Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
l |
L'IMPULS DE LES ESCOLES A TEMPS COMPLET A ALEMANYA
29/1/20
L'impuls de les escoles a temps complet a Alemanya · FMRPC
Neus Giménez Tur
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya


Concebre l'educació més enllà dels temps escolars tradicionals és un repte urgent i necessari per assolir l'equitat educativa i garantir els mateixos drets i oportunitats per als nostres infants i joves. Aquest camí a traçar implica transformacions profundes a nivell de salut i benestar, qualitat pedagògica i, conseqüentment, canvis en l'organització d'espais i temps educatius. Ens caldrà també bastir xarxes col·laboratives i aprendre d'altres, com vam poder copsar amb l'exemple de les Gangztagsschulen o escoles a temps complet a Alemanya.

D'on neix la proposta d'educació a temps complet a Alemanya?

En una situació de clara desigualtat entre l'origen social de l'alumnat i el rendiment escolar que generava una situació de segregació escolar i social que anava en augment, i juntament amb els baixos resultats de les proves PISA de l'any 2001 a Alemanya, es feu evident la urgència d'una transformació dels centres escolars cap a centres educatius que s'obrissin a l'entorn i situessin la conciliació i la cura dels infants i els joves al centre. Obrir l'escola a l'entorn volia dir incloure en els projectes educatius de centre les activitats educatives que tradicionalment estaven fora de l'escola, amb l'objectiu d'incrementar les oportunitats d'aprenentatge per als infants i als joves.

El repte, diu Heike Kahl, no ha estat fàcil, ja que al 2001 només el 15% de les escoles tenien jornada de matí i de tarda, i es topaven també amb la gran diversitat administrativa i política que suposen els 16 estats federats del país. Al curs 2017-2018, tanmateix, el 69% dels centres (tant primària com secundària) ofereixen el model d'educació a temps complet, que s'implementa i creix gràcies als beneficis que comporta per a infants i joves.

Quins beneficis i reptes té el model d'escoles a temps complet per als infants i joves d'Alemanya?

Sota aquesta qüestió hi hem de situar un element clau, i és que el model d'escoles a temps complet d'Alemanya té clar que l'escola és un espai d'aprenentatge per a la vida: es tracta de pensar l'escola com un espai on l'alumnat sempre és el centre de les accions educatives i on els aprenentatges que hi desenvolupa són holístics: és a dir, aprèn de forma transversal les competències bàsiques que li permetran desenvolupar el seu pensament crític, la capacitat de cooperar amb els altres, ser digitalment competent...

En sintonia amb això, la identitat docent i educadora es transforma, atès que la pràctica pedagògica va més enllà d'uns continguts i es connecta amb l'entorn social dels infants i els joves. A la pràctica, això comporta l'establiment de vincles entre els educadors socials i monitoratge amb els docents del centre: plegats, es posen d'acord en les necessitats socioeducatives de cada infant o jove, i en personalitzen l'aprenentatge. Amb aquest propòsit, a més, un requisit de les escoles a temps complet és reflexionar al voltant de com brindar atenció individualitzada mitjançant el reforç educatiu, perquè tots els infants i joves puguin assolir els reptes educatius segons les seves necessitats.

A nivell de beneficis, el model d'escoles a temps complet alemany té una clara correlació amb l'augment del rendiment escolar de l'alumnat, gràcies a les múltiples possibilitats d'aprenentatge que els centres proposen als infants i als joves. En relació amb la salut i el benestar, aquest model ha comprovat l'efectivitat de garantir l'espai de menjador per a tothom i amb preus assumibles, i les conseqüències positives que té aquest si es concep com a espai educatiu. Tant el menjador com els altres espais educatius lectius o no lectius han permès la millora de les interaccions socials de l'alumnat, la convivència i un augment clar de la seva resiliència. A més, les escoles a temps complet d'Alemanya han sabut connectar amb les necessitats de conciliació familiar i laboral de les famílies, que disposen d'un temps de qualitat amb els seus infants i joves un cop surten de l'escola, sense deures i sense horaris que constrenyin el seu temps familiar.

Què ens inspira del model Alemany?

Sent conscients de que la casuística del nostre context és diferent a la situació política i educativa d'Alemanya, és evident que la situació de segregació escolar i desigualtats en les oportunitats educatives d'infants i joves del nostre país requereix reflexionar al voltant de quin és el model d'educació integral necessari. Això ens permetrà oferir-los tant a ells com a les seves famílies un vertader espai d'aprenentatge per a la vida. Repensar l'escola com un espai d'educació a temps complet ens ha de portar a reflexionar sobre la nostra pràctica pedagògica, des dels horaris fins al temps educatiu de migdia, passant per l'encaix entre activitats lectives i no lectives i el tipus de suport i xarxes que ens caldran per poder assolir un model d'educació que connecti tots els aprenentatges.


12 MARÇ
DEBAT MODEL EDUCACIÓ PÚBLICA
18 ABRIL
IV JORNADA INSTITUT ESCOLA I HORARIS
16 MAIG
ACTE FINAL 1R CONGRÉS EDUCACIÓ PÚBLICA
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.