Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
m |
MANIFEST XEI-FAPAC I RESTA D'ENTITATS MUCE
18/4/16
Crida a l'objecció de consciència a la LOMCE a través de les proves de tercer i sisè de primària

Des de la Xarxa d'Escoles Insubmises a la LOMCE, la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya i la resta d'entitats aquí representades, fem una crida a les famílies a fer objecció de consciència a les proves de tercer i sisè de primària programades per aquest abril i maig. L'acció consisteix a no portar els seus fills i filles a l'escola per evitar que facin les proves.

Les proves externes estandarditzades són un instrument fonamental dels sistemes educatius basats en la competició perquè permeten classificar les escoles i establir rànquings entre elles. La LOMCE, una llei gestada i dictada per la FAES, la Conferència Episcopal, la patronal espanyola i l'Íbex 35, pedagògicament retrògrada i socialment discriminatòria, imposada sense debat públic ni científic, sense participació social ni sectorial, excloent les referències als principis bàsics de l'escola ètica, democràtica, solidària i comú per a tots i totes, ha fet de les proves externes estandarditzades un dels eixos fonamentals del seu model de sistema educatiu. Neutralitzar les proves significa, per tant, paralitzar la LOMCE.

A Catalunya, la LEC va introduir les proves externes estandarditzades tot instaurant una nova cultura del control i la fiscalització de la feina de les escoles i els mestres. Aplanat el camí, la LOMCE, llei orgànica d'obligat compliment que regula l'avaluació a primària i a secundària, ha donat cobertura legal a la instrumentalització d'aquestes proves per assolir la mercantilització de l'educació pública a través de la publicació dels resultats de les proves, per tal d'establir rànquings i comparacions entre centres i territoris.

Amb les proves, mestres i escoles veuen com la seva feina se submergeix en un règim competitiu on les anteriors dinàmiques de treball, convivència, cooperació i assignació de recursos són substituïdes per un anòmal entorn de competició, relacions de poder, gestió de resultats, rendició de comptes i perversos incentius econòmics. La llei no preveu l'assignació de recursos en funció de les mancances detectades amb aquestes avaluacions.

Per les famílies i els alumnes, l'escola i l'educació passen a ser simplement una qüestió de rendiment escolar, de notes i de nivell. El reduccionisme flagrant de les proves força a reconduir l'educació cap a una deriva academicista i de premi/càstig que remet, inevitablement, a temps passats. Les proves esdevenen, a més, instruments de classificació i segregació. Amb la seva imposició, els nens i nenes veuen com se'ls manlleva el dret fonamental a una educació universal i a la igualtat d'oportunitats. Se'ls obliga a fer uns exàmens de continguts controlats i format preestablert que no tenen en compte ni les diferències de projectes escolars ni les de context socioeconòmic o geogràfic. Amb les proves, l'educació deixa de ser un episodi fonamental de la trajectòria formativa i vital de les persones per passar a ser una cursa competitiva i implacable cap al món laboral.

Per totes aquestes raons i d'altres, des de la XEI, la FAPAC i la resta d'entitats aquí representades, manifestem que:

· Rebutgem l'avaluació espectacle basada en la imposició de proves estandarditzades, amb format i continguts controlats i focalitzada en dues o tres competències.

· Rebutgem les proves perquè la llei preveu la publicació dels seus resultats per establir comparacions i rànquings entre centres i territoris, per incentivar econòmicament els docents i per avançar implacablement cap a la privatització i la mercantilització de l'educació pública.

· Rebutgem el paper dels inspectors com a agents de fiscalització i control de les escoles, i reclamem assessors col·laboradors que contribueixin a transformar-les i a millorar-les dia a dia.

· Proposem una avaluació constructiva i de proximitat que sigui capaç de fer un diagnòstic integral de cada nen i nena. Que respecti la diversitat de persones, de centres, de projectes escolars, de condicions socioeconòmiques i de territori.

· Proposem unes institucions públiques que puguin avaluar el nostre sistema educatiu amb la finalitat de detectar mancances i d'assignar els recursos necessaris sense fer-nos entrar en un règim competitiu. Que sigui capaç d'incrementar els nivells d'adhesió escolar i de sentit de pertinença per assolir un sistema educatiu públic que garanteixi la igualtat d'oportunitats.

· Volem una educació pública, universal, democràtica, inclusiva, solidària, col·laborativa, laica i catalana que vindiqui equitat, ètica i justícia social. Volem, en definitiva, una escola inclusiva, on es tregui el millor de cadascú, optimitzant els talents i compensant les mancances; on es formi en els valors de la diversitat, la tolerància i la convivència; on s'assoleixi el màxim nivell acadèmic i intel·lectual; on, malgrat les diferències en les condicions socioeconòmiques, tothom tingui les mateixes oportunitats per gaudir de la millor educació possible.

Malgrat que el consens contrari a la LOMCE és majoritari, els nostres representants polítics han estat incapaços de derogar la llei. Els instruments desplegats fins ara per la LOMCE (com l'anul·lació del poder decisori del màxim òrgan democràtic que era el Consell Escolar o les proves externes estandarditzades) continuen vigents i la cultura educativa que porten implícita no s'atura. Ha arribat el moment que les famílies deroguem la llei amb l'acció. Aquest abril i maig fem una crida a les famílies perquè exerceixin el seu dret a fer objecció de consciència a la LOMCE no portant els seus fills i filles a l'escola per evitar que facin les proves de tercer i sisè de primària. Recordem-ho: neutralitzar les proves significa paralitzar la LOMCE i seu model educatiu.


23 FEBRER
2A JUNTA FMRPC CURS 18/19
16 MAIG
11È ITWORLDEDU
ON SOM
Avda. Drassanes, 3 3r
08001 - Barcelona
Tel: 934817388 Mòb: 640801524
CONTACTA'NS
Email: federacio@mrp.cat NIF: G-58245259
Registre d'Associacions n.89 sec 2a.
avís legal, privacitat i cookies
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.