En aquest article d'opinió, Ricard Montalban formula un seguit de preguntes que us fem avinents per tal que ens doneu la vostra opinió sobre els aspectes que planteja:
Creieu que la LOMCE aportarà una millora en el funcionament dels consells escolars dels centres educatius? Si és així, quins aspectes en sortiran reforçats?
Hi ha marge per preservar, en els consells escolars de centre, unes de les funcions més importants, com han estat les capacitats de triar el director o d'aprovar el projecte educatiu del centre? O, per contra, és millor que el primer l'esculli l'Administració educativa i sobre el segon només s'informi el consell escolar?
Si el consell escolar deixa de tenir una capacitat decisòria important, pot seguir influint positivament en el funcionament del centre?
Els representants municipals, haurien de deixar d'assistir als consells de les escoles concertades?
Digues-hi la teva i participa en el fòrum!
Les teves opinions poden ser reproduïdes a les publicacions de l'Editorial Graó.
Comença un curs nou, comença la LOMCE... I s'acaba la democràcia a les escoles i als instituts
Si hi ha hagut un aspecte que, després de les vuit lleis educatives promulgades, s'ha anat mantenint, i fins i tot millorant, des de l'any 1985 amb la LODE, aquest ha estat la participació efectiva de tots els membres de la comunitat docent en el control i la gestió de les institucions docents mitjançant el consell escolar de centre.
Però la LOMCE, en aplicar-se a partir d'aquest nou curs 2014-2015, trenca, radicalment, amb l'esperit del que ha inspirat un sistema educatiu basat en la participació de tots els agents pedagògics.
Efectivament, el consell escolar de centre passa a ser un òrgan merament consultiu, amb una capacitat decisòria molt baixa, amb més poder per a les direccions de les institucions docents, tant públiques com concertades. Els centres educatius perden, en definitiva, autonomia pel que respecta a la seva gestió i un sentit democràtic de l'escola com a institució amb la qual tothom està implicat. Fins i tot, el representant municipal desapareix, de facto, com a membre de ple dret dels consells escolars dels centres concertats.
Ni els agents socials ni els polítics s'han posat dins les escoles i els instituts. Els primers els podríem identificar, en part, com les famílies i, els segons, com els representants municipals.
Ni les mares i els pares ni la política s'han introduït als centres, sinó que el que s'ha fet ha estat comptar amb la participació dels agents educatius principals i els representants de la comunitat local, perquè escola i barri, escola i poble, escola i ciutat s'articulin de manera adequada. Això forma part d'un ideari educatiu, i així s'ha mantingut fins ara, i no d'un ideari polític, fet que, amb la LOMCE, s'imposa per damunt de l'ideari d'escola democràtica, que pràcticament desapareix.
L'escola arrelada al seu entorn és una escola que educa millor i que troba una harmonia amb tot el que l'envolta. No s'ha de fer política amb la participació. S'ha de fer educació i comunitat.
Ricard Montalban
Llicenciat en Ciències de l'Educació
Cap de secció d'escoles municipals de l'Ajuntament de l'Hospitalet
Article extret del fòrum de l'editorial
Graó