educació pública
e |

EL DEMÀ ES FA ARA

El demà es fa ara · FMRPC
Jaume Aguilar Vallès
Article publicat a la revista Guix de l'editorial Graó, nº 429, novembre de 2016

Es diu que les voluntats polítiques es demostren en els pressupostos.

Més enllà de les bones paraules i dels copets a l'esquena, les dades ens diuen que entre el 2009 i el 2013 s'ha reduït el pressupost d'ensenyament en un 16,7% malgrat atendre a quasi 100.000 alumnes més.

Com s'ha fet? Més hores de docència, més alumnes per aula, eliminació de les partides de formació del professorat, manteniment de més de 1000 aules prefabricades, eliminació de la sisena hora, taxes a la F. Professional i Universitats... i un llarg etcètera que ja hem relatat reiteradament.

I com sempre les grups socials més desafavorits i els nous pobres – classes mitjanes en declivi- veuen com l'accés a una educació de qualitat demana més i més sacrificis. Part de les retallades suposen un increment de les despeses familiars i aquestes veuen com les possibilitats de que l'educació permeti un futur millor pels seus fills, s'esvaeix. més
m |

MOLTA INNOVACIÓ, POCA INVERSIÓ

Molta innovació, poca inversió · FMRPC
Pilar Gargallo Otero
Federació de MRPs de Catalunya

Opinió, publicada el 05/10/16 a El Periódico


Quan parlem d'agendes, d'horitzons i de salts qualitatius del nostre sistema educatiu, cal que tinguem en compte diferents factors: variables socials, pedagògiques i polítiques principalment.

Si ens centrem en les variables socials, incrementem la mirada en els sectors més desafavorits, perquè, estarem d'acord, que els recursos han de ser per a tothom, per garantir la igualtat d'oportunitats, la no segregació i la qualitat del nostre sistema educatiu.

L'Anuari dels Reptes de l'Educació a Catalunya, de la Fundació Jaume Bofill, es centra principalment en les necessitats i reptes de l'educació del futur. Tornem a parlar dels conceptes de personalització de l'aprenentatge, de l'equitat dins del sistema, de la necessària innovació, sobre la qual hi portem apostant tants anys com a Moviments de Renovació Pedagògica i, és llavors quan se'ns obren els ulls, veiem clar de nou els horitzons que ens plantegem, així com també la necessitat política de caminar vers una aposta educativa de país. La transformació educativa comença a tenir uns tempos clars i ben definits.
més
x |

XII JORNADES 0-12: ÉS POSSIBLE FER UNA ESCOLA I UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DIFERENT

XII Jornades 0-12: És possible fer una escola i una educació pública diferent · FMRPC
T'HI APUNTES?
Dissabte 2 d'abril i divendres 1 de juliol

Les XII Jornades 0-12 es realitzaran a la Casa Convalescència de l'Hospital de Sant Pau (Barcelona) en dues sessions.

Inscripcions

Per accedir al formulari d'inscripció cliqueu aquí.

Aspectes organitzatius

Recordeu que és un formulari per persona i enguany els centres educatius han de pagar 50€ i tenen l'accès fins a tres persones de cada centre/entitat. D'altra banda, a partir de la quarta persona seran 15€ addicionals. Aquestes jornades no demanen cap ajut institucional per realitzar-se ni es cobra cap altra quota com s'havia fet a les escoles de la xarxa amb anterioritat. La integritat de la matrícula va destinada a cobrir els gastos de les mateixes. més
a |

A LES MESTRES I ALS MESTRES DE LA TRANSICIÓ

A les mestres i als mestres de la transició · FMRPC
Raül Manzano i Tovar
Federació de MRP de Catalunya

Editorial de la revista Guix - 419, Novembre 2015


IIl·lusions, moltes il·lusions posades en la vida quotidiana i en el demà. Confiança, molta confiança sobretot en els nens i les nenes, en les seves capacitats, també en les famílies i en el veïnat com a agents educatius de primer ordre, tots components imprescindibles per fer escola. Convicció, molta convicció en la creença que l'escola és una eina de transformació social, que cal apartar-se totalment del darwinisme social i creure fermament que el model d'escola pública que estan construint és una eina per a la millora individual i col·lectiva; que és una manera real de formar i d'educar en i per a la democràcia; que és un element imprescindible, segurament el central, per a la reducció de les desigualtats socials. més
i |

ISABEL MUÑOZ, MESTRA: "NO ES TRACTA NOMÉS D'ENSENYAR I DE TRANSMETRE UNS CONEIXEMENTS"

Isabel Muñoz, mestra: "No es tracta només d'ensenyar i de transmetre uns coneixements" · FMRPC
Amb motiu de la mort de la mestra ISABEL MUÑOZ MORENO el passat 17 de setembre de 2015, reproduim l'entrevista que li va fer la directora de la revista Fòrum-Grama l'any 2003, Odei A.-Etxearte, extreta de la web forumgrama.cat

"Els mitjans de comunicació venen als joves uns valors que no són els de l'escola"

"Als alumnes inevitablement els transmets una filosofia de vida, la teva manera de veure el món"

Isabel Muñoz Moreno porta vint anys fent de mestra a Santa Coloma. Ara ensenya matemàtiques a l'IES Ramon Berenguer, i també ha treballat a les escoles Lluís Millet -on explica que va aprendre tota una manera d'entendre l'ensenyament- i a la de Can Zam, avui desapareguda. Des de fa anys, participa en el Moviment de Renovació Pedagògica, el qual va arribar a presidir, i forma part del Casal del Mestre.

La Isabel va néixer a Villanueva de San Juan (Sevilla) fa 46 anys. Poc temps després va venir a Santa Coloma. I va ser a l'Institut, al Puig Castellar, on va descobrir la seva vocació pel magisteri. Eren els anys setanta i ella estudiava COU. Havia de decidir què volia ser i, com que sempre li havien agradat les ciències, va pensar en fer de mestra. Recorda que la seva professora de biologia va intentar treure-li la idea del cap: fer magisteri era perdre el temps, ella podia fer alguna cosa millor. Però la Isabel valorava molt la professió i no va canviar d'idea. "Després, ja treballant i tenint molt bons companys, vaig descobrir de debò què significa fer de mestra", diu. més
e |

EL MUCE DESMUNTA EL TRIOMFALISME I EVIDENCIA L'ESTAT ACTUAL DE L'EDUCACIÓ A CATALUNYA

El MUCE desmunta el triomfalisme i evidencia l'estat actual de l'educació a Catalunya · FMRPC
Roda de premsa del MUCE del 4 de setembre de 2015.

La Conselleria d'Ensenyament un cop més fa un discurs triomfalista de la gestió de govern realitzada en aquests darrers anys.
El MUCE lamenta la falta de realisme i es veu obligat a recordar aquests darrers anys de govern del PP a Madrid i de Convergència a Catalunya on s'han produït gravíssims retrocessos en l'ensenyament.

1. Economia
- A nivell dels pressupostos generals de l'estat en cinc anys s'ha retallat el 20% de la partida educativa. A Catalunya la inversió en educació és el 3,6% del PIB, davant el 5,2 % de mitjana de la UE.
- El Departament d'Ensenyament primer va reduir i ara s'ha suprimit el finançament de les escoles bressol públiques, les escoles municipals de música i dansa.
- S'han augmentat les taxes universitàries un 65% en tan sols un curs i hi ha una insuficiència de recursos en beques.
- S'han imposat taxes en la formació professional pública i es manté una insuficient oferta de places.
- S'han incrementat les taxes en les Escoles Oficials d'Idiomes.
- La insuficiència de beques de menjador i el retard en el pagament malgrat l'espectacular augment de les necessitats socials.
- Desaparició del finançament de les activitats d'acollida, extraescolars, per la socialització de llibres de text i material curricular sovint portades voluntàriament per les AMPES
- Davallada de noves construccions escolars amb el consegüent augment de les aules prefabricades ( més de 1000) i dels programes de reforma i manteniment d'edificis.
- Els centres educatius públics han vist reduït els seus pressupostos més d'un 25% i encara pateixen una política restrictiva en la substitució del professorat de baixa. més
s |

SÓN ELS JESUÏTES PROMOTORS DEL CANVI A L'ESCOLA?

Són els jesuïtes promotors del canvi a l'escola? · FMRPC
Josep Miquel Lacasta
Casal del Mestre de Santa Coloma


El programa d'acció educativa "Horitzó 2020" presentat pel jesuïtes ha tingut un impacte mediàtic força important.
Potser, el més significatiu de tot és el que anomenen "innovació disruptiva", la voluntat de posar en pràctica canvis que trenquen amb paradigmes i idearis educatius antics. Ja fa temps que l'observació del que està passant a les aules, l'experiència docent i la reflexió teòrica de la pedagogia i les ciències de l'aprenentatge apunten a la necessitat de fer canvis estructurals al sistema. Mentre les administracions es dediquen a implementar polítiques per quedar bé en les informes de la OCDE, a les aules en general es viu una certa desorientació, i molts mestres cerquen solucions individuals a un problema que és estructural i col·lectiu.
Tot apunta a considerar la professionalitat dels docents com un dels elements centrals de la qualitat educativa, però aquesta màxima, que és certa, no va acompanyada dels canvis que precisa el propi sistema per modificar les pràctiques docents.

Simplement a tall d'exemple, la consellera Rigau, quan presenta els nous currículums, fa publicitat de la quantitat d'hores obligatòries per les matèries: més matemàtiques, més anglès... Quan el que està en qüestió avui, com molt bé plantegen els jesuïtes, és més transversalitat dels aprenentatges, poder disposar d'espais oberts, flexibilitzar els horaris... Mentre nosaltres continuem polemitzant sobre jornada continuada, el que està en qüestió és la funció i el funcionament de les nostres escoles i el seu arrelament en xarxes d'aprenentatge més amplies. més
l |

LES TRAÏCIONS DE LA CONSELLERA D'ENSENYAMENT A LA COMUNITAT EDUCATIVA

 Les traïcions de la Consellera d'Ensenyament a la Comunitat Educativa · FMRPC
COMUNICAT DEL MUCE, Marc Unitari de la Comunitat Educativa
25 de març de 2015


Les organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa reclamen a la Generalitat les polítiques educatives necessàries i al Parlament de Catalunya que legisli per garantir plenament el dret a l'educació en el nostre país.

El Departament no paga l'escola bressol
La Generalitat s'ha desentès del finançament i la creació de places d'Escola Bressol, així com de la seva orientació educativa i social. La capacitat normativa i financera dels ajuntaments i de les diputacions és limitada. Això comporta un encariment del servei que el fa inviable per a les persones que més el necessiten.

El Departament d'Ensenyament no planifica, ni construeix places públiques
El Departament d'Ensenyament s'ha inhibit de la planificació escolar i de la creació de places escolars públiques, amb tancaments de grups de p·3 a escoles públiques. L'increment de l'alumnat continua i continuarà durant alguns anys. El manteniment dels barracots, l'increment de ràtios i la privatització de l'oferta són les respostes del Departament. El MUCE denuncia el tractament desigual del Departament d'Ensenyament amb la xarxa pública vers la privada concertada, i reitera que el Departament segueix una planificació que pot tenir efectes sobre l'equitat.
Tot i les continues retallades, les comunitats educatives dels centres estan fent un gran esforç per mantenir la qualitat de l'educació malgrat les retallades i resistir l'aplicació de la LOMCE. És per això que el MUCE ha fet una campanya de promoció de l'educació pública, entenent que la comunitat educativa ha d'exercir la titularitat, el lideratge i la promoció d'aquests centres, encara que sigui sense la concurrència del Departament d'Ensenyament. més
2 MARÇ
SEMINARI SOBRE EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
4 MARÇ
3A JORNADA DEL CONSELL ESCOLAR DE CATALUNYA
9 MARÇ
SEMINARI SOBRE EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.