Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
m |
MOLTA INNOVACIÓ, POCA INVERSIÓ
11/11/16
Molta innovació, poca inversió · FMRPC
Pilar Gargallo Otero
Federació de MRPs de Catalunya

Opinió, publicada el 05/10/16 a El Periódico


Quan parlem d'agendes, d'horitzons i de salts qualitatius del nostre sistema educatiu, cal que tinguem en compte diferents factors: variables socials, pedagògiques i polítiques principalment.

Si ens centrem en les variables socials, incrementem la mirada en els sectors més desafavorits, perquè, estarem d'acord, que els recursos han de ser per a tothom, per garantir la igualtat d'oportunitats, la no segregació i la qualitat del nostre sistema educatiu.

L'Anuari dels Reptes de l'Educació a Catalunya, de la Fundació Jaume Bofill, es centra principalment en les necessitats i reptes de l'educació del futur. Tornem a parlar dels conceptes de personalització de l'aprenentatge, de l'equitat dins del sistema, de la necessària innovació, sobre la qual hi portem apostant tants anys com a Moviments de Renovació Pedagògica i, és llavors quan se'ns obren els ulls, veiem clar de nou els horitzons que ens plantegem, així com també la necessitat política de caminar vers una aposta educativa de país. La transformació educativa comença a tenir uns tempos clars i ben definits.


Les taxes d'abandonament escolar es veuen minvades, però encara són alarmants, els sectors desafavorits encara ho són més i la transferència de la necessària innovació, amb sentit, amb lògica pedagògica i social, ha de transformar aquestes pràctiques, aquestes etapes i aquesta societat tant desigual. Fa anys que treballem per un canvi de paradigma dins el sistema educatiu, però sovint ha estat menystingut per l'administració.

Des del Marc Unitari de la Comunitat Educativa apostem per polítiques de consens, moltes vegades de mínims, per intentar tirar endavant un gegant amb peus de fang. Caminem posant pedaços i lluitant per la igualtat i l'equitat, tot tenint present la professionalitat i l'alta capacitat d'adaptació dels docents que hi treballen, però dins la incertesa d'un sistema i una societat que ha de fer una aposta econòmica de futur que enforteixi aquest gegant.
Part dels problemes que es fan palesos en els reptes de l'Anuari són la manca d'inversió en educació. Amb més recursos, plantejant com es dediquen i no només vers allò que és més evident: manca d'edificis, manca professorat, etc., obtindríem una millora substancial.

Tenim entre mans a nivell social i polític una aposta clara per la inclusió social que té un gran component educatiu. Atendre la diversitat, la exclusió, el finançament d'escoles bressol, entre d'altres han de ser l'estendard de l'agenda político/educativa actual, sinó l'equitat i la cohesió perillaran.

És per això que experts i agents del món educatiu demanem la inversió necessària que cal fer en educació. Difícilment es poden fer canvis en el sistema, si no hi ha una inversió planificada, ferma i al llarg dels anys.

Un cop més ens trobem amb un estudi seriós, que marca fites i reptes a assolir. És d'agrair que existeixin institucions que es dediquin a enriquir el debat sobre l'educació del nostre país, donat que sovint la pròpia administració és poc autocrítica per arribar al fons dels grans temes educatius actuals.


16 MAIG
11È ITWORLDEDU
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.