congrés
i |

IV CONGRESO ESTATAL: EXTRAIENT CONCLUSIONS

IV Congreso Estatal: Extraient conclusions · FMRPC
Aquest ja és un congrés amb història. Ja hem viscut la primera part en la qual hem rellançat la renovació educativa, pedagògica. Ja ens hem vist, cares noves i cares de sempre, per reprendre l'esperança i tornar a sentir la necessitat de canviar l'EDUCACIÓ per tal que contribueixi a un món més just, més viu, més proper, més humà.

Ens hem conegut i ens hem reconegut com parts d'una xarxa que hem re-emplaçat a construir, basada en el desig de veure's, gaudir trobant-nos, de discutir, de fer propostes de transformació i de portar-les endavant, sempre endavant.

Abans de trobar-nos en la primera part de Segovia, dèiem que ara més que mai es fa necessari concretar les claus educatives necessàries davant les noves situacions polítiques, econòmiques i socials.

Aquesta és la finalitat del "Congreso de los MRPs". No volem que sigui un procés tancat, sinó participatiu i que s'apropi al pensament i la visió de la realitat dels que proposen una educació realment renovadora.

Allà a Segovia, vam seleccionar les claus, els eixos i ara a Lleida les hem concretat. Està bé sentir-se de nou MOVIMENT DE RENOVACIÓ, però ara cal que portar el propòsit a la pràctica. Està bé escollir quines han de ser les línies força que han de marcar les nostres propostes. És el moment de concretar al voltant de quins eixos d'actuació real les posarem en marxa, comprometre'ns amb elles a la pràctica, en portar a terme aquests canvis reals. Aquest és el propòsit d'aquesta segona fase, d'aquesta segona trobada.

La frase que ha marcat aquesta segona trobada ha estat:

En aquest moment d'incertesa, de grans esgarrapades en els drets de les persones, es fa més necessari que mai canviar realitats, també educatives.

Ens correspon, com a MRPs intentar-ho colze amb colze amb qui està als diferents territoris i, també, amb qui tenim en cadascun d'ells: professorat, famílies, alumnat, ciutadania, moviments socials, ...

En aquesta segona fase del procés ja no es tracta de revisar els principis marcats, seran un punt de partida. Ara es tracta de "posar-nos en marxa". Ha estat una tasca apassionant que marcarà un inici i no pas un tancament.

Us convidem a llegir les conclusions extretes del IV Congrés Estatal de Renovació Pedagògica, realitzat els dies 21-23 de novembre a Lleida. Les podeu trobar penjades a la dreta d'aquest article.

I també al bloc de la Confederación: congresomrp.blogspot.com

e |

EDUCAR EN TEMPS D'INCERTESA

Conferència final del IV Congreso Estatal dels MRPs de l'Estat.

En Danilo Martucelli, sociòleg i professor de la Universitat de la Sorbona (París), ens fa una reflexió sobre les inquietuds de l'escola avui en dia, des del punt de vista sociològic. Fa un diagnòstic d'allò que pot succeïr amb l'institució escolar: imatge de progrés i futur.

Ens descobreix quines són les promeses que l'escola, va plantejar a la societat i que ha estat incapaç de complir per diferents moments d'incertesa. Parla de la crisi emocional/moral, la crisi científica i la crisi del saber.



d |

DRETS EDUCATIUS UNIVERSALS

Aquest vídeo és el resultat d'un treball realitzat i dissenyat expressament pel IV Congrés de Moviments de Renovació Pedagògica organitzat per la Confederació de MRP Estatal.

És la presentació d'un calendari sobre els drets educatius universals. Neix de la idea del IV Congrés de poder repartir i difondre per tot el territori a través dels MRP's de l'Estat.

A cada pàgina es descriu un dels drets educatius universals en els quatre idiomes de l'Estat i, s'inclou una làmina que dotze artistes de forma altruista han dissenyat pel calendari.

Si voleu aconseguir-ne un, podeu demanar-lo a través d'aquest mail concejo.sedevirtual@pangea.org.

c |

COM S'HA D'EDUCAR EN UN PERÍODE D'INCERTESA?

Com s'ha d'educar en un període d'incertesa? · FMRPC
Article extret del diari de l'educació, fruit del IV Congreso realitzat a Lleida per la Confederación Estatal de Moviments de Renovació Pedagògica. Realitzat per en Pau Rodríguez.

Entrevista al sociòleg Danilo Martucelli

No tothom s'atreviria a respondre a la pregunta Com s'ha d'educar en un període d'incertesa? Aquest va ser el repte que va acceptar el sociòleg Danilo Martucelli en pronunciar la conferència que portava aquest nom, i que servia de clausura del IV Congrés estatal de la Confederació de Moviments de Renovació Pedagògica, que se celebrava aquest diumenge a Lleida. Aquest reputat sociòleg, docent i investigador a la Universitat París-Descartes, va teixir una intervenció en què va intentar donar pistes de com en l'actualitat l'escola pot fomentar l'emancipació dels individus, una funció que se li ha exigit sempre a la institució educativa però que queda en entredit quan conceptes com el progrés o el saber cada cop són més complicats de definir.

Com s'educa en temps d'incertesa?

Mirant de tenir una imatge d'un nou escenari que implica canvis institucionals a l'escola, de relació entre docents, famílies i alumnes, i de presa de conciencia de com la societat s'està transformant i què demana a l'escola.

Quins canvis calen a nivell institucional?

Els moviments polítics sempre s'han oposat a les institucions. Hem de refundar aquesta dialèctica, no per institucionalitzar els moviments, sinó per veure com aquests poden refundar les institucions. Les persones han de recuperar la confianza en les institucions.

Institucions com l'escola.

L'escola ha de plantejar-se què vol transmetre, quin és el saber que cal en l'actualitat. Es pot seguir tenint fe en la ciència positivista del segle XIX? Si és que no, quin és el saber alternatiu? Per altra banda, l'escola fa temps es va pensar com un pacte entre generacions en el qual si estudiaves t'insertaves en un bon lloc de treball. Aquesta meritocràcia està en crisi. I per últim, hem de pensar què vol dir una institució escolar que apunta cap a l'emancipació dels individus. Aquestes tres promeses sota les quals es va fundar l'escola, avui en dia necessiten ser objecte de reflexió.

més
e |

ELS ALUMNES OPINEN SOBRE EL SENTIT DE L'APRENENTATGE

Debat inaugural en el marc del IV Congrés Estatal celebrat a Lleida del 21 al 23 de novembre de 2014.

Fanny Majó
MIE Lleida

Aquesta tardor hem celebrat el IV Congres Estatal MRPs a la ciutat de Lleida amb el lema "Educar i aprendre en un nou escenari", en el que hem reflexionat sobre el sentit de l'aprenentatge i de l'escola en l'actualitat.

Se'ns fa imprescindible pensar en com tornar a donar valor a la tasca dels centres educatius i el seu compromís amb l'educació, en un moment de canvis tecnològics i crisis socials. Per aquest motiu vam encetar aquesta cita amb una taula rodona on els actors principals eren cinc estudiants de secundària i de la Facultat de Ciències de l'Educació.

L'esdeveniment es va desenvolupar a partir de preguntes provocadores als estudiants sobre la importància que se li concedien als títol acreditatius en la formació i sobre la necessitat vital o no de l'educació. Va ser força interessant la seva visió sobre l'educació virtual i com aprendrien els i les joves si no existís una ensenyança obligatòria. No va ser gaire sorprenent la seva opinió sobre el què i el com aprenen als centres educatius, doncs ho justificaven dient que en moltes ocasions no sembla que la formació miri cap al futur, ni tingui en compte les necessitats de l'alumnat.

Hem de pensar en l'alumnat que tenim a les aules, en les possibilitats d'aprenentatge que s'ofereixen en d'altres contextos, sense oblidar que estem en un moment en el que hi ha una proposta curricular que pot validar molts aspectes que hem proposat durant anys des de la renovació pedagògica.

més
4 |

4T CONGRÉS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA ESTATAL: EDUCAR I APRENDRE EN UN NOU ESCENARI

4t Congrés de Renovació Pedagògica Estatal: Educar i aprendre en un nou escenari · FMRPC
21-23 de novembre, Lleida
Per què un congrés sobre Renovació Pedagògica?

La Confederació de Moviments de Renovació Pedagògica (MRPs) posa en marxa un procés congressual, en un moment en el qual la Renovació Pedagògica entra en una situació de crisi. Des de l'any 1996, anys entre els quals es va realitzar el III Congrés, s'han realitzat trobades anuals. Però l'agressivitat es vol imposar contra tot el que sigui Renovació Pedagògica i Educació com a bé públic i com a dret, tot això obliga a anar més enllà d'una simple trobada i proposar un Congrés que busqui alternatives i solucions, tant pedagògiques com sòcio-educatives a la constant agressió que la economia neoliberal està realitzant a les conquistes socials que entre tots havíem aconseguit. Aquesta agressió es concreta en una nova llei d'educació que fa tornar enrere tot el nostre sistema a moments anteriors de l'etapa franquista.

Arribar a propostes encertades que evitin allò anterior serà una feina complicada, donades les condicions de partida, en canvi és quelcom necessari, per una banda si no volem que la Educació, especialment la Pública (amb totes les connotacions que comporta allò públic) es vegi destruïda o relegada de construir un sistema educatiu orientat a un futur més just i solidari.
Ara més que mai es fa necessari concretar les claus educatives necessàries davant les noves situacions polítiques, econòmiques i socials.
Aquesta és la finalitat del Congrés dels MRPs. No volem que sigui un procés tancat, sinó que sigui participatiu i que s'acosti al pensament i a la visió de la realitat dels qui proposen una educació realment renovadora.

Procés:

El IV Congrés no es planteja com la organització d'unes jornades determinades sinó com tot un procés que va començar amb la resposta de una sèrie de qüestionaris, que continua amb una jornada de trobada a Segovia del 21 al 23 de febrer, que s'expandeix amb la realització d'activitats sobre els temes del Congrés en diferents llocs de l'estat espanyol i que emet conclusions amb la realització d'una segona trobada a Lleida del 21 al 23 de novembre de 2014.

Els temes que es tractaran són:

1. Què és i que ha de tenir l'Escola Pública?
2. Quines aules i currículum volem?
3. Com han de ser els centres educatius públics? Funcionament, estructura, comunitat, implicació amb l'entorn, etc.
4. Quin perfil ha de tenir el professorat? Quina ha de ser la seva feina dins el centre?
5. Quins canvis s'han operat a la societat i de retruc en l'educació des del tercer congrés?
6. Com s'entén el concepte de territori en els MRPs?
7. Quin és el paper de la Renovació Pedagògica avui en dia, no només a l'escola, sinó a la societat en general?

Trobareu tota la informació sobre el congrés al següent http://congresomrp.blogspot.com.es.


c |
Conclusions del I Congrés de Renovació Pedagògica · FMRPC

CONCLUSIONS DEL I CONGRÉS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA

L'any 1996, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, va publicar les "Conclusions del Primer Congrés", fruit del debat, dins del territori català sobre el sentit de l'educació de Catalunya.

El Primer Congrés de Renovació Pedagògica seguint la tradició de la societat catalana que, al llarg d'aquest segle, es va anar autoconvocant per definir els problemes de l'educació i les seves perspectives de futur, durant tres anys, va anar analitzant l'educació des d'una perspectiva de renovació i qualitat i va recollir els punts de vista dels diversos sectors de la comunitat educativa.

Pots descarregar-te el document en pdf de la franja dreta d'aquesta entrada.

8 MAIG
GRUP DE TREBALL SOBRE MODALITATS DE FORMACIÓ
11 MAIG
REUNIÓ COMISSIÓ ETC
17 MAIG
SESSIÓ XEPIG
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat
NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.