lamentem que un cop més es vulgui utilitzar la comunitat escolar – l'alumnat, les famílies i el professorat - com a camp de batalla en un combat de baixa política electoralista, per crear incertesa sobretot a les famílies i també als centres que han iniciat ja el procés d'inscripció.

Ens refermem en el rebuig a la política educativa del ministeri i reclamem unitat i contundència davant d'aquestes maniobres tan grolleres. més
t |
Trobada social de debat "Per una nova llei educativa" · FMRPC

TROBADA SOCIAL DE DEBAT "PER UNA NOVA LLEI EDUCATIVA"

Foto de Jef Aerosol

La trobada social de debat per una nova Llei Educativa , desenvolupada els dies 17 i 18 d'abril de 2015, va congregar a Madrid a més de 100 persones, que representaven Moviments Socials, Sindicats d'Estudiants, Associacions de Mares i Pares, organitzacions sindicals i Partits Polítics. Es van incorporar més col·lectius a aquest debat en un procés obert als que participen dels principis d'igualtat, participació democràtica, laïcitat, coeducació, sostenibilitat, cooperació i altres valors democràtics de l'educació.

L'objectiu ha estat debatre el document (idees força), elaborat amb la participació de totes les organitzacions, que ha de ser la base per a una nova Llei Educativa garantia del dret a una educació en igualtat per a tots les i els alumnes i que aposti per l'escola pública. No es tracta d'una Llei més de tantes que s'han tingut, sinó gestada en un procés de debat que, per primera vegada, tracta d'iniciar-se i consensuar des de la base, amb la participació de diversos col·lectius educatius, moviments socials, sindicats i partits polítics.

Desitgem de forma immediata la derogació de normes i lleis que recolzen les polítiques de retallades i de segregació de l'alumnat, i crear un projecte de política educativa estable, que faci front a la iniquitat social i a la greu crisi social, econòmica i ambiental a la qual es dirigeix la nostra cultura.

El document consensuat i obert a estarà disponible a finals de maig, i es difondrà entre els col·lectius i organitzacions que participen en aquest projecte i en una pàgina web oberta a la ciutadania en general. S'obrirà un procés d'anàlisi, discussió i presa de decisions, que impliquin al màxim de persones, organitzacions i col·lectius, amb voluntat de transformació i millora de l'actual estat de l'educació.

Per a més informació podeu accedir a través del següent enllaç.


e |

ENSENYAR A EXPRESSAR-SE

ENSENYAR A EXPRESSAR-SE · FMRPC
Joan Badia i Pujol
Catedràtic de Llengua
i literatura de Secundària
Col·lectiu de Docents del Bages


Durant anys l'ensenyament de la llengua ha estat víctima d'una sèrie d'errors, dels quals encara patim les conseqüències. Semblava (i a algú encara li ho sembla) que havíem de formar petits lingüistes o filòlegs, més que no pas ensenyar a expressar idees o sentiments als nostres alumnes. Fa una vintena llarga d'anys, tanmateix, vam redreçar el rumb de l'educació lingüística i ens vam centrar en les habilitats bàsiques: parlar, llegir i escriure.

En aquesta línia la normativa té un paper ben diferent: deixa de ser el centre del que cal ensenyar, per passar a ser un instrument auxiliar. Per tant, ja no ensenyem (no hauríem d'ensenyar) les combinacions binàries dels pronoms febles, sinó com elaborar o intervenir en un diàleg -un dels pocs tipus de text en què apareixen aquelles combinacions. I no ens obsedim en l'ús de la dièresi en contextos àtons, sinó que ensenyem els alumnes a dubtar i a consultar el diccionari (que és el que fa tothom per saber si «veïnat» o «veïnatge» van amb dièresi).

Per tant, necessitem més aviat una normativa relacionada amb els tipus de textos (orals o escrits), i no tant la gramàtica que ens proposa l'acadèmia (universitària o de l'IEC). El discurs actual sobre necessitats de canvi en la normativa ens queda, mentalment i professionalment, una mica lluny, als ensenyants: no ens ajuda en les necessitats quotidianes. més
e |

ESCOLA LAICA PER A TOTHOM

Escola laica per a tothom · FMRPC
Sota la imminent situació de desconcert que està provocant l'administració amb la publicació dels articles del BOE del 24 de febrer, sobre el currículum de l'assignatura de religió, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica es posiciona reivindicant, una vegada més, una educació laica. La religió ha de ser doncs viscuda en esferes privades i no com a un fet diferenciador entre l'alumnat.

Al igual que altres organismes i entitats, ens manifestem amb la voluntat de rebutjar l'assignatura de religió. El plantejament de l'assignatura s'oposa a principis bàsics: es centra en alliçonar i adoctrinar sota uns principis que no són de llibertat.

Apostem per una escola on l'esperit crític i la llibertat de pensament i d'expressió siguin imperants en el sistema per tal de permetre la transformació social.

Les nostres idees i la nostra defensa constant de l'educació pública i laica a Catalunya es posen de manifest, un cop més, per refermar i reclamar una educació pública on la religió no hi sigui present i que el respecte sigui fonamental, tot formant en valors a través de la vida en societat i del fet socialitzador que l'escola hi promou.

És per aquest motiu, que defensem la no aplicació del present currículum, donat que entenem una societat plural on les administracions i l'Estat han de marcar un model de societat i educació laiques, donat que som un Estat aconfessional i, que com a tal, no ha d'apostar per un fet social diferenciador.

u |

UN NOU CURRÍCULUM PER A UN NOU PAÍS

Un nou currículum per a un nou país · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació pedagògica de Catalunya
28 de febrer de 2015


El Govern, a través del Departament d'Ensenyament està fent el desplegament d'acord a les competències que la LOE, amb les corresponents modificacions que estableix la LOMCE i d'acord amb el desplegament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC).

El nostre país, en particular, però en el món en general vivim moments de canvis i incerteses polítiques i socials. Ens trobem davant un canvi de paradigma en el món del coneixement que està afectant a les nostres vides, a la nostra feina i a la mateixa lògica del coneixement. Hem passat d'una lògica lineal del coneixement a una concepció en xarxa. Aquest motiu ens pot portar a reflexionar al voltant dels canvis que això suposa per a l'aprenentatge i quines competències i sabers són rellevants avui i per al futur que ja és realitat. "Son temps líquids i l' educació requereix nous models per construir una identitat digital com subjectes amb capacitat de sobreviure i surfejar en aquestes aigües turbulentes. Zygmunt Bauman."

Ens preguntem al voltant del paper que ha de tenir el currículum en el sistema educatiu que volem per una Catalunya immersa en aquestes noves perspectives i en aquest nou escenari. D'entrada veiem que les bases educatives que prescriu la LOMCE van en el sentit clarament oposat al que nosaltres intentarem justificar i que pensem que demana aquest nou escenari. més
c |

COMUNICAT DE LA PLATAFORMA ESTATAL RECOLZANT LES MOBILITZACIONS DEL 25 I 26 DE FEBRER

Comunicat de la plataforma estatal recolzant les mobilitzacions del 25 i 26 de febrer · FMRPC
Sindicato de Estudiantes, Estudiantes en Movimento, FAEST, MRP confederación, CEAPA, CCOOEnseñanza, STEsIntersindical, UGT-FETE Enseñanza, CGT

LA PLATAFORMA ESTATAL POR LA ESCUELA PÚBLICA RECHAZA QUE SE REALICEN REFORMAS EN LA UNIVERSIDAD SIN QUE EXISTA UN CONSENSO PREVIO CON LA COMUNIDAD UNIVERSITARIA Y APOYA SUS MOVILIZACIONES DE LOS PRÓXIMOS DÍAS

El gobierno del PP acaba de aprobar otra reforma del sistema universitario sin debate con la comunidad universitaria, sin debate político ni social, sin una evaluación de la implantación de la última modificación legislativa y sin una justificación creíble de sus propuestas.

Los cambios legislativos que nos ha impuesto comenzaron en 2012 con una modificación de la Ley Orgánica de Universidades vía Real Decreto-Ley que aumentó los precios de las matriculas para acercarlas al coste real de los estudios, subiéndolos significativamente en muchas comunidades; estableció una nueva regulación de la dedicación docente del profesorado e incorporó varias reglas para que las comunidades autónomas limiten y controlen el gasto de las universidades. més
d |

DAVANT LA PRESENTACIÓ DEL DECRET DEL CURRÍCULUM DE PRIMÀRIA

Davant la presentació del decret del currículum de primària · FMRPC
Barcelona, 10 de febrer de 2015
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


Fa uns mesos que es preveu la presentació en públic del decret del nou currículum de primària que ve derivat dels canvis aportats per la LOMQE. L'evidència s'ha fet visible en presentar-lo davant del Consell Escolar de Catalunya (CEC), aquest n'ha elaborat unes esmenes amb la finalitat d'aportar millores substancials al decret, tot i que a la vegada s'han fet les presentacions a tots els serveis territorials de Catalunya.

Encara que el document del decret del nou currículum de primària és llarg, el preàmbul és un puntal fonamental per a la interpretació del contingut: conté el sentit i la filosofia que s'hi deriven. El sentit d'aquest article és la sorpresa que ens produeix el fet que en aquest preàmbul no quedi reflectida la necessitat de coherència a tota l'educació bàsica de 3 a 16 anys, amb el decret es planteja la idea que un itinerari educatiu no impedeix que cada etapa tingui sentit propi posant l'accent en el traspàs de cicles o etapes. El decret aposta pel treball interdisciplinari, però aquest es sentiria reforçat si anés acompanyat de facilitats per fer un ús d'enfocaments i metodologies globalitzades referents a qüestions d'espais i temps, amb un enfocament cíclic d'adquisició de competències i sabers bàsics. La distribució horària, sens dubte, hauria de ser orientativa. El plantejament de fer l'horari tancat i prescriptiu produeix un efecte parcel·lari que contradiu el treball interdisciplinar i globalitzador del que parla el decret, per tant es tracta d'una contradicció que no es pot tolerar.
més
d |

DAVANT DE LA ILP: PROPOSICIÓ DE LLEI DEL SISTEMA EDUCATIU DE CATALUNYA

DAVANT DE LA ILP: PROPOSICIÓ DE LLEI DEL SISTEMA EDUCATIU DE CATALUNYA · FMRPC
Els Moviments de Renovació Pedagògica coincidim amb moltes altres plataformes i plantejaments en la necessitat de modificar, canviar i millorar el nostre sistema educatiu.
Respectem el treball que es realitza des de la voluntat de transformar i lluitar per un model educatiu, com l'exposat en aquesta ILP i que compartim en la seva essència, però no en la seva forma, estructura i justificació.

Com MRPs voldríem remarcar:

· Hem optat i defensat el debat pedagògic com la millor eina per innovar i donar respostes a les necessitats dels nostres alumnes i del professorat dels centres. És aquest debat dels mestres, el que ha permès arribar a conclusions, propostes i recomanacions i algunes s'han recollit o es concreten en marcs normatius que arriben als centres, al professorat i a la comunitat educativa en general.
· Malgrat aquest repetit esforç, sovint no s'han vist reflectides moltes de les nostres propostes, i som conscients que no som els únics que manifestem opinió o que provoquem discussió i debat.
· La nostra manera de fer al llarg dels anys ha estat intentar arribar a consensos, amb l'objectiu d'aplicar canvis de manera estable i al llarg del temps.
· Estem convençuts que l'escola participa dels canvis quan sorgeixen de dins no a través d'una llei o normativa que les imposa.

En l'actual marc normatiu català no ens trobem còmodes, el desenvolupament fet en els darrers anys és francament millorable però respectem el consens que va assolir i proposarem canvis que el millorin.
més
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.