Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
p |
PROFESSIONALITZACIÓ DE LA DIRECCIÓ AL CENTRES EDUCATIUS
13/2/12
PROFESSIONALITZACIÓ DE LA DIRECCIÓ AL CENTRES EDUCATIUS · FMRPC
La clau d'aquest tema és el model de govern, de participació en la gestió, de mecanismes de decisió d'un centre educatiu. El que podríem anomenar LA GOVERNANÇA del centre educatiu recolzada en la legitimitat democràtica. I això és el que defineix de veritat un model de direcció.

No és fàcil trobar candidats per a aquesta difícil tasca que és la direcció dels centres educatius. En el cas dels centres públics, a més, s'afegeix la coincidència d'una complicada doble representació: el director – o la directora – és el màxim representant de l'escola davant de famílies, entitats i administracions externes a l'escola, però també és la representació del titular – és a dir, la Generalitat – de cara endins: davant de l'alumnat, les famílies que hi porten els fills i filles, davant dels professionals que hi treballen… Un complicat doble paper. Que no és fàcil ho demostra el fet que un percentatge important d'aquests centres tenen els directors i o directores nomenats per l'administració i no escollits pels representants de cada centre, perquè no s'hi ha presentat ningú. I, per fer el càrrec més atractiu, el decret posa sobre la taula un seguit de mesures que poden resultar llamineres a segons qui. L'establiment d'una categoria superior anomenada "direcció professional docent" i la consideració d'autoritat pública, la consolidació d'uns complements retributius en funció dels anys que s'ha exercit la direcció, la possibilitat de deixar de donar classe amb alumnes, la possibilitat d'arribar a la direcció d'un centre sense haver de presentar i defensar un projecte de direcció, …

Tot plegat, unes condicions que - en alguns casos excepcionals - poden ser interessants però que, aplicats de forma generalitzada, podrien fer canviar molt el model de direcció democràtica i arrelada al projecte educatiu d'un centre.

Crear una categoria superior que "alliberi" els que han sigut directors de tornar a la docència i de relacionar-se amb els companys i companyes d'un centre d'igual a igual crec que és exercici innecessari. És cert que hi ha vegades en què s'han d'adoptar decisions arbitrant entre companys; però si les decisions responen a un parer compartit (per l'equip directiu, per l'equip de coordinació pedagògica, per l'equip de professors, pel consell escolar, …) no hi ha d'haver cap problema en assumir el paper de representant de l'opinió i dels drets col·lectius de la comunitat educativa d'aquell centre a l'hora de prendre-les. Més ben dit; aquest és el sentit democràtic d'aquest càrrec i l'autoritat real que representa i que li dóna autèntica legitimitat. Qui actua així, no ha de ser "rescatat" per ningú; ans al contrari, fa mèrits per ser reconegut per aquesta mateixa comunitat com a bon representant seu. Hi ha una autoritat millor?

El treball a l'escola és, fonamentalment, un treball amb persones. Començant pels i les alumnes. Per això, un director o directora no hauria de perdre mai el contacte amb aquests alumnes, no hauria de deixar mai de tenir "hores de classe". Si no, quin seria el vincle d'aquest càrrec amb el que constitueix l'essència de la nostra feina? Quina legitimitat pot tenir davant dels que exerceixen la seva feina, sobretot, amb alumnes?

Pel sacrifici personal, social, temporal i familiar que – indiscutiblement, ni que sigui de forma parcial - comporta l'exercici de la direcció, potser no queda més remei que atorgar-li la condició d'autoritat pública, sobretot pensant en alguns incomodíssims casos amb persones adultes que no tenen clar el caràcter de servei públic que té una escola. I, potser, tampoc no està malament que es consolidin alguns beneficis un cop acabat el periode de direcció. Ara bé, qui millor pot saber si aquella persona ha complert bé amb les seves responsabilitats, ha defensat els interessos de tots i totes, i ha estat un bon representant de la comunitat educativa d'un centre són – precisament – els companys/es de feina, les famílies i l'alumnat als que ha servit. Per això, en l'avaluació de la feina feta com a director o directora (que dóna lloc a la consolidació d'aquests beneficis) no n'hi ha prou amb l'avaluació que es faci des de fora de l'escola; ha de ser igual de rellevant el que es valori des del mateix centre. I això sí que és important en el model de direcció que pot acabar-se imposant.

30 GENER
JORNADA ANUAL DE L'ALIANÇA EDUCACIÓ360
1 FEBRER
XXXI ENCUENTRO ESTATAL MRP
2 FEBRER
JORNADA: EDUCACIÓ I PLAER
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.