c |
Comunicat FMRPC: Educació en temps de Coronavirus · FMRPC
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Comunicat de 3 d'abril de 2020

Com a Federació de Moviments de Renovació Pedagògica abans de començar amb aquest comunicat volem iniciar projectant tres reflexions i paraules dedicades:

La nostra primera reflexió va dirigida a infants i joves. Una part important poden compensar l'enyorança de l'escola perquè la seva situació a casa pot ser propícia i positiva, però hi ha un sector d'infants i joves pels que l'escola i l'institut és el seu primer, i moltes vegades quasi l'únic, espai de creixement personal i de relació enriquidora. Per a tots hem de crear els mecanismes per a generar uns ambients de cura i de relació el més satisfactoris possibles. També tot el nostre escalf per a les famílies, que des de diferents moments i possibilitats estan traient el bo i millor de cada casa.

El nostre suport i estima va per tots els professionals de l'educació, que aquests dies s'estan reinventant buscant la manera de mantenir el contacte amb els seus alumnes, de fer-los costat, i de mantenir viva la llum de la comunitat escolar. Perquè el que aquests dies estem aprenent a valorar, més que mai, és que l'escola és principalment una comunitat educativa on aprendre junts i on créixer per conviure en societat.

El nostre agraïment a totes les professions que aquests dies treballen per a que tinguem la seguretat de comptar amb allò essencial. Especialment a aquelles persones que s'hi juguen la vida com els sanitaris, però també a totes aquelles professions que ens ajuden ens aquests moments de crisi. A tothom que està a primera línia, GRÀCIES!

COMUNICAT FMRPC

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), comuniquem els següents posicionaments sobre diversos aspectes educatius que s'estan plantejant respecte l'educació en temps de coronavirus. Són uns plantejaments dinàmics i oberts que volen estar al servei de la comunitat educativa.

1. Aprendre a casa, una oportunitat permanent

Els infants i joves des de sempre han après també a casa. Han fet tasques de l'escola i adquireixen molts aprenentatges fonamentals per a la vida. Però casa no és l'escola. No hem de caure en la temptació de voler substituir l'escola a casa, tampoc en temps d'excepcionalitat. Voler fer el currículum a casa és un error. És temps de proposar activitats de consolidació, de mantenir el vincle amb el mestre i la mestra, l'escola i els companys i companyes en la mesura que sigui possible. Òbviament els mitjans tecnològics ens hi poden ajudar molt. Amb això hem de ser prudents i procurar no generar un sobrestrès. Bastantes famílies ens estan fent arribar que se'ls fa molt difícil de gestionar la situació de complexitat en la que ens hem vist abocats. Hem d'aprendre a regular-ho i a acceptar que no estem suficientment preparats. De moment, un nombre important d'alumnes no tenen la possibilitat de connectar-se. En aquest temps de crisi, hi ha molta incertesa i preocupació a les cases, cada casa és un món ben desigual. És temps, doncs, de cura, d'acompanyar, de donar la certesa de la proximitat i l'estimació.

2. L'avaluació és un procés, no podem fer la tercera avaluació en les mateixes condicions

Ens fa por caure en el parany de posar l'interès pel currículum per davant de l'interès per les persones, dels infants i dels joves, i que una vegada més ens pugui la dinàmica imparable del curs. Hem de ser capaços de comprendre que no estem perdent el temps, que estem aprenent d'una altra manera, i que en el moment actual no es donen les condicions per poder realitzar una tercera avaluació del curs com hem fet sempre. És més, ens semblaria contraproduent i injust de realitzar-la. No hi ha la possibilitat de fer les observacions d'aula oportunes, no hi ha la possibilitat de fer les adequacions a les necessitats educatives dels diversos alumnes, tampoc hi ha la possibilitat d'avaluar en quines condicions s'han fet a casa les tasques proposades, ni en quin estat emocional. Tot plegat pot acabar essent una perversió del que entenem per avaluació.

Per això proposem que la nota de la tercera avaluació sigui la de la segona. No hi ha cap problema per continuar els aprenentatges el curs següent. Per fer-ho serà important començar amb una bona avaluació diagnòstica. Pot haver-hi més problema en l'avaluació dels cursos finals d'etapa que precisin de nota numèrica, com el quart d'ESO. Per això, seria convenient prendre alguna mesura específica, com per exemple donar l'opció de millora de nota a alguns alumnes.

3. Dotar de sentit aquest curs i no allargar-lo
Seguint el fil del punt anterior, des de la FMRPC no som partidaris d'allargar el curs. Per què allargar el curs? Per recuperar el currículum? No servirà de res. El temps no es recupera, el que cal recuperar són les persones. A hores d'ara no sabem si podrem acabar el curs presencialment ni en quines condicions. Si fos possible fer-ho, el que convindria és principalment tenir cura per compartir vivències, refer vincles, i recomposar la comunitat educativa. Segurament, aquest estiu les vacances poden ser més necessàries que mai, perquè aquestes setmanes de tensió afegida que vivim no tenen res de vacances ni per als infants i joves, ni per als pares i mares ni tampoc per al professorat.

Voldríem aclarir, especialment a les famílies, que no prenem aquesta opció per defensar principalment les vacances dels mestres i professorat. La nostra prioritat vol ser sempre el millor per l'educació del noi i la noia. Els docents estan treballant de valent en aquestes circumstàncies difícils i creiem que han d'estar disponibles durant el mes de juliol. Ara bé, pensem que després d'un llarg període de confinament a casa, no és convenient que els alumnes estiguin més temps en un altre espai tancat com poden ser les aules.

4. Per un estiu educatiu per a tothom

No allargar el curs ens ha de comprometre com a societat a garantir un estiu amb oportunitats educatives per a tothom, per a tots els infants i joves. I de manera especial en els àmbits més vulnerables, sobre els quals el confinament haurà colpejat més fort.

Per això, serà bo generar des d'una perspectiva d'Educació 360 activitats i recursos per tal que els nois i noies puguin estar junts, puguin fer activitats educatives, estant en contacte amb l'espai públic i la natura, espais dels que han estat privats per la pandèmia. I fer-ho en coordinació amb els equips de professorat de les escoles i instituts, potenciant els equips d'educadors del lleure i d'activitats complementàries, que també estan rebent de debò durant aquesta crisi.

5. Tenir cura de la tornada i preparar-nos per al curs vinent

El que pensem que serà clau és la tornada a l'escola. Cal preparar-la bé i és necessari orientar i formar als professionals educatius. I per tant, cal preparar a consciència el proper curs. Serà la tornada d'un període molt complicat, d'un curs molt especial i com a tal s'ha de preparar.

Caldrà donar espai per escoltar la veu dels infants i joves. Preparar-se per fer una adequada acollida, posant atenció a l'educació emocional. Ser conscients dels danys que haurà fet aquesta crisi en cadascun dels alumnes i les seves famílies, tant a nivell socioeconòmic com de dol per la pèrdua de persones estimades. Caldrà refer els vincles i les dinàmiques comunitàries, recollir i regular les tasques virtuals. Serà cabdal realitzar l'avaluació diagnòstica a principis de curs per partir del nivell de necessitats de l'alumnat i personalitzar la programació de les activitats d'aprenentatge per tal que cada infant i jove pugui progressar a partir del seu nivell i circumstància.

6. El curs no s'ha perdut, cal reforçar l'equitat

Convé reforçar el missatge social que el curs no s'ha perdut, que no cal recuperar el temps perdut, s'han fet nous aprenentatges. I els aprenentatges es poden reforçar en propers cursos i etapes educatives. Cal distensionar els neguits que sovint transmetem a les famílies. I també cal distensionar equips docents. Cal treballar per donar missatges tranquil·litzadors, de sentir l'escola a la vora, per vetllar per la cura de tots els infants, perquè des de l'atenció a les necessitats bàsiques és possible consolidar els aprenentatges i des de el treball compartit i col·lectiu ens en sortirem tothom alhora.

Els neguits es fan més grans en les famílies més vulnerables i en les escoles que atenen aquestes famílies. Reforçar el treball a casa i de forma virtual ha posat més en evidència les grans desigualtats socioeducatives. Molts companys i companyes ens expressen la seva especial preocupació per aquests alumnes. Ningú es pot quedar enrere pel tractament d'aquesta crisi. Han de ser la primera prioritat i totes les mesures a prendre han de partir d'aquesta consideració. La primera lliçó que hem d'adoptar és que cal reforçar les mesures d'equitat.

7. Vetllar per l'educació pública en el seu conjunt

La sortida d'aquesta crisi serà dura i complexa. Però tenim el convenciment que ens ha de reforçar el bé bàsic de l'educació pública. Reforçar el paper de l'escola com a espai per aprendre a aprendre i aprendre a conviure. Però també per posar en relleu que l'educació pública no són només les escoles sinó tot un seguit de persones, recursos i xarxa de serveis educatius que acompanyen les escoles i continuen la tasca educativa dels centres educatius en tots els temps i espais dels infants i joves. És el que n'hem dit l'ecosistema educatiu.

Per això com a FMRPC creiem que, malgrat les dificultats econòmiques que puguin sorgir, cal preservar l'educació pública en el seu conjunt. Les escoles i els seus professionals, però també els equips dels serveis educatius complementaris, els de menjador, els dels centres oberts, els de les activitats extraescolars, servei d'acollida... Perquè des de ja fa temps sabem que l'escola sola no pot abordar l'educació integral i equitativa de tota la societat.

8. La Federació de MRP de Catalunya es posa al servei per afrontar els reptes d'aquesta crisi

La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, ha estat activa totes aquestes setmanes de confinament. Per estar al costat dels mestres i les escoles, per sentir-nos a la vora de les famílies i les seves inquietuds. Per generar reflexió i opinió conjuntament amb tota la xarxa educativa d'entitats i institucions, com el propi Departament.

Som conscients que d'aquesta crisi n'haurem d'aprendre moltes lliçons i en sorgirà una nova realitat. S'hauran de refer projectes i redefinir noves prioritats, refermant les mateixes conviccions. La Federació vol posar-se al servei d'afrontar els reptes d'aquesta crisi, de la millor manera que sap: connectant amb els educadors, generant espais de participació i debat, promovent fórmules formatives i posant al dia propostes i projectes pedagògics.

En aquest sentit estem treballant per posar totes les eines que tenim al servei de totes aquestes noves necessitats que s'estan generant. De manera especial una eina molt fonamental per als Moviments com són les Escoles d'Estiu. Creiem que han d'estar més que mai al costat dels mestres i educadors per donar-nos elements, orientacions i formació per reprendre el curs vinent ben equipats, amb molta energia, sentint-nos solidaris com a comunitat educativa.

ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.