Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
i |
IE BARNOLA: UN CURRÍCULUM BEN CONTEXTUALITZAT EN EL TERRITORI
9/11/19
Ricard López Muñoz, director de l'Institut Escola Barnola d'Avinyó.

En el marc de la III Jornada sobre Instituts Escola de la FMRPC, celebrada el passat dia 9 de novembre de 2019, aquest petit reportatge de l'Institut Escola Barnola, d'Avinyó, ens mostra com un currículum pot estar contextualitzat en el territori, i per tant, es pot afavorir que es donin aprenentatges al llarg i ample de la vida.

Durant la Jornada és va debatre aquest aspecte amb en Ricard López, que va parlar en representació de l'equip directiu de l'Institut Escola Barnola.

RESUM DEL DEBAT: Què ha de variar en el currículum per afavorir un aprenentatge al llarg i ample de la vida coherent amb el territori?

Amb l'objectiu d'esbrinar com es pot vincular el currículum amb el territori, l'equip de l'Institut Escola Barnola es va plantejar les següents qüestions:
Com connectem amb l'entorn? Sortim? Deixem entrar?
Comptem amb l'entorn a l'hora de planificar el currículum?
Entorn són també les famílies invisibles, les que no acostumen a participar en cap nivell de presència o participació que ofereix el centre?

A partir d'aquí i amb la finalitat de poder donar resposta a aquestes qüestions i a les que anessin sorgint arran del nou enfocament, van anar realitzant les següents variacions entorn al currículum:

L'escola i el seu entorn com un tot. Escoltant el projecte del Barnola això és converteix en una evidència: al Barnola el alumnes viuen l'escola i les persones, entitats, equipaments i espais de l'entorn com un TOT, i aquest és un dels millors indicadors d'èxit.

Obrir el centre a l'exterior. "El coneixement està a tot arreu". Amb aquesta màxima s'entén com és d'interessant l'obertura del centre, i el seu currículum, a l'exterior més proper. En el cas de l'Institut Escola Barnola el paper de l'ajuntament, com a facilitador, ha estat i està sent fonamental. I la mida del municipi sembla que també ajuda a la realitat actual en què centre i municipi estan així de connectats.

Vincular els recursos de l'entorn amb el currículum. Cada cop es demanen funcions més complexes a l'escola; aprofitem la diversitat de recursos que ens ofereix l'entorn per trobar resposta a aquestes múltiples i diverses funcions que se li demanen.

Treball d'equip coordinat i enxarxat. "Mai més treballarem sols, tancats a l'aula". És inevitable el treball coordinat i enxarxat amb companys d'equip, amb entitats de la vora i amb tot el que ens ofereix l'entorn si volem avançar en educació. Tantes sortides ens porta al debat sobre les condicions per a la gestió dels acompanyants adults en aquestes sortides.

L'institut escola com a node generador del Projecte Educatiu de Territori. Amb aquest plantejament el centre educatiu esdevé el node, el punt de trobada, de totes les entitats, famílies, associacions, persones... del poble. Aprofitem prou l'oportunitat que això representa? L'institut escola emergeix punt de partida del Projecte Educatiu Territorial o Projecte Educatiu de Ciutat o Poble i fa del territori, del poble o de la ciutat la seva "gran aula".

5 FEBRER
JORNADA ANUAL D'EDUCACIÓ 360 DEL 2020
15 FEBRER
2A JUNTA DE LA FMRPC CURS 19/20
12 MARÇ
DEBAT MODEL EDUCACIÓ PÚBLICA
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.