Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
c |
COMUNICAT FMRPC INICI CURS 20/21: EDUCAR EN LA INCERTESA
29/8/20
Comunicat FMRPC inici curs 20/21: Educar en la incertesa · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya

Davant la tornada a les aules aquest setembre, l'activitat educativa presencial ha de ser un Dret de la Infància que hem de garantir. Per això, des de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) volem comunicar que:

1. Al setembre hem de tornar a l'Escola i l'Escola ha de ser Escola.
Apostem perquè les escoles i instituts obrin a tot l'alumnat aquest setembre de forma presencial en totes les seves etapes i atenent a tota la diversitat. Els nois i noies necessiten tornar a l'escola, interactuar en un àmbit educatiu, refer el vincle amb els companys i companyes i amb el professorat. Aprenem junts. L'educació és un dret i un servei essencial.

La FMRPC havíem apostat per un final de curs i un estiu enriquit, especialment per als infants i joves més vulnerables. Les entitats de lleure i els/les educadors/es del lleure, als qui volem fer un reconeixement per la gran tasca que han desenvolupat en aquesta situació tan excepcional, han demostrat que tot i els condicionants es pot fer una bona tasca educativa. Malgrat aquest esforç de tothom, l'estiu no ha estat tan enriquidor per a tothom com era necessari: cal una especial atenció pels infants i joves més vulnerables, donat que els recursos no han arribat a tothom.

2. Més enllà dels protocols sanitaris, protocols educatius.
Òbviament la tornada a l'escola s'ha de fer amb seguretat sanitària, amb grups reduïts i estables i amb les mesures pertinents de temperatura, neteja i distància, com fan la majoria de països. Ara bé, no ens podem quedar amb els protocols sanitaris, també cal pensar en els protocols educatius: com ens arribarà l'alumnat? Com els acollirem? Com enfrontarem el nou curs? Quina i com farem l'avaluació inicial per partir d'on es troben? Quins aprenentatges, més enllà dels curriculars normatius, han adquirit? Quines estratègies utilitzarem per detectar situacions de risc i vulnerabilitat en l'alumnat? Són les qüestions pedagògiques que cal abordar, amb protocols educatius establerts pels centres que hi han d'acompanyar des del compromís ètic i social de la tasca d'educar.

3. Educar per a la incertesa en la incertesa.
En aquest inici de curs hem de demostrar que, més que mai, és l'hora dels i les docents, de l'Escola, donat que l'educació és imprescindible en qualsevol circumstància. Aquests mesos no hem perdut el temps. Estem fent un llarg i profund aprenentatge dels canvis que vivim i que han de venir, tant per part dels infants i joves que s'hi juguen el futur, com dels docents i educadors/es. En temps de pandèmia cal assumir riscos, sortir a vegades del nostre espai de confort i afrontar el diàleg amb la incertesa que de ben segur ens generaran canvis de mentalitat que ens portaran a trobar nous camins i noves maneres d'enfocar el fet d'educar.
Com a FMRPC, enmig de tants protocols i normatives, ens preocupa que com a docents i educadors/es no ens hagi passat per alt fer-nos la pregunta de si estem preparats, si almenys estem oberts a aquest canvi de mentalitat per viure en la incertesa i educar per a la incertesa. Les reunions d'equip d'aquest inici de curs haurien de ser un bon moment per encetar-ho. Els Moviments de Renovació Pedagògica ens oferim per acompanyar el debat.


4. Una ocasió per reforçar l'acció tutorial i potenciar el currículum integrat.
Els plans de reobertura han significat la redistribució d'espais en els centres educatius. Fins i tot en determinats centres s'han eliminat aules específiques de música, d'educació física o de tallers... Això pot suposar un retrocés en la implementació de sistemes de transformació educativa i d'altres maneres d'aprendre més globalitzadores.
Amb tot, des de la FMRPC creiem que és un repte i una oportunitat per dissenyar i posar en pràctica uns currículums més globalitzats i fer uns aprenentatges més integrats. Caldrà establir i debatre els aspectes més essencials del currículum i desenvolupar-los. I alhora enfortir una acció tutorial més col·lectiva atenent a les necessitats personals de cada alumne/a i també les grupals.

5. Una oportunitat per implementar i consolidar la xarxa educativa comunitària.
La pandèmia ha posat més en relleu que l'acció educativa és cosa de tots. En primer lloc del suport i de la interacció conjunta amb les famílies. Atendre i cuidar la relació amb les famílies és clau, com moltes investigacions han demostrat durant el confinament. Així com el treball compartit amb la resta d'agents sòcioeducatius, educadors/es socials, educadors/es del lleure, el migdia, les extraescolars, els tallers d'estudi assistit… L'acció coordinada amb els ajuntaments en polítiques educatives, i de suport i recursos educatius.
És imprescindible que el món local pugui fer-hi front amb el suport pressupostari de la Generalitat. És necessària la complicitat de totes les administracions per tirar endavant aquest nou curs.

6. Atenció als centres educatius: més autonomia que mai.
La valoració de la FMRPC és que no s'està dotant del professorat que la situació d'emergència requereix. La situació dels territoris i dels centres a Catalunya és molt diversa i no es poden adoptar mesures que siguin iguals per a tothom. La prioritat ha de ser la reducció d'alumnes per grup i la millor atenció de l'alumnat. Amb reducció de ràtios, amb dos docents per aula, amb classes en espais oberts, i fins i tot fora del centre. Des de la confiança en els centres, des de l'autonomia de centres. Els centres haurien de poder pactar amb Educació els recursos necessaris segons les seves necessitats i la situació de pandèmia.
Pel que fa a la digitalització plena dels centres educatius, cal apuntar que només amb maquinari no es pot garantir la planificació de possibles vies telemàtiques de formació en cas de confinaments selectius: cal que la dotació arribi arreu, cal formació per a l'alumnat i per a docents, cal generar mecanismes estables de funcionament a cada centre que perdurin en el temps i siguin útils.


A tall de conclusió, des de la FMRPC demanem que l'administració posi al servei dels infants i joves, centres educatius, docents i famílies tots els mitjans necessaris perquè aquest curs excepcional tingui mesures excepcionals: recursos, professorat, espais... Establint ponts de confiança mútua, escurçant burocràcia i acompanyant als centres; en aquest sentit, la inspecció serà clau perquè les mesures es duguin a terme amb sentit i èxit.


Barcelona, 29 d'agost de 2020

ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.