Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
legislació
17/2/21
COMUNICAT FMRPC SOBRE EL DECRET D'ADMISSIÓ: JA ERA HORA!
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), celebra la recent aprovació pel Consell de Govern del nou Decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió d'alumnes, perquè dona un conjunt d'eines i de garanties legals per lluitar més eficaçment en la lluita contra les desigualtats educatives i la segregació escolar.
És un decret llargament reivindicat per bona part de la comunitat educativa i la nostra Federació. Cal recordar que portem més de vint anys amb diversos informes i proclames que situen la segregació i la desigualtat d'oportunitats educatives com el principal problema educatiu del nostre país. Ens congratulem així mateix que el Decret neixi fruit del consens del Pacte Nacional contra la segregació en el que la nostra Federació hi ha donat el seu suport explícit i hi ha participat activament.
més
27/1/21
XERRADA AMB XAVIER MARTÍNEZ CELORRIO
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

Continuem el Cicle de xerrades en motiu de la celebració del 35 anniversari de la Federació. Aquesta vegada, us convidem a escoltar en Xavier Martínez Celorrio, sociòleg i assessor de la ministra d'Educació, al voltant de "La transformació educativa que obre la LOMLOE".

No us la perdeu !
Libro abierto La Transformació educativa que obre la LOMLOE
🧑 Xavier Martínez Celorrio
📆 27 de gener
⌚18h
🖥 Youtube Federació
més
16/11/20
COMUNICAT SOBRE EL DECRET D'ADMISSIÓ 2021
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Dilluns 16 de novembre de 2020
Foto de Vidal Balielo Jr. en Pexels

La FMRPC destaca el recent anunci del fet que ben aviat es podrà comptar amb el nou Decret d'Admissió d'Alumnat, efectiu per al proper procés de preinscripció. L'anunci l'ha fet el Conseller d'Educació en les darreres setmanes, tant a la Jornada de seguiment local del Pacte Nacional contra la Segregació Escolar, com en la seva darrera compareixença a la comissió d'Educació del Parlament de Catalunya.
més
20/2/20
COMUNICAT DE LA FMRPC A FAVOR DE L'EQUITAT EDUCATIVA
La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya dona suport a la lluita per l'equitat educativa i en contra de la segregació escolar

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya va votar a favor del dictamen del nou Decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya en el plenari del Consell Escolar de Catalunya del passat 18 de febrer. més
5/1/20
INSTITUT ESCOLA I CURRÍCULUM
RESUM DE LA III JORNADA DE TREBALL

Els Instituts Escola, una oportunitat per repensar el currículum

9 de novembre 2019, Auditori Municipal de Terrassa

Dos anys després de les dues primeres jornades a Mataró i a Barcelona, des de la Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya hem realitzat a Terrassa la III Jornada de treball sobre Instituts Escola. Aquesta vegada vam proposar-nos de realitzar una exploració de les oportunitats que ens brinda el model dels Instituts escola per reflexionar i anar construint conjuntament les bases d'un currículum bàsic, nuclear, comú o únic, coherent des d'educació infantil fins a la secundària obligatòria. més
30/11/19
A FAVOR DE LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA I DEL TRACTAMENT PLURILINGÜE DE LES LLENGÜES
Junta coordinadora de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Vic, 30 de novembre de 2019

Comunicat sobre la llengua catalana com a vehicular en l'educació

1. Els Moviments de Renovació Pedagògica, agrupats en la Federació de MRP de Catalunya, hem considerat sempre la llengua catalana com a llengua vehicular i de trobada del nostre sistema educatiu i ens reafirmem favorables a la Immersió Lingüística.

2. Com s'ha constatat moltes vegades, la immersió ha estat un model d'èxit a l'educació catalana per tal d'assolir el ple coneixement de les dues llengües oficials per part de tota la ciutadania de Catalunya. Tanmateix sempre hi ha llacunes i aspectes a millorar, i de vegades no s'ha pogut desplegar en tota l'extensió que caldria per manca de recursos. més
17/10/18
COMUNICAT SOBRE EL FUTUR DECRET DE MENJADOR
Per un menjador escolar educatiu i de qualitat
Federació de MRP de Catalunya

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, davant el debat que hi ha al nostre país referit als menjadors escolars, volem fer públics aquells aspectes que considerem claus a l'hora de buscar un nou marc regulador d'aquest servei. més
24/5/18
NOVA LLEI DE PROTECCIÓ DE DADES (ROPD)
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

Per tal de mantenir assegurada la seva privacitat i pugui tenir control sobre les seves dades personals, l'informem que hem fet algunes actualitzacions en la nostra política de privacitat de la FMRPC.
Aquestes actualitzacions formen part del compromís que tenim amb el Reglament General de Protecció de Dades Europeu.

A partir del 25 de maig continuarem protegint les seves dades, ara segons el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 (RGPD)

És per això que li informem que: més
30/5/17
COMUNICAT DEL MUCE SOBRE LA PROPOSTA DE DECRET DE SISTEMA EDUCATIU INCLUSIU
El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) té com a objectiu defensar una educació pública, inclusiva, gratuïta, universal, catalana, de qualitat, integral, laica, coeducativa, democràtica i participativa, compensadora de desigualtats, enfocada a la igualtat d'oportunitats i adequadament finançada.

Les entitats i organitzacions del MUCE volem aportar les nostres valoracions sobre el Projecte de "Decret de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu".

D'entrada manifestem la nostra crítica i absoluta discrepància amb el mètode de treball seguit pel Departament per elaborar el projecte de decret, amb tant poca transparència, manca de diàleg i participació de les organitzacions de la comunitat educativa que representem. Aquesta no és la manera per avançar des de la coresponsabilitat cap al repte comú de millorar la qualitat de l'educació.

La inclusió i la cohesió social són dos principis generals en els quals s'ha de sustentar el sistema educatiu. L'educació inclusiva és un pilar fonamental per promoure la l'equitat i atendre la diversitat de totes les persones en tots els àmbits de la vida, des de la infància fins a la vellesa. més
7/5/15
DES DEL MUCE ENS POSICIONEM DAVANT LA DEMANDA DE REPETIR LA PREINSCRIPCIÓ PER RAONS DE LLENGUA
Posició del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, davant la demanda del Govern espanyol al TSJ de Catalunya per repetir la preinscripció i matrícula en els centres educatius d'Educació Infantil, Primària i Secundària.

Un cop més el ministeri d'educació vol desestabilitzar el funcionament dels centres educatius a Catalunya per la via judicial.

Un cop finalitzat el procés de preinscripció i matriculació de tot l'ensenyament obligatori, aquesta mesura podria significar un retard en la planificació del proper curs generant una sobrecàrrega als totes les propostes pel curs vinent incrementant el malestar i la incertesa en les famílies i professionals..

Com entitats del MUCE hem recolzat obertament el procés d'immersió lingüística que tan bons resultats ha donat a Catalunya, tant en l'aprenentatge de les llengües com per a la cohesió social, i ens hem posicionat de manera clara i contundent contra les polítiques recentralitzadores i autoritàries que pretén imposar la LOMCE.

Costa entendre aquesta nova ofensiva del Ministre Wert sense recordar el calendari electoral i els fluixos resultats que preveu el Partit en el govern a Madrid.

Lamentem que un cop més es vulgui utilitzar la comunitat escolar – l'alumnat, les famílies i el professorat - com a camp de batalla en un combat de baixa política electoralista, per crear incertesa sobretot a les famílies i també als centres que han iniciat ja el procés d'inscripció.

Ens refermem en el rebuig a la política educativa del ministeri i reclamem unitat i contundència davant d'aquestes maniobres tan grolleres. més
4/5/15
TROBADA SOCIAL DE DEBAT "PER UNA NOVA LLEI EDUCATIVA"
Foto de Jef Aerosol

La trobada social de debat per una nova Llei Educativa , desenvolupada els dies 17 i 18 d'abril de 2015, va congregar a Madrid a més de 100 persones, que representaven Moviments Socials, Sindicats d'Estudiants, Associacions de Mares i Pares, organitzacions sindicals i Partits Polítics. Es van incorporar més col·lectius a aquest debat en un procés obert als que participen dels principis d'igualtat, participació democràtica, laïcitat, coeducació, sostenibilitat, cooperació i altres valors democràtics de l'educació.

L'objectiu ha estat debatre el document (idees força), elaborat amb la participació de totes les organitzacions, que ha de ser la base per a una nova Llei Educativa garantia del dret a una educació en igualtat per a tots les i els alumnes i que aposti per l'escola pública. No es tracta d'una Llei més de tantes que s'han tingut, sinó gestada en un procés de debat que, per primera vegada, tracta d'iniciar-se i consensuar des de la base, amb la participació de diversos col·lectius educatius, moviments socials, sindicats i partits polítics.

Desitgem de forma immediata la derogació de normes i lleis que recolzen les polítiques de retallades i de segregació de l'alumnat, i crear un projecte de política educativa estable, que faci front a la iniquitat social i a la greu crisi social, econòmica i ambiental a la qual es dirigeix la nostra cultura.

El document consensuat i obert a estarà disponible a finals de maig, i es difondrà entre els col·lectius i organitzacions que participen en aquest projecte i en una pàgina web oberta a la ciutadania en general. S'obrirà un procés d'anàlisi, discussió i presa de decisions, que impliquin al màxim de persones, organitzacions i col·lectius, amb voluntat de transformació i millora de l'actual estat de l'educació.

Per a més informació podeu accedir a través del següent enllaç.
més
27/4/15
ENSENYAR A EXPRESSAR-SE
Joan Badia i Pujol
Catedràtic de Llengua
i literatura de Secundària
Col·lectiu de Docents del Bages


Durant anys l'ensenyament de la llengua ha estat víctima d'una sèrie d'errors, dels quals encara patim les conseqüències. Semblava (i a algú encara li ho sembla) que havíem de formar petits lingüistes o filòlegs, més que no pas ensenyar a expressar idees o sentiments als nostres alumnes. Fa una vintena llarga d'anys, tanmateix, vam redreçar el rumb de l'educació lingüística i ens vam centrar en les habilitats bàsiques: parlar, llegir i escriure.

En aquesta línia la normativa té un paper ben diferent: deixa de ser el centre del que cal ensenyar, per passar a ser un instrument auxiliar. Per tant, ja no ensenyem (no hauríem d'ensenyar) les combinacions binàries dels pronoms febles, sinó com elaborar o intervenir en un diàleg -un dels pocs tipus de text en què apareixen aquelles combinacions. I no ens obsedim en l'ús de la dièresi en contextos àtons, sinó que ensenyem els alumnes a dubtar i a consultar el diccionari (que és el que fa tothom per saber si «veïnat» o «veïnatge» van amb dièresi).

Per tant, necessitem més aviat una normativa relacionada amb els tipus de textos (orals o escrits), i no tant la gramàtica que ens proposa l'acadèmia (universitària o de l'IEC). El discurs actual sobre necessitats de canvi en la normativa ens queda, mentalment i professionalment, una mica lluny, als ensenyants: no ens ajuda en les necessitats quotidianes. més
2/3/15
ESCOLA LAICA PER A TOTHOM
Sota la imminent situació de desconcert que està provocant l'administració amb la publicació dels articles del BOE del 24 de febrer, sobre el currículum de l'assignatura de religió, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica es posiciona reivindicant, una vegada més, una educació laica. La religió ha de ser doncs viscuda en esferes privades i no com a un fet diferenciador entre l'alumnat.

Al igual que altres organismes i entitats, ens manifestem amb la voluntat de rebutjar l'assignatura de religió. El plantejament de l'assignatura s'oposa a principis bàsics: es centra en alliçonar i adoctrinar sota uns principis que no són de llibertat.

Apostem per una escola on l'esperit crític i la llibertat de pensament i d'expressió siguin imperants en el sistema per tal de permetre la transformació social.

Les nostres idees i la nostra defensa constant de l'educació pública i laica a Catalunya es posen de manifest, un cop més, per refermar i reclamar una educació pública on la religió no hi sigui present i que el respecte sigui fonamental, tot formant en valors a través de la vida en societat i del fet socialitzador que l'escola hi promou.

És per aquest motiu, que defensem la no aplicació del present currículum, donat que entenem una societat plural on les administracions i l'Estat han de marcar un model de societat i educació laiques, donat que som un Estat aconfessional i, que com a tal, no ha d'apostar per un fet social diferenciador. més
28/2/15
UN NOU CURRÍCULUM PER A UN NOU PAÍS
Federació de Moviments de Renovació pedagògica de Catalunya
28 de febrer de 2015


El Govern, a través del Departament d'Ensenyament està fent el desplegament d'acord a les competències que la LOE, amb les corresponents modificacions que estableix la LOMCE i d'acord amb el desplegament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC).

El nostre país, en particular, però en el món en general vivim moments de canvis i incerteses polítiques i socials. Ens trobem davant un canvi de paradigma en el món del coneixement que està afectant a les nostres vides, a la nostra feina i a la mateixa lògica del coneixement. Hem passat d'una lògica lineal del coneixement a una concepció en xarxa. Aquest motiu ens pot portar a reflexionar al voltant dels canvis que això suposa per a l'aprenentatge i quines competències i sabers són rellevants avui i per al futur que ja és realitat. "Son temps líquids i l' educació requereix nous models per construir una identitat digital com subjectes amb capacitat de sobreviure i surfejar en aquestes aigües turbulentes. Zygmunt Bauman."

Ens preguntem al voltant del paper que ha de tenir el currículum en el sistema educatiu que volem per una Catalunya immersa en aquestes noves perspectives i en aquest nou escenari. D'entrada veiem que les bases educatives que prescriu la LOMCE van en el sentit clarament oposat al que nosaltres intentarem justificar i que pensem que demana aquest nou escenari. més
24/2/15
COMUNICAT DE LA PLATAFORMA ESTATAL RECOLZANT LES MOBILITZACIONS DEL 25 I 26 DE FEBRER
Sindicato de Estudiantes, Estudiantes en Movimento, FAEST, MRP confederación, CEAPA, CCOOEnseñanza, STEsIntersindical, UGT-FETE Enseñanza, CGT

LA PLATAFORMA ESTATAL POR LA ESCUELA PÚBLICA RECHAZA QUE SE REALICEN REFORMAS EN LA UNIVERSIDAD SIN QUE EXISTA UN CONSENSO PREVIO CON LA COMUNIDAD UNIVERSITARIA Y APOYA SUS MOVILIZACIONES DE LOS PRÓXIMOS DÍAS

El gobierno del PP acaba de aprobar otra reforma del sistema universitario sin debate con la comunidad universitaria, sin debate político ni social, sin una evaluación de la implantación de la última modificación legislativa y sin una justificación creíble de sus propuestas.

Los cambios legislativos que nos ha impuesto comenzaron en 2012 con una modificación de la Ley Orgánica de Universidades vía Real Decreto-Ley que aumentó los precios de las matriculas para acercarlas al coste real de los estudios, subiéndolos significativamente en muchas comunidades; estableció una nueva regulación de la dedicación docente del profesorado e incorporó varias reglas para que las comunidades autónomas limiten y controlen el gasto de las universidades. més
10/2/15
DAVANT LA PRESENTACIÓ DEL DECRET DEL CURRÍCULUM DE PRIMÀRIA
Barcelona, 10 de febrer de 2015
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


Fa uns mesos que es preveu la presentació en públic del decret del nou currículum de primària que ve derivat dels canvis aportats per la LOMQE. L'evidència s'ha fet visible en presentar-lo davant del Consell Escolar de Catalunya (CEC), aquest n'ha elaborat unes esmenes amb la finalitat d'aportar millores substancials al decret, tot i que a la vegada s'han fet les presentacions a tots els serveis territorials de Catalunya.

Encara que el document del decret del nou currículum de primària és llarg, el preàmbul és un puntal fonamental per a la interpretació del contingut: conté el sentit i la filosofia que s'hi deriven. El sentit d'aquest article és la sorpresa que ens produeix el fet que en aquest preàmbul no quedi reflectida la necessitat de coherència a tota l'educació bàsica de 3 a 16 anys, amb el decret es planteja la idea que un itinerari educatiu no impedeix que cada etapa tingui sentit propi posant l'accent en el traspàs de cicles o etapes. El decret aposta pel treball interdisciplinari, però aquest es sentiria reforçat si anés acompanyat de facilitats per fer un ús d'enfocaments i metodologies globalitzades referents a qüestions d'espais i temps, amb un enfocament cíclic d'adquisició de competències i sabers bàsics. La distribució horària, sens dubte, hauria de ser orientativa. El plantejament de fer l'horari tancat i prescriptiu produeix un efecte parcel·lari que contradiu el treball interdisciplinar i globalitzador del que parla el decret, per tant es tracta d'una contradicció que no es pot tolerar.
més
4 NOVEMBRE
JORNADA: L'ETAPA 0-6. SITUACIÓ ACTUAL I PERSPECTIVES
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.